رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545407

خواص ویتامین A | فواید ویتامین A برای چشم و پوست

ساعت24- ویتامین آ یکی از ویتامین های است که برای بینایی و سلامت پوست نقش مهمی دارد در این مطلب به برخی خواص ویتامین آ اشاره می کنیم.

علائم عمده کمبود ویتامین A
html>


ویتامین A یا رتینول ، یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی مانع بروز بسیاری از بیمارها در بدن می شود.

این ماده بر سنتز پروتئین تأثیر می گذارد ، از پیری زودرس جلوگیری می کند و همچنین بر متابولیسم چربی و تشکیل سیستم اسکلتی و دندان نقش حیاتی دارد.

خواص ویتامینA
مواد غذایی دارای ویتامین A

ویتامین A در مواد غذایی زیر وجود دارد:

ویتامین A یک ماده مغذی با منشاء حیوانی است. به طور کامل در روغن های حیوانی، کره، زرده تخم مرغ، شیر و گوشت (به ویژه جگر) و برخی ماهی ها وجود دارد.

با این حال، کاروتن ها در سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج، کاهو و کلم و همچنین برخی سبزیجات مانند کدو تنبل، هویج و ذرت زرد یافت می شوند. به یاد داشته باشید که وقتی این غذاها در آفتاب خشک می شوند، مقدار قابل توجهی کاروتن از بین می رود، بنابراین توصیه می شود آنها را به صورت تازه مصرف کنید. با این حال، نمی توان گفت که میزان ویتامین A توصیه شده توسط WHO (750 میکروگرم رتینول در روز برای بزرگسالان) می تواند "فقط" با استفاده از کاروتن باشد.

نکته مهم دیگر در مورد بتاکاروتن ها (پیش ساز ویتامین A) این است که تجمع نمی کنند، یعنی بدن فقط آنچه را که نیاز دارد جذب می کند و بقیه را دفع می کند. بنابراین مهم است که هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی خود این را بدانید. فقط ویتامین A در ساختار نهایی خود می تواند در کبد انباشته شود.

فلفل دلمه ای قرمز کلم بروکلی
انگور ریحان
مارچوبه جگر ماهی
اسفناج زرده تخم مرغ
جعفری شیر کامل
هویج پنیر بز
هندوانه
خواص ویتامین A برای چشم
ویتامین آ برای بینایی


خواص ویتامین A برای چشم

مدت هاست که ویتامین A به دلیل خواص مفید بینایی مشهور است. اجداد ما برای اینکه بینایی خود را از دست ندهند جگر جوشانده می خوردند. از ویتامین A موجود در کبد به عنوان درمانی برای شب کوری استفاده شده است. در واقع ، ویتامین A برای تصفیه نور ضروری است ، عملکرد تجزیه و تحلیل و درک نور چشم را فعال می کند ، که برای بهبود عملکرد بینایی و جلوگیری از کاهش آن بسیار مهم است.
ویتامین A در مبارزه با بیماری های مختلف عفونی ضروری است ، به شدت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بدن با محتوای کم ویتامین A ضعیف شده و به بیماری های مختلف عفونی و ویروسی بسیار حساس است.

خواص ویتامین A | فواید ویتامین A برای چشم و پوست

خواص ویتامین آ برای پوست


در آرایشی مدرن ، از رتیلوئیدها به شدت استفاده می شود ، محتوای رتینول در کرم ها و سایر مواد آرایشی ، جوانی پوست را تضمین می کند. ویتامین A باعث بهبود سریع زخم ها می شود ، مواد آلرژی زا و سموم را از سلول های اپیتلیال پوست از بین می برد. پوست را پس از سوختگی کاملاً بازیابی می کند.
به دلیل اثر بخشی بر روی غشای مخاطی ، ویتامین A به طور گسترده ای در درمان زخم و کولیت استفاده می شود. متابولیسم و دستگاه گوارش را عادی می کند.

ویتامین A یک ماده مغذی است که بیشترین غلظت را در پوست دارد. آن را با نام های زیادی مانند اسید رتینوئیک، رتینول ها، ویتامین های آنتی اکسیدان، بیوسترول یا بتاکاروتن می شناسند. با این حال، ویتامین A یک الکل پلی لنیک ایزوپرنوئید است که عملکردهای مختلفی دارد.

رتینول شکل اصلی ویتامین A در رژیم غذایی است و فقط در محصولات حیوانی یافت می شود. کاروتن ها و مشتقات آنها به عنوان پروویتامین یا پیش ساز ویتامین A عمل می کنند که در بسیاری از مواد گیاهی یافت می شود. رتینوئیک اسید چیست؟ این شکل فعال رتینول روی پوست است که فرآیند کراتوژنز، تولید لایه شاخی پوست را تنظیم می کند.

ضد چروک: رتینوئیدها در برابر آشکارترین اثرات پیری مانند چین و چروک های مخوف بهترین عملکرد را دارند. اغلب به شکل ژل یا سرم یافت می شود.

رتینوئیک اسید (شکل فعال رتینول در پوست) کراتوژنز را تنظیم می کند و برای صاف، شاداب و هیدراته نگه داشتن پوست برای همیشه ضروری است. کمبود ویتامین A می تواند باعث خشکی، خارش پوست یا خشکی مو شود. در سطح سیستمیک، می تواند یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد کند: شب کوری، التهاب و خشکی چشم، کاهش مقاومت در برابر عفونت ها.

رنگدانه ها: ویتامین A احتمالاً عنصری است که به حفظ سلامت پوست کمک می کند و به برنزه شدن طبیعی کمک می کند، زیرا رنگدانه هایی روی پوست ایجاد می کند.

ضد آکنه: یوترتینوئین یک داروی فعال مشتق شده از رتینوئیک اسید (ویتامین A) است که به ویژه در برابر آکنه کیستیک یا آکنه موثر است.

آنتی اکسیدان ها: بتاکاروتن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، به این معنی که با جلوگیری از عملکرد رادیکال های آزاد، ترکیباتی که به سلول های پوست حمله می کنند از پوست در برابر بیماری ها و پیری محافظت می کنند. آنها را می توان در درمان های خاص به شکل غلیظ ترکیب کرد.

درمان: ویتامین A پوست ما را بهبود می بخشد و نرم می کند و متابولیسم بازسازی سلولی را در لایه شاخی تنظیم می کند.

خواص ویتامین A در بارداری


در دوران بارداری ، ویتامین A نقش مهمی در بدن زنان دارد. به لطف رتینول ، بدن جنین و زن باردار از اثر سموم محافظت می شود و برای رشد طبیعی نوزاد مفید است.
ویتامین A همچنین در پزشکی به عنوان دارو و پیشگیری از انکولوژی شناخته می شود و از ایجاد تومورهای جدید در دوره بعد از عمل جلوگیری می کند.

فواید رتینول برای بدن انسان چیست
فواید ویتامین آ

فواید رتینول برای بدن انسان چیست

فواید ویتامین A برای بدن انسان بسیار زیاد است ، زیرا تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی ، گوارشی ، تنفسی و همچنین بینایی و وضعیت پوست دارد. این ماده به طور فعال برای درمان بیماری های مختلف پوستی و همچنین بیماری های قلب و عروق استفاده می شود.

این ویتامین به عملکرد طبیعی سیستم غدد درون ریز کمک می کند و یک اقدام پیشگیرانه عالی در برابر پیشرفت بیماری هایی مانند کم خونی است.

در میان سایر عملکردهای مفیدی که این ماده در بدن انجام می دهد ، لازم است موارد زیر را ذکر کنیم:

• از سلامت چشم محافظت می کند.
• سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.
خطر سنگ کلیه را کاهش می دهد.
• التهاب را تسکین می دهد.
• تولید کلاژن را افزایش می دهد ، در نتیجه ظاهر و شرایط پوست را بهبود می بخشد.
• در مبارزه با آکنه کمک می کند.
• متابولیسم را تثبیت می کند.
• از غشای سلولی مغز در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.
• خطر عفونت را کاهش می دهد.
• خواب را بهبود می بخشد.
• از تشکیل تومور جلوگیری می کند.
• بهبود زخم ها و خراش ها را تسریع می کند.
• با افسردگی مبارزه می کند.

تأمین بدن با رتینول روند درمان بسیاری از بیماری های مختلف را تسهیل می کند ، مانند: آنفلوانزا ، سرماخوردگی ، آبله مرغان ، سرخک و سایر موارد. علاوه بر همه اینها ، برای زنان در طول دوره باروری کودک نیز ضروری است ، زیرا رشد طبیعی جنین و تغذیه جنین را تضمین می کند.

مصرف کافی این ماده قبل از زایمان باعث ترمیم سریع بافت های آسیب دیده در اثر زایمان می شود. اما ، قبل از مصرف ویتامین A در دوران بارداری ، مهم است که ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نیاز روزانه بدن به ویتامین A
مقدار نیاز بدن به ویتامین آ

نیاز روزانه بدن به ویتامین A

میزان توصیه شده روزانه رتینول برای بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال حدود 900 میکروگرم است. برای زنان و دختران ، دوز روزانه ماده معمولاً حدود 700 میکروگرم است.

با بیماری های مختلف ، و همچنین با اعمال جسمی مداوم ، استفاده از بتاکاروتن و رتینول باید افزایش یابد. دریافت مقدار مناسب این ماده از غذای معمولی کاملاً دشوار است ، بنابراین بهترین راه حل شروع به مصرف کپسول یا قرص ویتامین A است.
علائم عمده کمبود ویتامین A

علائم عمده کمبود ویتامین A

کمبود ، به عنوان یک قاعده ، می تواند با رژیم غذایی نامناسب رخ دهد ، یعنی در موردی که فرد غذای کافی حاوی رتینول یا بتاکاروتن نمی خورد.

همچنین ، اغلب ، کمبودی در افرادی که از بیماری های کبد ، روده یا معده رنج می برند ، مشاهده می شود. علائم اصلی کمبود این ترکیب در بدن عبارتند از:

کاهش ایمنی ؛
• بدتر شدن وضعیت پوست ؛
• خستگی مداوم ، از دست دادن قدرت ؛
• مشکلات خواب ؛
• کاهش سرعت واکنش بدن.
• ظاهر شدن بثورات پوستی.
• ناخن های شکننده
• کاهش قدرت بینایی ؛
• خشکی چشم ؛
• بدتر شدن اشتها ؛
• ریزش مو؛
• عقب ماندگی رشد و نمو در کودکان.

هنگامی که اولین علائم کمبود ظاهر می شود ، باید در رژیم غذایی خود غذاهای بیشتری حاوی رتینول و پروویتامین A داشته باشید و یا به مصرف مکمل های غذایی مانند کپسول ها و قرص های ویتامین آ رجوع کنید تا نیاز روزانه بدن تامین شود.

ویتامین A و سرخک

سرخک چیست؟

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرخک یک بیماری است که توسط ویروسی از خانواده پارامیکسوویروس ها ایجاد می شود. معمولاً از طریق تماس مستقیم و از طریق هوا منتقل می شود. این ویروس مجاری تنفسی را آلوده می کند و به بقیه بدن سرایت می کند. این یک بیماری انسانی است که حیوانات را تحت تأثیر قرار نمی دهد و معمولاً با کهیر یا بثورات پوستی ظاهر می شود.

علائم سرخک عبارتند از:

- تب

- سرفه خشک

- سرد

- گلودرد

- چشم ملتهب

مراحل سرخک

عفونت: در طی 10 تا 14 روز اول پس از عفونت، ویروس سرخک انکوبه می شود. در این دوره هیچ علامت یا علامتی وجود ندارد.

علائم و نشانه‌های غیراختصاصی: سرخک معمولاً با تب همراه با سرفه‌های مداوم، سرماخوردگی، چشم‌های ملتهب و گلودرد شروع می‌شود.

در روزهای بعد، این جوش ها به بازوها و نیم تنه و سپس به ران ها و پاها سرایت می کنند.

در همان زمان، تب به شدت افزایش می یابد و اغلب به 40-41 درجه سانتیگراد می رسد. سرخک به تدریج از بین می رود. ابتدا از صورت و در نهایت از روی ران ها و پاها ناپدید می شود.

با این غذاها قوی تر می شوید

باید غذاهای حاوی ویتامین A را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و همچنین برای تشکیل بافت های نرم، استخوان ها و دندان ها ضروری است.

کدو تنبل

این سبزی سرشار از ویتامین های A، C و E است که به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند. مصرف آن نه تنها به مراقبت و محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند، بلکه به سلامت پوست نیز کمک می کند.

هویج

هویج سرشار از ویتامین A است که می تواند هم از سیستم ایمنی و هم از پوست مراقبت کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین چه به صورت آب پز یا یک میان وعده مصرف شود، حاوی ویتامین های A، B6 و C است. همچنین سرشار از پتاسیم، فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها