رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545998

لاهوتی: کاهش قیمت دلار به کمتر از نرخ واقعی تخریب‌‏کننده اقتصاد است

ساعت24-رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: احتمال موفقیت مذاکرات سیاسی، بازگشت ارزهای بلوکه شده و جو روانی بازار؛ تاثیرات مثبتی بر کاهش نرخ ارز در مدت اخیر داشته است.

در هفته های اخیر، روند نزولی نرخ ارز به ویژه دلار مشهود بوده است. کاهش نرخی که دلار را به کانال بیست هزار تومانی رسانده است.

محمد لاهوتی؛ رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص این روند و عقب نشینی چند کاناله در روزها و هفته های گذشته با اشاره به اینکه موضوع کاهش نرخ ارز در هفته‌های گذشته دلایل متعددی دارد، به خبرنگار ایبِنا گفت: اول اینکه طبق یک سنت دیرینه، دولت‌ها در اتمام کارشان علاقه دارند که بتواند حداقلِ افزایش نرخ ارز را در کارنامه عملکرد خودشان نشان بدهند و دولت دوازدهم هم متاسفانه به دلیل گرفتاری در شرایط تحریم های ظالمانه ای آمریکا شاید بیشترین حجم افزایش نرخ ارز را در دوران خودش ناخواسته تجربه کرده و در شرایط فعلی که پایان دولت است، علاقه مند است که این فاصله را به حداقل موجود برساند، لذا یک بخشی از کاهش نرخ می تواند از این بابت باشد که به هر حال همان مدیریت شناور، یک مقدار تاثیر خود را بیشتر کرده است.

وی افزود: نکته دوم سیگنال های مثبتی است که از بحث نشست وین مطرح می شود و احتمال توافق هسته‌ای و برگشت آمریکا به برجام هست که خوب این از نظر جو روانی در کنار فعالیت‌های دولت می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد و کاهش نرخ ارز را در پیش بگیرد و نکته سوم این است که به هر حال اگر این توافقات به سرانجام برسد منابع زیادی از وجوه بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد و قطعاً می‌تواند در کاهش قیمت ارز تاثیر گذار باشد؛ لذا این سه فاکتور دلایل عمده کاهش نرخ ارز طی هفته های گذشته است.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات در ادامه این گفتگو، در خصوص تقویت پول ملی اظهار داشت: قطعاً هر شهروندی علاقمند است که پول کشورش یک پول قدرتمند باشد و در برابر سایر ارزها از قدرت بالایی برخوردار باشد، ولی بالا رفتن قدرت خرید و ارزش پول ملی با تزریق منابع ارزی اتفاق نمی افتد، در اصل اگر با تزریق منابع ارزی بدون در نظر گرفتن مهار تورم و کنترل نقدینگی باشد قطعاً می‌تواند همان اتفاقی رخ دهد که در سنوات گذشته رخ داد و علی‌رغم ارز پاشی که توسط دولت اتفاق افتاد نرخ ارز کماکان افزایش داشت و فقط یک سری از منابع ارزی کشور از بین رفت و دولت را در بزنگاهی که نیازمند منابع ارزی بود با کمبود ارز مواجه کرد.

لاهوتی افزود: پس بنابراین تقویت ارزش پول ملی، فقط با کاهش نرخ ارز نیست بلکه در مقابل باید تورم و نقدینگی کنترل شود و در نهایت خود به خود منجر به کاهش نرخ ارز و افزایش قدرت پول ملی خواهد شد و نکته آخر اینکه به هر حال دولت باید این توجه را داشته باشد که امروز چنانچه نرخ ارز بر اساس واقعیت های موجود تعیین نشود و فقط با تزریق ارز و افزایش منابع اتفاق بیفتد اولاً این کار کوتاه مدت خواهد بود و به محض تغییر دولت مجددا نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد. ثانیاً این کاهش نرخ ارز به دلیل چسبندگی بازار که معمولاً در بحث افزایش، سریع اتفاق می‌افتد ولی در کاهش، چنین سرعتی وجود ندارد، قیمت‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.

نکته سوم اینکه با کاهش تصنعی و غیر واقعی نرخ ارز که بعضا شنیده می شود که ارقامی مطرح می شود که خارج از فاکتورهای اقتصادی است قطعاً می‌تواند به خروج سرمایه، افزایش قاچاق و کاهش صادرات و تولید دامن بزند؛ بنابراین نگه داشتن نرخ ارز در یک بستر مناسب بر اساس واقعیت‌های اقتصادی قطعا می تواند کمک کننده باشد، ولی اگر کاهش آن بیشتر از واقعیت ها باشد قطعا می تواند تخریب کننده باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها