رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546198

بزرگ ترین رشد روزانه بورس در 1400/ شاخص بورس همچنان سبز می ماند؟

ساعت 24-بازار سرمایه کشور بعد از حدود دو ماه یک رشد بیشتر از 20 هزار واحدی را تجربه کرد تا شاخص کل به یک میلیون و 180 هزار واحد نزدیک شود و سهامداران حقیقی هم بعد از حدود یک ماه دوباره خریدار شوند.

دیروز شاخص کل بورس 21 هزار و 934 واحد معادل 1.9 درصد رشد کرد تا بیشترین رشد روزانه خود از 26 اسفند تاکنون را تجربه کند. نکته مهم این است که اگرچه شاخص کل بورس در معاملات دیروز رشد مناسبی را تجربه کرد اما همچنان کلیت بورس صعودی نشده است. به نحوی که همچنان بیش از 60 درصد نمادهای بازار صف فروش هستند. اگرچه این عدد از روزهای قبل (80 درصد) کمتر است و نشان از باز شدن نسبی صف های فروش دارد اما همچنان بیشتر از نیمی از سهم ها گرفتار صف فروش هستند که مانع نقد شوندگی بازار است. در اثر رشد نمادهای بزرگ و افت نمادهای کوچک شاخص کل هم وزن درجا زد. نمادهای بزرگ بازار مثل فولاد مبارکه، ملی مس، شستا و هلدینگ خلیج فارس بیشترین تاثیر را بر رشد 22 هزار واحدی شاخص کل داشتند.

بزرگ ترین رشد روزانه بورس در سال 1400 در حالی رقم خورد که سهامداران خرد حدود 140 میلیارد تومان خرید خالص را ثبت کردند. سهامداران حقیقی آخرین بار 24 فروردین خرید خالص داشتند و به طور کلی در پنج ماه اخیر در روزهای انگشت شماری خریدار بوده اند.رفتار سهامداران خرد از این جهت مهم است که بسیاری از تحلیل گران معتقدند بخش مهمی از بورس هم اکنون ارزنده است و علت رشد نکردن صرفا نبود اعتماد در بازار است. اگر اعتماد به بازار برگردد، بورس بر مبنای سهم های بنیادین توان رشد مناسبی را دارد.همزمان از دولت هم خبر رسید که سه مورد از حمایت‌های ۱۰گانه دولت ابلاغ شده است.

طبق نامه ای که با امضای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده باید مواردی که پیشتر مصوب شده اجرایی شود. از جمله تزریق یک درصد صندوق توسعه ملی به بورس، لغو مصوبه‌ها و بخش‌نامه‌های ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید سهام و اعطای اقامت پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی بورس تهران. باید دید بالاخره بعد از وعده ها و کش و قوس های فراوان منابع صندوق توسعه به بورس خواهد رسید یا نه؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها