رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546196

با رضا رجبی از فساد در فوتبال پایه تا انتقاد از وزارت‌خانه و پیشکسوتان استقلال

کمالوند را آنقدر بزرگ کردیم که آن را توی سر مجیدی کوبیدند!

ساعت 24-رضا رجبی پیشکسوت استقلال در گفتگو با خبرآنلاین از شرایط استقلال، شکست مقابل ذوب آهن و دربی پیش رو صحبت کرد.

استقلال در هفته بیست و دوم لیگ برتر در استادیوم آزادی به مصاف ذوب آهن رفت و شاگردان مجیدی مقابل تیم ته جدولی با نتیجه ۲-۰ مغلوب شد. این نتیجه در حالی به دست آمد که آبی پوشان تهرانی جمعه باید به مصاف پرسپولیس بروند. به همین مناسبت به سراغ رضا رجبی پیشکسوت استقلال رفتیم و از او درباره شرایط شاگردان فرهاد مجیدی پرسیدیم. رجبی در گفت وگو با خبرآنلاین درباره مسائل گوناگونی از جمله وضعیت آبی پوشان قبل از دربی و هم چنین مشکلات موجود در پایه صحبت کرد.

استقلال بازی قبل از دربی را مقابل ذوب آهن باخت و با شکست پا به این مسابقه می گذارد. با این شرایط چه پیش بینی از وضعیت این تیم در دیدار مقابل پرسپولیس دارید؟
برای صحبت درباره استقلال باید به گذشته بازگشت و نمی توان درباره امروز این تیم صحبت کرد اما تاثیرات و مشکلات غیر منطقی گذشته را هم نمی شود در آن دخیل ندانست. قبل از لیگ قهرمانان آسیا و اتفاقاتی که روی نیمکت افتاد ما مسائل را فریاد زدیم اما هیچ اتفاقی رخ نداد. نکته جالب توجه این است که مدیران تیم نه در جریان آمدن آقای کمالوند بودند و نه درجریان رفتنش. در لیگ قهرمانان هم به نظرم بازیکنان روی خلاقیت و انگیزه ای که برای نشان دادن خودشان داشتند به نتیجه رسیدند. بعد از رقابت ها عده ای می گفتند که این نتایج به خاطر مجیدی و عده دیگر اعتقاد داشتند به خاطر کمالوند بوده است و در نهایت باز تیم به حاشیه رفت و گرفتار مسائلی شد که اصلا درشان این تیم نیست.

با این صحبت ها یعنی شما معتقد هستید که کمالوند تاثیری در استقلال نداشته است؟
آیا می توان در ۱۰ روز فرشید اسماعیلی را تغییر داد؟ کمالوند در چند سال اخیر چه عملکرد خاصی در فوتبال ایران داشته است؟ هیچ. پس نباید اینقدر بزرگ شود که یک سری او را بر سر مجیدی بکوبند؛ این به سود استقلال نیست. کمالوند ابتدا در مصاحبه هایش گفت می خواهم کمک کنم اما چطور سر از سایپا درآورد؟ با این اتفاق باشگاه و هوادران به سخره گرفته شدند. تیم ما به چه روزی افتاده که نیمکت استقلال پل می شود تا افراد به تیم های دیگر بروند.شما فکر می کنید این اتفاقات در بدنه فنی و بازیکنان تیم تاثیر ندارد؟

استقلال در لیگ قهرمانان تیم سرحال تری نسبت به دیدار مقابل ذوب آهن بود. به نظر شما علت باخت این تیم چه بود؟
من به عنوان مربی می دانم ذوب بازی بسته ارائه می دهد پس چه طرح و برنامه ای باید در آن دیدار داشته باشم؟ این نیاز به تمرین دارد اما ما هیچ چیز در این خصوص در تیم استقلال ندیدیم. فقط یک ربع آخر که به بازی بلند روی آوردند چند موقعیت داشتند. خیلی زشت است که مقابل تیم آخر جدول آن هم در تهران این مدل بازی کردند. زمانی چنین بازی هایی صفر -صفر می شود، می گوییم حریف دفاعی بازی کرد اما نه اینکه دو هیچ بازنده باشیم. این بازی به اعتبار و شخصیت استقلال قبل از دربی لطمه زد.

بنابراین به عملکرد فرهاد مجیدی انتقاد دارید؟
فرهاد کمی خود محوراست؛ مربی که دریچه افکارش باز نباشد و فکر کند همه چیز را خودش می داند نمی تواند به موفقیت برسد. فرهاد برای استقلال زحمات زیادی کشیده و من او را دوست دارم اما نمی خواهم واکنش لحظه ای داشته باشد و باید از کسانی که می توانند کمک کنند بهره ببرد. چه اشکالی دارد این اتفاق بیفتد؟ تیم موفق شود می گویند فرهاد مجیدی. الان هم در آسیا صعود کرده است می گویند فرهاد مجیدی نه نام دیگری.

در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا دربی، بهترین اقدام در تیم چیست؟
خیلی شرایط برای جمع کردن بچه ها سخت است و امیدوارم بزرگان تیم کمک کنند و روحیه بدهند. دربی یک بازی روحی-روانی است و این مسائل بیشتر تاثیرگذار است. مسابقه بدون هوادار است و حساسیت در استادیوم کم شده. به نظرم تیمی که کمتر اشتباه کند، پرقدرت و جنگنده تر باشد، برنده خواهد بود. بازی واقعا سختی است . پرسپولیس در شرایط خوبی قرار گرفته و نفرات خوبی هم دارد. استقلال باید در چند جلسه باقی مانده تمرینی روی ساختار دفاعی خود کار کند چرا که پرسپولیس در خط حمله بسیار خوب و تاثیرگذار بازی می کند. امیدوارم این دیدار بدون حاشیه خاصی و به زیبایی برگزار شود.

شما مدتی مسئول آکادمی استقلال بودید. در سال های اخیر حواشی درباره این بخش بسیاری زیاد بوده است. نظر شما در این باره چیست؟
آکادمی استقلال مثل مردابی است که گل های سفید روی آن قرار گرفته و هرکسی آن ها را بگیرد غرق خواهد شد. البته نام آن باید تیم های پایه باشه نه آکادمی؛ آکادمی مرکز علمی است که چارچوب خاص خودش را دارد و بازیکنان را به صورت علمی پرورش می دهد؛ برای استقلال فقط نام آکادمی یدک کشیده می شود. متاسفانه بودجه قابل قبولی برای تیم های پایه در نظر گرفته نمی شود و همه چیز به اولیا پیونده خورده است.

چند وقت پیش شایعه شد که اتفاقات بد و فسادهای گسترده ای در تیم های پایه رخ داده است و ...

وقتی تیمی برای حضور در تیم پایه ها مجوز می گیرد باید میلیون ها تومان پول به هیات پرداخت کند؛ این مبلغ را از کجا بیاورد؟ وقتی همه چیز پولی شده است این اتفاق رخ می دهد. ما امروز چیزی به نام فوتبال پایه در تهران نداریم. پول های زیادی از خانواده ها گرفته می شود. یکی از مریبان سابق تیم های ملی جوانان هر ماه یک میلیون و خرده ای تومان از شاگردش دریافت می کند و برای هرمسابقه ای که او می رود هم پول جدا می گیرد. وقتی یک مربی ملی این کار را می کند، معلوم است که چه اتفاقاتی رخ می دهد. این مدارس و پایه ها مثل بقالی شده است.

افرادی که مسئولیت این آکادمی ها را برعهده دارند چطور از خانواده ها درآمدزایی می کنند؟
درهر رده ۲۵ نفرو در ۴ رده ۱۰۰ نفر حاضر هستند؛ اگر از هرکدام یک میلیون بگیرند چقدر می شود؟ متاسفانه نظارت نیست و به راحتی این کارها انجام می شود. من که مدرک دارم و فوتبالی هستم باید در خانه بشینم و آدم هایی که اصلا معلوم نیست چه کاره هستند به فوتبال می آیند. در سال های اخیر به یک سری افراد مدرک A داده شده که اصلا شما نمی دانید او دوومیدانی کار است؟ قصاب است یا کار دیگری داشته.

مشکلات اخلاقی و رفتاری که این روزها در فوتبال ایران وجود دارد چقدر نشات گرفته از چنین مسائلی است؟
همه این ها جمع شده و به نقطه ای رسیدیم که فساد در فوتبال زیاد شده و به تازگی هم شرط بندی های صورت گرفته کاملا عیان شده است. کار به جایی رسیده که حتی وقتی هوادار هم نیست هر بازی با درگیری و دعوا همراه است و همه به یکدیگر تهمت می زنند. آخر هم یک کاپ مسخره می دهند و اصلا مردم از این فوتبال لذت نمی برند. این همه هزینه برای چه می شود؟ که مردم بنشینند پای تلویزیون و بی اخلاقی ها را ببینند؟

در سال های اخیر بعضی تیم ها معتقدند وزارت ورزش از یک تیم خاص حمایت می کند و همه چیز به سود آن تیم است. این حرف ها پیش از این در میان هواداران وجود داشت اما حالا از سوی مربیان یا بازیکنان هم گفته می شود.
در دهه های پیش نگاه به تیم استقلال متفاوت بود و همه فکر می کردند که این تیم تافته جدا بافته است اما با همان شرایط به سطح پرسپولیس رسیدیم و قهرمان شدیم. در واقع همه چیز را در زمین مسابقه نشان می دادیم. چند ماه قبل هم که می گفتند نباید در عربستان بازی کنیم من گفتم اگر می خواهیم برویم باید در زمین خودمان را نشان بدهیم که این اتفاق هم افتاد. به نظر من این وزارتخانه و عواملی که در آن حاضر هستند گرایش بیشتری به پرسپولیس دارند.وزیر وقتی از محل کار خود می آید یک پرسپولیسی دو آتشه می شود. آن ها اسپانسرها را به سمت پرسپولیس سوق می دهند اما اینکه می گویند وزیر از بالا می گوید داوری ها به این شکل باشد یا نباشد را قبول ندارم اما من شکی ندارم که حمایت ها به صورت زیرپوستی به نفع پرسپولیس بوده که نمونه اش را در جریان طارمی دیدیم و به نظرم اشکالی هم ندارد.

پس شما معتقد هستید که به پرسپولیس بیشتر بها داده می شود؟
خواسته من این است که در حق استقلال اجحاف نشود. بعضی ها از رانتشان برای پرسپولیس استفاده می کنند و آن را عیان هم می کنند و به نظرم این عیان بودن مردم را خیلی اذیت می کند. در کلاس های پیشرفته مربی گری، تحلیل و آمارها نشان می دهد که مربی حدود ۳۰-۴۰ درصد در قهرمانی ها نقش دارد و ۶۰ درصد دیگر مربوط به پشتیبانی است. به نظرم در این بخش پرسپولیس قوی تر بوده و این گونه نبود که بگوییم برانکو تاثیر زیادی گذاشت و تیم به این نقطه رسید. حمایت ها بیشتر بود و تیم دغدغه ای نداشت. ساماندهی مطبوعات هم به شکلی بود که به این تیم کمک شد و حتی از نظر مدیریتی هم ثبات بیشتری داشتند.من نمی گویم این مسائل غیرفنی است اما تاثیر زیادی داشت.واقعا پیشکسوت ها خودشان از همه بدتر هستند! امیدوارم که همه دست در دست هم بدهند تا استقلال جان بگیرد و دوباره در قاموس یک مدعی حرف هایش را درون زمین بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها