رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545451

دکتر طبیبیان به تیم مذاکره کننده توصیه کرد

تمرکز روی رفع تحریم بانکی به جای رفع تحریم افراد

ساعت 24 - دکتر محممد طبیبیان اقتصاددان نامدار ایرانی معتقد است در مذاکرات برای رفع تحریم ها باید به جای تمرکز روی رفع تحریم افراد روی رفع تحریم بانکها متمرکز شد. این اقتصاددان می گوید : "اگر فقط به رفع تحریم های بانکی توجه شود سایر تحریم های اقتصادی خود به خود تا حد زیادی قابل خنثی شدن است. "

طبیبیان
dir="RTL" style="text-align:right">نوشته طبیبیان را به نقل از صفحه تلگرامی اش می خوانید : فرارو-حسن روحانی رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت گفت: "به عنوان رییس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود، طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به قانون مقررات و تعهدات خود و موافقتنامه برجام وجود ندارد."برجام برخلاف گفته و موضع برخی افراد، اقدام مفید این دولت بود، ایرادی اگر قابل طرح است این که قدم های بعدی بر داشته نشد. همچنین باید منتظر بود و دید که عوامل پشت پرده و تعیین کننده خروج ترامپ چه بوده و چه درسی از این دانش قابل یادگیری است. به هر حال قرار دادهای بین المللی نشیب و فراز دارند و بر خلاف قرار های بین افراد نهاد خاصی به جز تراز قدرت و مهارت دیپلماتیک و حسن نیت طرفین برای حفظ آن موجود نیست. این خبر آقای رییس جمهور هم به هر حال خبر خوبی است حتی اگر در سطح باز گشت به وضعیت موجود قبل از خروج آمریکا باشد.

البته جزییاتی از مطالب مورد بحث در دسترس نیست که بتوان در مورد توافق جدید اظهار نظر کرد. اما اینجانب توافق قبلی را چنانکه در منابع اینترنتی بود خوانده بودم. یک غایب اساسی در آن نبود بند های مربوط به برداشته شدن مواثر تحریم های بانکی بود. باز هم به نظر اینجانب بر قرار ماندن تحریم های بانکی اثر بخشی سایر موارد را بسیار کاهش می دهد. ، زیرا طبق قوانین و دستور العمل های تحریمی ناظر بر کار کرد بانک ها آن ها موظف هستند به صورت پلیس نظارت بر سایر محدودیت های تحریمی نیز باشند، یعنی تضمین (due diligence) در امر معاملات نیز به عهده بانک است. و همین یک عامل برای سخت گیری بانک ها ی بین المللی و حتی عدم آمادگی کار با ایران در موارد غیر تحریمی نیز بود.

متاسفانه تیم قبلی کارشناس بانکی در بر نداشت و یک کارشناس مستقل مالی به تیم کمک می کرد که مجازات درخور این همکاری را دریافت کرد. تا جایی که در اخبار آمده تیم موجود نیز کارشناس بانکداری بین الملل در بر ندارد. اگر موارد مذاکره برداشتن نام نهاد ها وافراد از فهرست تحریم ها باشد و وقت تیم مذاکره کننده بر این صرف شود و در رفع تحریم بانکی و بخش انرژی دست آورد نداشته باشد وشرایط ورود بخش خصوصی ایران به تجارت بین الملل رسمی را فراهم نکند، این خبر برای آن افراد و نهادها که ازفهرست تحریم خارج می شوند خبر خوبی هست اما برای کشور چندان دست آورد نیست، باید صبر کرد و دید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها