رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 545262

شروع اجلاس سران هفتکشور در بریتانیا

ساعت 24- وزرای خارجه هفت کشور ثروتمند جهان اولین بار بعد از آغاز همه‌گیری کرونا در لندن گرد هم آمده‌اند. اگرچه این بار برخلاف معمول مراسم احوالپرسی دیپلمات‌های با یکدیگر با ضربه آرنج و نه دست دادن‌های معمول برگزار می‌شود و بریتانیا به عنوان میزبان مقرراتی سخت‌گیرانه برای رفت و آمد هیات‌های میهمان وضع کرده است.

dir="RTL" style="text-align:right">انتظار می‌رود اعضای گروه هفت در مورد راه‌های جدید این گروه برای دفاع از قوانین بین المللی در برابر تهدیدات خارجی گفت‌وگو کنند. بحران در میانمار و همچنین روابط با روسیه، چین و ایران از جمله محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود.گفتگوهای سه روزه وزرای خارجه در لندن قرار است بستر اجلاس رهبران را فراهم کند که در ماه آینده در جنوب غرب انگلستان با حضور جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. این اولین سفر خارجی آقای بایدن از آغاز ریاست‌جمهوری در اواخر ماه ژانویه گذشته خواهد بود.اگر چه این اجلاس معمولا با شرکت نمایندگانی از کشورهای عضو و هفت‌گانه برگزار می‌شود، امسال به دعوت بریتانیا، هند، استرالیا و آفریقای‌جنوبی و هم چنین برونئی که رییس سازمان آ.س.آن محسوب می‌شود به عنوان مهمان شرکت دارند.

روسیه که همزمان در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا سفر هشت مقام این اتحادیه را به کشورش ممنوع کرده در مرکز توجه کشورهای اروپایی شرکت‌کننده در این اجلاس است. اتحادیه اروپا روز گذشته سفیر روسیه را فراخواند و قرار است هفته آینده در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره گام بعدی خود علیه مسکو تصمیم‌گیری کند. به همین علت، موضوع روسیه از مباحث پر رنگ در اجلاس گروه هفت است.دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا صریحا خواستار احیاء ائتلافی از کشورهای عضو برای مقابله با تهدیدهای کشورهای اقتدارگرا مانند چین و روسیه شده است تا سازوکاری برای مقابله با آنچه ماشین پروپاگاندا و تولید اطلاعات غلط روسیه خوانده بیابند.وزیرخارجه بریتانیا گفته کشورش می‌خواهد با مجموعه‌ای از کشورهای همفکر که ارزش‌های مشترکی دارند کار کند. هدف تشکیل ائتلافی قدرتمند از کشورهای دموکراسی محور تا در برابر چین و روسیه و کشورهای اقتدارگرای دیگر بایستند.دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا گفته است در دیپلماسی برای ورود کشورهای اقتدارگرا همیشه باز است اما به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هشدار داده که به سیاست‌های خطرناک خود در مرز اوکراین پایان دهد.

آقای راب در عین حال روسیه را متهم کرده با مسموم کردن آلکسی ناوالنی در کنار نقض حقوق بشر مرتکب استفاده از تسلیحات شیمیایی شده است.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا که روز یکشنبه عازم لندن شده، تاکید کرد آمریکا ترجیح می‌دهد رابطه با ثبات‌تری با روسیه داشته باشد اما این بسته به تصیم ولادیمیر پوتین دارد.انتظار می‌رود گفتگوها در این اجلاس پیرامون بحران‌های بین‌المللی جریان داشته باشد که این روزها از ناآرامی‌ها در لیبی تا میانمار، همه‌گیری کرونا و بحران برنامه هسته‌ای ایران را در بر می‌گیرد. اجلاس رهبران گروه هفت که قرار است در کورنوال انگلستان برگزار شود فرصتی است برای جو بایدن که به کشورهای دیگر نشان دهد آمریکا دوران دونالد ترامپ را پشت سر گذاشته و آماده حضور فعال در دیپلماسی جهانی است.بسیاری از رهبرانی که سه سال پیش در اجلاس سران در کانادا شرکت داشتند هنوز به یاد دارند که دونالد ترامپ حاضر نشد تفاهم نامه پایانی این اجلاس را امضا کند.اجلاس گروه هفت در سال ۲۰۲۰ نیز عملا برگزار نشد چرا که آقای ترامپ حاضر نشد با وجود همه‌گیری کرونا این اجلاس را به صورت مجازی برگزار کند.آقای بایدن قول داده است برای تقویت قانون‌مداری و دموکراسی در جهان ظرف اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش اجلاسی را در سطح رهبران در باره دموکراسی برگزار کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها