رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545312

ابراهیم رئیسی و ظریف بهم رسیدند /قالیباف و جهانگیری دوقطبی انتخابات ۱۴۰۰ می شوند؟

ساعت 24-رقابت سومی که می‌تواند بین دونامزد دیگر شکل بگیرد؛ رقابت قالیباف _ جهانگیری خواهد بود. این دو گزینه احتمالی که یک بار در انتخابات سال ۹۶ هم روبروی هم قرار گرفته بودند باز هم می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ هم دوقطبی دیگری را رقم بزنند.

همواره در انتخابات‌های ریاست جمهوری از میان افراد نامزدشده نام دو نامزد بیشتر از بقیه به چشم می‌آید؛ دو نامزدی که رقابت اصلی انتخابات بین آن دو رقم می‌خورد؛ اما در انتخابات ۱۴۰۰ رقابت اصلی بین کدام یک از نامزدها خواهد بود؟

با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته و مطالباتی که مردم نسب به دولت آینده دارند می‌توان هر کدام از نامزدها را نماینده یک گفتمان انتخاباتی دانست. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و از گزینه‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را می‌توان به دلیل عملکردی که در قوه قضائیه نسبت به مبارزه با فساد داشته نماینده گفتمان عدالت و مبارزه با فساد دانست. در مقابل محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه و از گزینه‌های مطرح شده میان اصلاح طلبان را هم می‌توان نماینده گفتمان بهبود روابط با کشورهای خارجی فرض کرد.

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد کاندیداتوری رئیسی و ظریف گفت: اگر ظریف و رئیسی کاندیدا باشند و با هم به رقابت بپردارند دو قطبی شکل گرفته و موجب حضور مردم در انتخابات خواهد شد؛ همچنین ریزش آرا در کم ترین حد خود خواهد بود.

دوقطبی دیگری که می‌تواند بین نامزدهای اصلی شکل بگیرد دوقطبی لاریجانی _ جلیلی خواهدبود. علی لاریجانی به دلیل تلاشی که برای به تصویب رسیدن برجام در مجلس و امضا سند همکاری ایران و چین داشته است گفتمان بهبود روابط با کشورهای خارجی را نمایندگی می‌کند و در مقابل او سعید جلیلی نماینده گفتمان نگاه به داخل خواهد بود.

سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قرار گرفتن نام علی لاریجانی در میان گزینه‌های اصلاحات برای ریاست جمهوری سیزدهم گفت: بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد؛ مگر اینکه شورای نگهبان همه نامزدهای جریان اصلاحات را رد صلاحیت کند و هیچ گزینه‌ای جز لاریجانی برایشان نماند.

سید حسین نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران در انتخابات سال ۹۲ هم درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رای خوبی هم بدست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی وی چه چیزی است.

او افزود: اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد.

رقابت سومی که می‌تواند بین دونامزد دیگر شکل بگیرد؛ رقابت قالیباف _ جهانگیری خواهد بود. این دو گزینه احتمالی که یک بار در انتخابات سال ۹۶ هم روبروی هم قرار گرفته بودند باز هم می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ هم دوقطبی دیگری را رقم بزنند.

حبیب الله بوربور دبیر کل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی درباره کاندیداتوری محمدباقر قالیباف گفت: اگر سید ابراهیم رئیسی در عرصه انتخابات حضور پیدا نکند گزینه جدی بعدی از بین اصولگرایان محمدباقر قالیباف است که دوست دارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

همچنین سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال نامزد شدن اسحاق جهانگیری برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بیان کرد: بعد از ظریف که مورد اجماع بسیاری از شخصیت‌های جریان اصلاحات است؛ جهانگیری هم یکی از گزینه‌های مد نظر این جریان است؛ البته شاید در نهایت از یک چهره نیابتی حمایت کنند.

این که در نهایت رقابت اصلی بین چه گفتمان و چه نامزدهایی خواهد بود را فقط زمان مشخص خواهد کرد؛ ما در این گزارش فقط احتمالاتی را بررسی کردیم که ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ رخ دهد، انتخاباتی که شاید شگفتی دیگر در راه داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها