رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545468

طلسم شکنی من‌سیتی و گواردیولا

مهمان ناخوانده در فینال لیگ قهرمانان

ساعت ۲۴-تیم فوتبال منچسترسیتی برای اولین بار در تاریخ خود، به دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت

سال 2016 وقتی شیخ منصور اماراتی تصمیم گرفت پپ گواردیولا را به عنوان سرمربی سیتیزن‌ها به خدمت بگیرد، تقریبا همه می‌دانستند که هدف از جذب پپ چیست. بعد از آنکه شیخ اماراتی در سال 2008 من‌سیتی را خریده بود، این تیم توانسته جام‌های مختلف داخلی را به دست آورد. همه می‌دانستند جای تنها یک جام در افتخارات این تیم خالی است و آن هم لیگ قهرمانان اروپا بود. با این حال در چهار فصل اخیر پپ نتوانست رویای هواداران من‌سیتی را محقق کند. حالا امسال و در شرایطی که هیچ خبری از حضور هواداران روی سکوهای ورزشگاه اتحاد نبود، شاگردان پپ برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان رسیدند. مسیری که سیتیزن‌ها طی 13 سال اخیر طی کردند، فراز و نشیب‌های فراوانی داشت.

آمار و ارقام می‌گوید مالک اماراتی من‌سیتی در این مدت، حدود 10 میلیارد دلار برای خرید بازیکن و مربی خرج کرده است. این تیم در سال‌های ابتدایی حضورش در لیگ قهرمانان، بیشتر تلاش می‌کرد از همه گروهی صعود کند که اغلب هم در این کار موفق نبود. مشخص‌ترین موفقیت این تیم در این سال‌ها در سال 2016 رقم خورد که توانستند به مرحله نیمه نهایی برسند که آنجا هم تیم پلگرینی مقابل رئال مادرید شکست خوردند.

بعد از آمدن پپ هم این روند به موفقیت نرسید و در همان سال اول، این موناکو بود که با درخشش کیلیان امباپه، سیتیزن‌ها را حذف کرد. در دو سال بعد، تیم‌های لیگ برتری لیورپول و تاتنهام بودند که سد راه شاگردان پپ شدند. سال قبل هم و در کمال ناباوری، لیون بود که در یک تک بازی توانست من‌سیتی را شکست دهد. اما به نظر می‌رسید داستان امسال از همان ابتدا با سال‌های قبل متفاوت باشد. پیش از شروع فصل جدید لیگ قهرمانان بود که یوفا اعلام کرد من‌سیتی به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین از حضور در فصل جدید محروم است. اما مدیران این تیم بیکار ننشستند و با شکایت به دادگاه عالی ورزش، توانستند رای را برگردانده و به بازی‌ها برگردند.

آماری این فصل تیم پپ نشان می‌دهد که آنها برای اولین قهرمانی‌شان بسیار مصمم هستند. با پیروزی 2 بر صفر این تیم مقابل پاری‌سن ژرمن در بازی سه‌شنبه شب، علاوه بر این حضورشان در فینال یک ماه بعد استانبول تثبیت شد، چند رکورد هم به نام این تیم زده شد. من‌سیتی در طول این فصل از لیگ قهرمانان، 12 بازی انجام داده که آمار فوق‌العاده 11 پیروزی و فقط یک تساوی را از خودش به جا گذاشته است. سیتیزن‌ها حالا تنها تیم انگلیسی است که توانسته در یک فصل از لیگ قهرمانان به 11 پیروزی برسد. این تیم اگر در بازی فینال به برتری برسد، به آمار فصل 02-2001 رئال مادرید می‌رسد که در یک فصل 12 پیروزی به دست آورد.

از طرف دیگر، با پیروزی مقابل PSG، من‌سیتی به هفتمین برد متوالی خود در این فصل از لیگ قهرمانان رسید و از این حیث هم بین تیم‌های انگلیسی رکورددار شد. تیم پپ آمار فوق‌العاده دیگری هم از خودش به جا گذاشته است به طوری که تا به اینجا 25 بار دروازه حریفان را باز کرده و تنها چهار گل دریافت کرده است تا نشان دهد بخت اول کسب عنوان قهرمانی در این فصل محسوب می شود.

در این میان، ستاره بازی رفت و برگشت من‌سیتی مقابل پاری‌سن ژرمن ریاض محرز بود که در این دو بازی سه گل به ثمر رساند. حالا محرز بعد از سادیو مانه در فصل 18-2017 تبدیل به دومین بازیکنی شد که در هر دو دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا برای یک باشگاه انگلیس گلزنی کرده است. همچنین ریاض محرز با پیشی گرفتن از یاسین براهیمی با 10 گل بهترین گلزن الجزایری در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها