رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 545505

چگونه ناتوانی دانش‌آموزان در ویرایش مطالب را برطرف کنیم؟

ساعت۲۴- با وجود مزایای اثبات شده ویرایش، دانش‌آموزان اغلب در برابر تغییر نسخه‌های اولیه آنچه می­‌نویسند، مقاومت می­‌کنند، زیرا ویرایش متن نوشته شده به تلاش بیشتری نیاز دارد. یا اگر نوشته خود را اصلاح کنند، فقط تاحدودی اصلاح انجام می‌شود.

به نقل از فیز، یافتن راه‌­هایی برای ایجاد انگیزه در دانش‌­آموزان برای ویرایش نوشتار بسیار مهم است. مهارت در نوشتن به هجی و دستور زبان صحیح، ارائه منطقی ایده­‌ها و استفاده مناسب از جزئیات و شواهد اشاره دارد. یادگیری چگونگی اصلاح نوشتار، چیزی است که به طرق مختلف برای دانش‌­آموزان مفید خواهد بود. نتایج تحقیقات نشان می­‌دهد، در حالی که نوشتن یک روش موثر برای کمک به دانش‌­آموزان در یادگیری محتوا در زمینه­‌های موضوعی مختلف است، ویرایش به آنان کمک می­‌کند درک مفهومی عمیق­‌تری از موضوعی که می­‌نویسند، داشته باشند.

دانشکده و شغل

ویرایش، بخش مهمی از تهیه درخواست‌نامه دانشکده است. دانشجویانی که از طریق مراحل پذیرش دانشکده موفق شده‌­اند، می‌­گویند که وقت و تلاش زیادی را صرف اصلاح و ویرایش درخواست نامه­‌های خود کرده‌­اند. با توجه به این واقعیت که بسیاری از دانشکده­‌ها آزمون­‌های استاندارد برای پذیرش دانشگاه را اختیاری کرده‌اند، به خصوص در زمان شیوع بیماری، این نوشته­‌ها برای درخواست پذیرش دانشجو اهمیت بیشتری پیدا کرده‌­اند.

نوشتن به ­عنوان یک مهارت مهم فراتر از نیازهای دبیرستان است. اشکال دیجیتالی ارتباطات نوشتاری در ۸۰ درصد مشاغل کارگری و ۹۳ درصد مشاغل اداری و دولتی استفاده می‌شود. ویرایش کلید تسلط بر مهارت­‌های نوشتاری مورد نیاز در دنیایی است که کار مجازی به‌طور فزاینده­ای رایج است.

تنوع در انگیزه دانش‌­آموزان

با توجه به مزایای بارز یادگیری نحوه ویرایش کار خود، چگونه می­‌توان به دانش­‌آموزان انگیزه داد برای انجام یک ویرایش معنی‌دار، زمان و انرژی بگذارند؟ محقق این تحقیق اظهار کرد: من به­‌ عنوان محققی که بر انگیزش تمرکز دارد، در سال ۲۰۲۱ مطالعه‌­ای را با همکاران انجام دادم که بینشی در این زمینه ارائه می­‌دهد. فهمیدم که همه چیز به دلایلی که دانش‌­آموز باید خوب بنویسد برمی­‌گردد. برخی از دانش‌­آموزان می­‌خواهند مهارت­‌های نوشتاری خود را ارتقاء دهند، در حالی که برخی دیگر نگران میزان عملکرد خود در رابطه با همسالان خود هستند. با در نظر داشتن این تفاوت­‌های انگیزشی، در اینجا پنج روش ایجاد بهترین شرایط برای دانش­‌آموزان به منظور ویرایش در نوشتار ذکر شده است:

کاهش اضطراب

اضطراب با افکار منفی و ناراحتی جسمی همراه است که می­‌تواند توانایی تمرکز دانش­‌آموز در هنگام نوشتن را کاهش دهد. اضطراب نوشتن نیز می­‌تواند دانش­‌آموزان را نسبت به بازنگری در نوشتار خود بی­‌میل کند. برای دانش‌­آموزان مهم است که بپذیرند خوب نوشتن، نیازمند تلاش است و احساس اضطراب در نوشتن، امری طبیعی است. ایجاد یک فضای کلاس درس که دانش‌آموزان را ترغیب می­‌کند تا در جستجوی کمک باشند، می‌­تواند دانش­‌آموزان را کمتر مضطرب کند و آنان را به سمت بهبود نوشتار سوق دهد.

انتخاب موضوعات مورد علاقه

تا زمانی که دانش‌­آموزان نوشتن را یک فعالیت مفید شخصی ندانند، ممکن است انگیزه­ای برای ویرایش کار خود احساس نکنند. نوشتن ژانرهایی که به دانش‌­آموزان امکان می­‌دهد علایق خود را کشف کنند، می­‌تواند انگیزه خوبی برای نوشتن باشد. نتایج تحقیقات نشان می‌­دهد که ساختن تجربه­‌های لذت‌بخش نوشتن در کلاس می­‌تواند دانش‌­آموزان را برای ویرایش نوشتار تحت تاثیر بگذارد.

ایجاد اعتماد به نفس

عقاید دانش‌­آموزان در مورد توانایی آنان در خوب نوشتن می­‌تواند در ویرایش نوشتار آنان تاثیر بگذارد. یکی از موثرترین روش‌­ها برای ایجاد اعتماد به نفس در دانش‌­آموزان در مورد توانایی آنان در نوشتن، فراهم آوردن فرصت‌­هایی برای تجربه موفق در هنگام رشد مهارت­‌های نوشتاری است. دانش‌­آموزان وقتی احساس موفقیت می­‌کنند که از طریق نوشتن به اهداف فردی خود برسند، از موانع شخصی نوشتن عبور کنند و بازخورد مثبت دریافت کنند.

تمرکز بر پیشرفت

نتایج تحقیقات نشان می­‌دهد، دانش‌­آموزانی که بر یادگیری و بهبود مهارت­‌های نوشتاری تمرکز می­‌کنند، بیشتر از دانش­‌آموزانی که بر مقایسه با دیگران تمرکز دارند، ویرایش متن خود را انجام می‌دهند. این که آیا دانش‌­آموزان بر بهبود مهارت خود یا عملکرد بهتر دیگران متمرکز می‌­شوند، تحت تاثیر پیام­‌های مستقیم و غیرمستقیمی است که در کلاس از معلمان خود دریافت می­‌کنند. تلاش معلمان برای ارتقاء یادگیری و پیشرفت به ویژه با توجه به ماهیت ذاتی رقابتی و استرس­‌زای دبیرستان­‌ها، جایی که مقایسه‌های اجتماعی اجتناب‌ناپذیر هستند، بسیار حیاتی است.

بازنگری روش­‌های نمره‌­دهی

روش‌­های نمره‌­دهی که فراتر از دادن نمره برگه امتحانی نهایی به دانش‌­آموزان یا نمره به کار نوشتاری است، در کاهش اضطراب و تشویق به ویرایش موثر است. هنگامی که ارزیابی نوشتار شامل بازخورد هدفمند است، می­‌تواند به دانش‌­آموزان کمک کند تا چگونگی اصلاح مطالب نوشتاری برای دستیابی به اهداف یادگیری در کلاس را درک کنند. در مورد تکالیف پیچیده نوشتاری، تقسیم تکالیف به تکالیف کوچک می­‌تواند به معلمان این فرصت را بدهد تا در هر مرحله قبل از اینکه دانش‌­آموزان محصول کامل نوشته شده را برای نمره نهایی ارائه دهند، بازخورد فراهم کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها