رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545596

خبر راز آلود سیان‌ان از آزادسازی یک میلیارد دلار از پول‌های ایران

ساعت 24 - با گذشت دو ماه از آغاز گفتگوهای غیر رسمی برای احیای برجام، دولت واشنگتن در نظر دارد یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا را برای مصارف بشردوستانه آزاد کند.

خبر
dir="RTL" style="text-align:right">شبکه خبری سی‌ان‌آن آمریکا روز پنجشنبه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) با اعلام این خبر از قول سه فرد نزدیک به رایزنی‌های جاری، نوشته است که مشخص نیست آیا آزادسازی این پول به صورت یک جانبه از طرف آمریکا صورت می‌گیرد یا نه، اما یکی از گمانه‌ها آن است که این اقدام برای نشان دادن حسن نیت واشنگتن به تهران انجام می‌شود.در مذاکرات میان ایران و طرف‌های برجامی در وین هنوز هیچ نشانه مشخصی از پیشرفت دیده نمی‌شود و ایران همچنان می‌گوید که در ازای بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست.

به نوشته وبسایت سی‌ان‌ان، وجوهی که دولت جو بایدن قرار است به نفع ایران آزاد کند، به صورت نقدی و مستقیم به این کشور داده نمی‌شود، بلکه از طریق یک کانال سوئیسی موسوم به «ترتیبات تجاری بشردوستانه سوئیس» اختصاص داده خواهد شد. این کانال ویژه سال گذشته ایجاد شد تا از طریق آن امکان دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مانند غذا و دارو بدون نقض تحریم‌های آمریکا برای ایران فراهم شود.یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که این طرح که هنوز در سطح محرمانه درباره آن گفتگو می‌شود، با مخالفت منتقدان ایران روبرو شده است. آنها ایده آزاد شدن پول ایران را به عنوان دادن امتیاز به این کشور تلقی می‌کنند، امری که به باور آنها، نیروی اهرم فشار آمریکا را کاهش می‌دهد.با این حال، برخی کارشناسان این اقدام را موضوعی می‌دانند که می‌تواند جنبشی در مذاکرات جاری ایجاد کند.

یک دستیار دموکرات کنگره به طور جداگانه تأیید کرد که تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده اخیراً با اعضای کنگره در مورد موضوع کمک‌های بشردوستانه و سازوکار اجرای آن از جمله با قرار دادن پول در کانال سوئیس مشورت کرده است. یک مقام آمریکایی اذعان کرد که این طرح مورد بررسی قرار گرفته، اما گفت که هدف اصلی مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال حاضر بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای است.کارشناسان می‌گویند گزینه دیگر این است که ایالات متحده اجازه دهد صندوق بین‌المللی پول درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران برای کارزار مبارزه با کرونا را تأیید کند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا با این استدلال که ایران ممکن است این پول را برای تقویت اقتصاد خود مصرف کند، تلاش کرده بود تا جلوی اختصاص این وام را بگیرد.این خبر که ما در نظر داریم در اقدامی یک‌جانبه پول‌های ایران را بازگردانیم، درست نیست. هر گونه حرکت عمده‌ای از سوی ایالات متحده در چهارچوب روندی صورت خواهد گرفت که در آن هر دو طرف اقدام‌کننده باشند.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار این خبر گفت: «این خبر که ما در نظر داریم در اقدامی یک‌جانبه پول‌های ایران را به تهران بازگردانیم، درست نیست و ما این موضوع را پیش از انتشار این خبر نیز روشن کرده بودیم. همانطور که گفتیم، هر گونه حرکت عمده‌ای از سوی ایالات متحده در چهارچوب روندی صورت خواهد گرفت که در آن هر دو طرف اقدام‌کننده باشند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها