رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 545237

با افزایش شدن کرونا مردم به استفاده از ماسکهای چندلایه ای روی آوردند

رپوررتاژ تبلیغی / ویروس کرونا، گویی نمی خواهد ما را ترک کند و هر روز با شکلی تازه و با جهشی نو ظاهر می شود. متاسفانه هر چند وقت یکبار شاهد این هستیم که نوعی از کرونا که نسبت به نمونه قبلی خطرناک تر است ظهور پیدا می کند. هر بار جهشی تازه رونمایی می شود و این باعث نگرانی همگان شده است. جهش هایی به نمونه های انگلیسی، برزیلی، هندی و... که هر بار نیز باعث شروع موجی شدید بوده است.

در چند روز اخیر شاهد این بودیم که بیشتر شهرهای ایران به رنگ قرمز درآمدند. گویی مردم دیگر تاب و تحمل استفاده از ماسکها را ندارند. خستگی ماسکها و دستکشها و رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم رفت و آمد زیاد با خانواده و اقوام گویا باعث شده تا مردم خسته شده شروع به رفت و آمد کنند و موجی تازه از کرونا آغاز شود. متاسفانه آمارهای تازه نیز نشان از کاهش میزان استفاده از ماسک و سایر پروتکل های بهداشتی در چند وقت پیش داشته است.

حال باید چه کرد؟ برای این که خود به این ویروس خطرناک دچار نشویم چه کنیم؟ آن هم در این شرایط که خیلی ها حتی با دیدن صحنه های دلخراش مرگ و میر که روزانه بارها از تلوزیون و سایر رسانه ها پخش می شود نیز شدت کرونا را جدی نمی گیرند. برای زندگی در جامعه ای که خیلی ها نیز این پروتکل ها را رعایت نمی کنند باید چه کرد؟ آن هم با شروع موج هایی تازه تر و بسیار خطرناک تر از پیشین.

مشخص است که در هر حالت باید به یاد داشت که کرونا، یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. ویروسی واگیردار که به راحتی می تواند از طریق تماس با فرد آلوده به ما منتقل شود. مهم ترین راه انتقال نیز، همان طور که همه دیگر می دانیم راه تنفسی است. این ویروس می تواند از طریق دهان و بینی و از راه بخارات تنفسی که در هوا پراکنده می شود به ما سرایت پیدا کند. البته که راه های انتقال این ویروس تنها به دهانو بینی محدود نمی شود. تماس با سطوح آلوده، تماس با دست بیمار و... نیز می توانند باعث بیماری شوند. درست مانند سرماخوردگی و آنفولانزا. پروتکل های بهداشتی نیز با دانش به همین راه های انتقال اعلام شده اند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله مناسب با دیگران، پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری خارج از منزل، عدم برگزاری میهمانی ها و تجمع ها و... هنوز هم مثل گذشته باید رعایت شود. چاره ای جز رعایت این موارد نداریم تا شاهد آمار رو به کاهش کرونا باشیم. در غیر این صورت حتی با پیدایش واکسن نیز نمی توان از آن ایمنی کامل یافت. چرا که هر روز ممکن است این ویروس جهشی تازه پیدا کند و نیاز به واکسنی تازه باشد. پس باید با همکاری در رعایت موارد بهداشتی به کاهش آمار مبتلایان کمک کنیم.

در پیک های بعدی کرونا که شاهد این بودیم که به یکباره سیلی عظیم از مبتلایان به راه افتاد، مردم به استفاده از دو ماسک روی آوردند. به این ترتیب که دو عدد ماسک سه لایه را بر روی یکدیگر می گذاشتند و به همین صورت استفاده می کردند. بدیهی است که با افزایش لایه ها نیز میزان فیلتراسیون بیشتر می شود. پس این حرکت راهکاری موثر برای ایمنی بیشتر از این ویروس است. همین موضوع باعث شد تا تولید ماسکهای چندلایه ای نیز بیشتر شود. مردم نیز از آن استقبال خیلی خوبی کردند و خیلی ها ترجیح دادند با استفاده از این ماسکها ایمنی بیشتری داشته باشند. ماسکهایی که با داشتن لایه های بیشتر میزان فیلتراسیون بیشتری را ایجاد می کنند و از ورود ویروس با قدرت بیشتری جلوگیری می کنند.

منظور از ماسکهای چندلایه ای که در این مطلب درباره آن صحبت می کنیم ماسکهایی با لایه های بیشتر از سه است. ماسکهایی که با لایه های چهارتایی و پنج تایی عرضه شدند و بسیار هم موفق بودند. این ماسکها به دلیل استفاده از دو یا سه لایه ملت بلون (به جای یک لایه که در ماسکهای سه لایه ای استفاده می شود) فیلتراسیونی با میزان چند برابری را ایجاد کردند. پس می توانستند در این روزهای خطرناک بسیار به کار بیایند. به غیر از فیلتراسیون بسیار عالی که در این محصولات وجود دارد ویژگی دیگری به چشم می خورد که آن هم در فروش بی سابقه آنها در این زمان کم بی تاثیر نبوده است. طراحی به صورت برجسته که باعث می شود سطح داخلی ماسک با صورت تماس نداشته باشد و باعث راحتی بیشتر استفاده کننده شود. یک ماسک سه بعدی با فیلتراسیون بالا و آن هم در رنگ های متنوع مشخص است که در این روزها فروش بالایی پیدا می کند. ماسکهای با این طراحی ظاهری، همان طور که گفتیم استقبال زیادی داشتند. ماسکهای چهارلایه و پنج لایه هرکدام طرفداران خاصی دارند که این روزها از آنها استفاده می کنند. پنج لایه ای ها به دلیل فیلتراسیون بیشتر و چهارلایه ای ها به دلیل راحتی بیشتر و فیلتراسیون بیشتر هر کدام طرفداران خاصی دارند. یکی از معروف ترین این محصولات با لایه های چهارتایی، ماسک بوفالو بوده است. این محصول که مجوزهای سازمان غذا و دارو را هم دارد یک محصول موفق بوده است.

اما آیا با این محصولات میزان شیوع کرونا کمتر می شود؟ آیا اگر از ماسکهای بهتری استفاده کنیم به کرونا دچار نشویم؟ پاسخ این است که استفاده از ماسک مهم ترین کاری است که برای پیشگیری از کرونا باید انجام دهید. اما تمامی آن نیست. همان طور که گفتیم و می دانید پروتکل های بهداشتی موارد دیگری به جز استفاده از ماسک را نی دارا هستند. پرهیز از تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی هنگام حضور در خرید و انجام کارهای خارج از خانه و... همگی به کاهش احتمال ابتلا کمک می کند. اگر همه ما این موارد را رعایت کنیم به تدریج آمار مبتلایان کاهش یافته و به سمت صفر می رسد. کم کم نیز ویروس ضعیف تر می شود و از خطرآفرینی آن کم می شود. امید است که به زودی این روز برسد و همگی با این روزهای خسته کننده خداحافظی کنیم.

اگر برای رفع دلتنگی دوری از خانواده به مکالمات تصویری مجازی رضایت دهیم، اگر بتوانیم از سفر در تعطیلات صرف نظر کنیم، اگر حداقل چند لحظه خودمان را به جای پرستاران و کادر پزشکی بگذاریم این روزها سریع تر تمام می شوند. کافی است کرونا را درست مانند اوایل جدی بگیریم. کافی است بپذیریم اگر خانواده مان را دوست داریم باید از آنها دور باشیم. چرا که می توانیم برای آنها خطرناک باشیم. کافی است تعارف را کنار بگذاریم و اگر کسی می خواهد به دیدار ما بیاید به او نه بگوییم. فقط کافی است کمی در مقابل یکدیگر مسئولیت پذیرتر باشیم. کافی است همیشه از خود شروع کنیم. اگر ما به فکر دیگران باشیم و برای مراقبت از آنها ماسک بزنیم این فرهنگ ادامه پیدا می کند و کم کم همه چیز تمام می شود. بهتر است این روزها عاقلانه بیندیشیم و عاقلانه رفتار کنیم تا بتوانیم دوباره و با خیالی راحت دور هم جمع شویم و میهمانی های خانوادگی بگیریم. هیچ کس دوست ندارد با ترس و نگرانی به سفر برود. هیچ کس دوست ندارد عزیزش را در اثر کرونا از دست بدهد. خطر در یک قدمی ماست. هر کدام از مبتلایان عزیز خانواده ای هستند. خدا نکند که ما نیز شاهد از دست دادن یکی از اعضای خانواده مان به خاطر ابتلا به این ویروس باشیم.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها