رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545805

ساخت ترانزیستورهایی با ابعاد کوچکتر از یک رشته دی ان ای

ساعت 24-شرکت آی بی ام (IBM) نسل جدیدی از تراشه‌ها را رونمایی کرد که دارای کوچک ترین ترانزیستورهای تولید شده در جهان است. این فناوری جدید امکان تعبیه ۵۰ میلیارد ترانزیستور را در تراشه‌ای به اندازه یک ناخن فراهم می‌کند.

خبر
به گزارش از ساینس‌دیلی، استاندارد فعلی صنعت نیمه‌رسانا تراشه‌هایی با ترانزیستورهای ۷ نانومتری هستند و برخی از فناوری های پیشرفته مانند پردازنده‌های M۱ شرکت اپل به سوی استفاده از ترانزیستورهای ۵ نانومتری پیش می روند.

برخی از تراشه‌های در دست تحقیق و توسعه نیز تا ۲.۵ نانو متر کوچک شده‌اند.

اما تراشه‌های جدید شرکت IBM از تمام این فناوری‌ها پیشی گرفته و ترانزیستورهایی را تولید کرده است که تنها ۲ نانومتر قطر دارند و از یک رشته دی ان ای نیز نازکتر هستند.

در نتیجه این فناوری تعداد بسیار بیشتری از ترانزیستورها را درون یک تراشه جای داده و موجب افزایش قابل توجه توان پردازشی و کاهش توان مصرفی تراشه می‌شود.

شرکت IBM مدعی است کارآیی تراشه‌های جدید ۲ نانومتری تا ۴۵ درصد بالاتر از تراشه‌های ۷ نانومتری فعلی بوده و مصرف انرژی این تراشه‌ها ۷۵ درصد کمتر از فناوری‌های کنونی است.

بنابر این نسل جدید تراشه‌های IBM موجب افزایش کارآیی انواع تجهیزات الکترونیکی از تجهیزات خانگی گرفته تا اشیای هوشمند و وسایل نقلیه خودران می‌شود.

همچنین کاهش مصرف انرژی تراشه‌ها موجب کاهش قابل توجه کربن تولید شده در مراکز داده شده و امکان افزایش مدت نگه‌داری شارژ در باتری گوشی‌های هوشمند خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها