رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545248

کشته شدن ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق

ساعت24- در حالی که سکوت بر مواضع بغداد و اربیل در قبال عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور همچنان خیمه زده، وزیر دفاع ترکیه دستاورد ۱۰ روز عملیات نظامی در شمال عراق را ۵۳ کشته از عناصر «پ.ک.ک» و ۷ سرباز در صفوف نیروهای مسلح ترکیه عنوان کرد.

در حالی که سکوت بر مواضع بغداد و اربیل در قبال عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور همچنان خیمه زده، وزیر دفاع ترکیه دستاورد ۱۰ روز عملیات نظامی در شمال عراق را ۵۳ کشته از عناصر «پ.ک.ک» و ۷ سرباز در صفوف نیروهای مسلح ترکیه عنوان کرد.

«خلوصی آکار» در حین بازدید از مقر فرماندهی عملیات هوایی ترکیه در شمال غرب این کشور خبر کشته شدن این تعداد از عناصر (پ.ک.ک) و سربازان ترکیه را در نتیجه عملیات جاری نظامی در شمال عراق اعلام کرد.

وی گفته است که نیروهای مسلح ترکیه به دفاع از حقوق ملت خود در داخل و خارج از کشور ادامه می دهند.

وزیر دفاع ترکیه روز گذشته به همراه رییس ستاد کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه از مقر فرماندهی مشترک عملیات نظامی جاری در شمال عراق سرکشی کرد.

منابع عراقی می گویند که وزیر دفاع ترکیه با نقض آشکار حاکمیت ملی عراق، بدون اجازه از بغداد، وارد خاک این کشور شده و از پایگاه نظامی که قرار است در ارتفاعات «متین» در استان دهوک ایجاد کند، بازدید کرده است.

رسانه های کرد زبان عراق هم می گویند که ترکیه در صدد تکرار سناریو سوریه در شمال عراق است و وجود عناصر «پ.ک.ک» را بهانه قرار داده است.

ارتش ترکیه از ۲۳ آوریل گذشته مصادف با سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ عملیات نظامی خود تحت عنوان «پنجه برق» و «چنگال رعد» را علیه جنگجوهای «پ.ک.ک» آغاز کرده است .

این دومین عملیات نظامی گسترده ترکیه در شمال عراق در کمتر از سه ماه گذشته و چهارمین عملیات این کشور در یکسال گذشته به شمار می رود.

این درحالیست که انتقاد نمایندگان پارلمان، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و صاحب نظران از سکوت بغداد و اربیل در قبال عملیات جاری در شمال عراق امروز روبه تزاید گذاشته است.

در همین راستا «محمود الربیعی» سخنگوی گروه سیاسی – جهادی عصائب اهل الحق تحت زعامت شیخ قیس الخزعلی در توئیتی امروز ابراز کرد که دولت عراق باید سامانه هوایی خود را تکمیل کند تا جلو تجاوزهای ترکیه به کشور گرفته شود.

«فلاح المشعل» روزنامه نگار برجسته عراق نیز در توئیتی نوشت: «ترکیه بر عزم خود برای ایجاد پایگاه نظامی در دهوک (عراق) تاکید کرده اما هنوز واکنش های محکومیت و مخالفت از طرف بغداد یا دولت اقلیم کردستان عراق صادر نشده و در عین حال طبقه سیاسی نیز همگی سکوت کرده اند، آیا این تجاوز و تعدی همسطح تجاوز و تعرض داعش نیست؟»

در حالی که در عملیات های سابق نظامی ترکیه، وزارت امور خارجه عراق، سفیر ترکیه را فرامی خواند و یادداشت اعتراض آمیز تقدیم او می کرد اما در عملیات جاری نظامی هنوز دستگاه دیپلماسی عراق اینگونه موضع مشابه را اتخاذ نکرده است امری که بیش از پیش واکنش منفی عمومی را به دنبال داشته است.

وزیر امور خارجه عراق هم اکنون در ایتالیا به سر می برد و سرگرم گفت وگو با رم برای توسعه روابط دو جانبه و همچنین پیگیر دستاوردهای سفر چندی پیش پاپ به عراق است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها