رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546361

خواص ویتامین C | فواید ویتامین ث را بشناسید؟

ویتامینC یکی از ویتامین های ضروری بدن خصوصا برای محافظت از سلامتی است که در بسیاری از مواد غذایی خصوصا میوه ها یافت می شود در این مطلب به برخی خواص آن می پردازیم.

مواد  غذایی حاوی ویتامین ث
html>

معرفی ویتامین C

ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک ماده مغذی است که بدن برای تشکیل رگ های خونی، غضروف، ماهیچه ها و کلاژن استخوان به آن نیاز دارد. ویتامین C همچنین برای روند بهبودی بدن حیاتی است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از سلول ها در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند، مولکول هایی که بدن هنگام تجزیه مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و نور خورشید، اشعه ایکس یا منابع دیگر تولید می کند. رادیکال های آزاد می توانند در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها دخیل باشند. ویتامین C همچنین به جذب و ذخیره آهن در بدن کمک می کند.

از آنجایی که بدن ویتامین C تولید نمی کند، باید از طریق غذا تامین شود. ویتامین C در مرکبات، توت ها، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود. ویتامین C نیز به عنوان مکمل خوراکی، معمولاً به صورت کپسول و قرص های جویدنی نیز موجود است.

اکثر مردم ویتامین C کافی را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت می کنند. کمبود شدید ویتامین C می تواند منجر به بیماری به نام اسکوربوت شود که باعث کم خونی، خونریزی لثه، کبودی و بهبود ضعیف زخم می شود.

اگر ویتامین C را به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن مصرف می کنید، توجه داشته باشید که این مکمل ممکن است مزایای مشابه آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در غذا را نداشته باشد.

فواید ویتامین C

ویتامین C یا اسید اسکوربیک ، یک ویتامین محلول در آب است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. این ویتامین نقش زیادی در بهبود عملکرد طبیعی بدن انسان دارد و ویتامین ث یکی از مواد مغذی مهم برای سلامتی تاندون ها ، رباط ها ، سلول های خون ، پوست ، استخوان ها و دندان ها است. خواص عمومی ویتامین C در اثر حرارت از بین می رود فلذا لازم است میوه های حاوی ویتامین ث را بصورت خام خورد.

فواید  ویتامین C
خواص مفید ویتامین ث

تعداد زیادی از عملکردها در بدن انسان توسط ویتامین ث انجام می شود: ایمنی انسان را تقویت می کند. روند بهبودی زخم ها را تسریع می کند. در سنتز چندین هورمون شرکت می کند. روند خونسازی را تنظیم می کند. بدن را از سموم پاک می کند. روند ترشح صفرا را بهبود می بخشد. عملکردهای پانکراس را بازیابی می کند. روند پیری بدن را کند می کند. به بهبودی از بسیاری از بیماری ها کمک می کند. بهتر است در ترکیب با کلسیم و منیزیم جذب شود.

عوارض کمبود ویتامین C در بدن
عوارض کمبود ویتامین ث

عوارض کمبود ویتامین C در بدن

کمبود اسید اسکوربیک در بدن باعث ناراحتی های نظیر: نارسایی قلبی؛ خستگی؛ ضعف؛ تنگی نفس در دوران کودکی ، روند استخوان سازی به تأخیر می افتد.

اگر کمبود ویتامین ث در بدن رخ دهد ، یعنی فقدان کامل ویتامین C باشد ، اسکوربوت ایجاد می شود.علائم این بیماری:

تورم و خونریزی لثه ریزش مو
بلغم بواسیر اضافه وزن بدتر شدن بینایی
افزایش خستگی خونریزی در عضلات

ویتامین C اسید اسکوربیک است که در انواع فرآیندهای حیاتی در بدن شرکت کننده ای ثابت است. این واقعیت که بدن قادر به تولید خود ویتامین C نیست ، نیاز به مصرف روزانه مقدار کافی از غذاهای غنی شده با آن را دارد.

خواص ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت بدن با ویتامین ث

خواص ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی بدن

، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به تنهایی سموم را از بین می برد و آنها را از سیستم ایمنی بدن خارج می کند. از این روبه نام "ویتامین جوانی" شهرت دارد و از آن به عنوان یک ماده ضد پیری موثر نیز یاد می شود . ویتامین C قادر به جلوگیری از بسیاری از بیماری ها است ، مکانیسم های دفاعی بدن را به طور قابل توجهی تقویت می کند.

ویتامین C تأثیر مفیدی بر سیستم عصبی دارد ، سیستم غدد درون ریز را تحریک می کند و گردش خون را عادی می کند ، در عین حال رگ های خونی را تقویت می کند. اگر ویتامین C کافی در بدن داشته باشید ، می تواند زخم ها و بریدگی های سریعتر ، بیماری های پوستی و اختلالات آلرژیک را بهبود بخشد.

ویتامین C سیستم ایمنی را تحریک می کند زیرا گلبول های سفید خون تولید می کند که به محافظت از ما در برابر عفونت ها کمک می کند. در واقع، سطوح پایین ویتامین C با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه مرتبط است.

علاوه بر این، ویتامین C بخشی از سیستم دفاعی پوست ما است، جایی که عملکرد آنتی اکسیدانی دارد و به تقویت سد طبیعی آن کمک می کند. بنابراین مصرف مکمل های ویتامین C سرعت بهبود زخم های پوستی را دو برابر می کند.

خواص ویتامین C برای دندان
تقویت دندان ها با ویتامین ث

خواص ویتامین C برای دندان

ویتامین C همچنین مسئول سلامت دندان ها و استخوان ها است ، بینایی را بهبود می بخشد ، ماده ای غنی برای جلوگیری از تصلب شرایین ، نرمال سازی کلسترول ، انجام عملکرد سنتز کلاژن و پروکلاژن و در نتیجه تولید بافت همبند بدن است.

برای حفظ سطح مناسب یک ویتامین مفید در بدن ، همه افراد باید از غذاهایی استفاده کنند که حداقل حاوی 100 میلی گرم ویتامین C در روز باشد. متخصصان تغذیه و پزشکان توافق کردند که اخیراً ، با وجود عوامل استرس زای عمومی برای ساکنان شهرهای بزرگ ، مصرف حداکثر 4 گرم ویتامین C در روز توصیه می شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین ث

تمام خواص مفید ویتامین C از طریق میوه های حاوی آن (به ویژه مرکبات و کیوی و همچنین سبزیجات (به عنوان مثال جعفری ، خیار ، کلم بروکلی ، ترشک ، فلفل دلمه ای یا کلم) به بدن منتقل می شود. برخی از محصولات لبنی و انواع توت ها - مویز سیاه و گل رز ، غنی ترین منبع ویتامین های مفید محسوب می شوند.

خواص ویتامین ث برای پوست

اخیراً ، از ویتامین C به ویژه به طور فعال در مواد آرایشی استفاده می شود: اعتقاد بر این است که محصولات مراقبت از صورت حاوی غلظت بالای اسید اسکوربیک پوست را روشن می کند. با کمک مواد آرایشی و ویتامین C می توانید بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه یا افزایش رنگدانه ها را برطرف کنید. در لایه بالایی پوست ، اپیدرم ، مقدار زیادی ویتامین C طبیعی وجود دارد ، با این حال ، برای آنکه نتیجه راضی کننده باشد لازم است که ویتامین ث به داخل لایه میانی پوست نفوذ کند. به همین دلیل محبوبیت سرم ها و کرم های غلیظ مبتنی بر ویتامین C تعجب آور نیست - آنها به زیر لایه میانی پوست نفوذ می کنند ، pH پوست را تنظیم می کنند ، محافظت لازم را از تأثیرات زیست محیطی مضر ، و همچنین در برابر اشعه ماورا بنفش ایجاد می کنند .اسید اسکوربیک اغلب در اسکراب های لایه بردار و محصولات لایه بردار استفاده می شود.

بیشتر مواد آرایشی غنی شده با ویتامین C حاوی غلظت 0.3 تا 20٪ هستند. درصد غلظت به هیچ وجه به معنای درصد اثر بخشی یک داروی خاص نیست: متخصصان بر این عقیده هستند که داروی حاوی ویتامین C اثر مطلوب را با غلظت 0.3٪ فراهم می کند.

به طور کلی ، محصولات آرایشی حاوی ویتامین C نباید به مدت طولانی باز نگه داشته شوند. اسید اسکوربیک یکی از ناپایدارترین هاست ، در مجاورت هوا ، گرما و نور اکسید می شود. تنها با کاهش آب موجود در فرمول و pH پایین می توان آن را تثبیت کرد. به همین دلیل ، هنگام انتخاب داروی ویتامین C ، باید از بطری های ساخته شده از شیشه تیره و ضخیم با پمپ استفاده کرد چرا که ویتامین C برای مدت طولانی خواص مفید خود را در آن حفظ می کند.

خواص ویتامین C | فواید ویتامین ث را بشناسید؟

فواید ویتامین c

1. از سرماخوردگی جلوگیری می کند

در ماه‌ هایی که سرماخوردگی اتفاق می‌افتد، ویتامین C برای پیشگیری از آن لازم است، چه در صورت بروز، برای مدت کوتاه‌تر یا با علائم خفیف‌تر.

2. به تشکیل کلاژن کمک می کند

این برای عملکرد مناسب دندان ها و لثه ها و برای رگ های خونی ضروری است. ویتامین C همچنین به بهبود زخم ها و بافت کمک می کند.

3. به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند

استرس اکسیداتیو می تواند به دلیل عدم تعادل بین رادیکال های اکسیژن آسیب زننده به سلول و آنتی اکسیدان های محافظ ایجاد شود. و بنابراین روی DNA تأثیر می گذارد.

4. از پیری پوست ما جلوگیری می کند

در ماه های سرد بسیار مهم است که پوست را به خوبی آبیاری کنید و مراقب باشید که خراب نشود. ویتامین C علاوه بر جلوگیری از پیری و ایجاد چین و چروک های جدید، برای حفظ آن ها حیاتی است.

5. سطح وانادیوم را کاهش دهید

وانادیوم یک ماده معدنی است که تا حدی مسئول ایجاد افسردگی است. ویتامین C به کاهش نوسانات خلقی و استرس کمک می کند و انرژی لازم برای گذراندن روز را با نگرش بهتری فراهم می کند، و به کاهش آن کمک می کند.

6. کاروتن تولید می کند

این مولکولی است که چربی را به انرژی تبدیل می کند. این برای بدن ضروری است زیرا اثر آنتی اکسیدانی دارد، عوامل خطر قلبی عروقی را کاهش می دهد و به بینایی کمک می کند.

7. به جذب آهن کمک می کند

غذاهای غنی از ویتامین C باید با غذاهای غنی از آهن ترکیب شوند. به عنوان مثال، خوردن یک پرتقال بعد از یک بشقاب سبزیجات ایده آل است.

8. درخشندگی پوست

درخشندگی پوست را افزایش می دهد، ظاهری سالم را بازیابی می کند، سوزش را در پوست به حداقل می رساند و لکه های ناشی از آفتاب را کاهش می دهد.

عوارض جانبی ویتامین C

مکمل های ویتامین C به طور کلی اگر در دوزهای کافی مصرف شوند بی خطر در نظر گرفته می شوند. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، از جمله:

- حالت تهوع، استفراغ و اسهال

- اسیدیته

- نفخ یا یبوست

- خستگی و خواب آلودگی یا گاهی اوقات بی خوابی

- سردرد

- قرمزی پوست

در برخی افراد، مکمل های ویتامین C می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند، به خصوص اگر در دوزهای بالا مصرف شوند. استفاده طولانی مدت از مکمل های خوراکی ویتامین C بیش از 2000 میلی گرم در روز، خطر عوارض جانبی قابل توجهی را افزایش می دهد. قبل از انجام آزمایش خون به پزشک خود بگویید که مکمل ویتامین C مصرف می کنید. سطوح بالای ویتامین C می تواند با نتایج برخی از آزمایشات، مانند آزمایش مدفوع برای آزمایش خون مخفی یا آزمایش ادرار، تداخل ایجاد کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها