رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546365

سرطان پستان | درمان سرطان سینه چیست؟

ساعت24-یکی از رایج ترین بیمارهای که علی الخصوص زنان را مبتلا می کند سرطان پستان است تکثیر غیر طبیعی سلول ها در پستان می تواند نتایج خطرناکی را برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد تشخیص به موقع بیماری می تواند باعث درمان بیماری شود.

تشخیص سرطان پستان
html>


سرطان پستان یک تومور بدخیم در پستان است که شایع ترین شکل سرطان در زنان به شمار می رود. همه زنان به طور متوسط در طول زندگی در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند (به طور متوسط 12.4٪). مهم است که درک کنیم این خطر ابتلا به سرطان است ، نه مرگ ناشی از آن.

شیوع سرطان پستان در سراسر جهان در حال افزایش است. روش های تشخیصی دائماً در حال بهبود هستند و برنامه های غربالگری معرفی می شوند. در عین حال ، به دلیل افزایش امید به زندگی در جمعیت ، تعداد زنان مسنی که این موضوع را تشخیص می دهند در حال افزایش است.

سرطان سینه به دلیل افزایش بروز آن، بار قابل توجهی برای زنان در سراسر جهان است. در کشورهای صنعتی، سرطان سینه دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان است و تخمین زده می شود که از هر هشت زن، یک زن در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا شود. شواهد گسترده نشان می دهد که تعدادی از قرار گرفتن در معرض خطر ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی در طول عمر ممکن است نقش مهمی در علت شناسی این بیماری داشته باشد. هدف از این مقاله مروری بر برخی عوامل سبب‌شناختی و مکانیسم‌های زمینه‌ای مرتبط با خطر ابتلا به سرطان پستان است. بر اساس ادبیات منتشر شده، شواهد کافی مبنی بر ارتباط عوامل خاصی با خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد. سن، سن اولیه در اولین دوره قاعدگی، یائسگی دیررس، قد، چاقی پس از یائسگی، سابقه خانوادگی سرطان سینه، پرتوهای یونیزان، داروهای ضد بارداری خوراکی، درمان جایگزینی هورمونی، ماموگرافی تراکم، جهش های ژنتیکی خاص و شرایط بالینی مانند بیماری های خوش خیم پستان، افزایش خطر با سرطان سینه مرتبط هستند.

این خطر با اوایل بارداری، فعالیت بدنی شدید و شیردهی کاهش می یابد. شواهد اپیدمیولوژیک برای سایر عوامل تغذیه ای کافی نیست. این نتایج نشان می‌دهد که سرطان سینه یک بیماری چند عاملی است که در آن حساسیت ژنتیکی، محیط، تغذیه و سایر عوامل خطر سبک زندگی با یکدیگر تعامل دارند. شناسایی بهتر عوامل خطر قابل اصلاح و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌تواند امکان اجرای استراتژی‌های پیشگیری مفید را فراهم کند. برخی جهش های ژنتیکی و شرایط بالینی، مانند بیماری خوش خیم پستان، با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

سرطان پستان چیست؟
سرطان پستان

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان زمانی اتفاق می افتد که سلول های پستان ، به دلیل جهش ، شروع به تقسیم غیرقابل کنترل و گسترش به بافت های اطراف می کنند. این سلول ها تومور تشکیل می دهند و با لمس پستان یا ماموگرافی (اشعه ایکس پستان) قابل تشخیص هستند.

تومور می تواند در قسمتهای مختلف پستان تشکیل شود. بیشتر تومورهای پستان از اپیتلیوم مجاری که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند ایجاد می شود (سرطان مجاری). برخی دیگر از سلولهای غده ای (سرطان لوبولار) ایجاد می شوند. اشکال کمتر متداول نیز وجود دارد ، از جمله سرطان های غیر اختصاصی ، سارکوم و لنفوم پستان.

تومور می تواند به صورت محلی رشد کند ، از طریق سیستم لنفاوی به غدد لنفاوی گسترش یابد (متاستاز ناحیه ای) ، و همچنین در سراسر بدن گسترش یابد (متاستاز دور).

گره های لنفاوی منطقه ای شامل گره های لنفاوی زیر بغل ، داخل توراسیک ، فوق و زیر کلاوین - در همان طرف تومور در غده پستانی هستند.

میزان درمان سرطان پستان به اندازه تومور ، درگیری غدد لنفاوی منطقه ای و عدم وجود یا وجود متاستازهای دور بستگی دارد.

سرطان پستان | علائم سرطان سینه | نحوه درمان سرطان پستان
علائم سرطان پستان

علائم و نشانه های سرطان پستان

وجود تومور جامد در غده پستانی که در مراحل مختلف چرخه قاعدگی کاهش نمی یابد ، با گذشت زمان افزایش می یابد.

جمع شدن نوک پستان زخم شدن پوست در ناحیه پستان
از نوک پستان تخلیه شود تورم تمام یا بخشی از پستان
درد در ناحیه پستان یا نوک پستانک کاهش وزن بدون دلیل

نفوذ پوست در ناحیه پستان

ضعف
ظاهر گره های متراکم در زیر بغل ضخیم شدن پوست نوک پستان

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائمی ظاهر شد که با فرآیندهای التهابی (ماستیت) غده پستانی یا شیردهی همراه نیست ، باید با یک متخصص انکولوژی تماس بگیرید . پزشک علائم نگران کننده را با شما در میان می گذارد ، تعدادی از مسائل (سابقه خانوادگی ، سابقه زنان) را روشن می کند و غدد پستانی و غدد لنفاوی محیطی را معاینه می کند. در صورت لزوم ، وی را برای معاینه اضافی می فرستد.

علل سرطان پستان

علل سرطان پستان

دلایل واقعی سرطان پستان ناشناخته است. مانند هر نوع دیگر سرطان ، سرطان پستان زمانی اتفاق می افتد که تحت تأثیر عوامل مختلف جهش در داخل سلول های پستان رخ دهد و تعداد آنها از آستانه خاصی عبور کند ، در نتیجه سلول ها بدخیم شده و تومور ایجاد می کنند.

عوامل مختلفی وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. بسیاری از آنها با تأثیر بر بدن استروژن ها - هورمون های جنسی زنانه ، یا بهتر بگوییم ، با افزایش مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن ها مرتبط هستند.

عوامل خطر ساز برای سرطان پستان:

شروع زودرس قاعدگی (تا 12 سالگی) ؛

اواخر یائسگی (بالای 55 سال)

عدم بارداری و زایمان ؛

سابقه خانوادگی سرطان پستان داشته باشید.

تشخیص قبلی سرطان پستان ؛

چاقی

سیگار کشیدن؛

سو مصرف الکل ؛

دیابت؛

درمان جایگزینی هورمون برای بیش از 10 سال ، همراه با درمان یائسگی یا تجویز شده با هدف پیشگیری از بارداری.

پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه برای لنفوم هوچکین قبل از 30 سالگی انجام شده است.

جهش های شناسایی شده در ژن های BRCA 1 و 2 یا جهش های ژنی دیگر.

برخی از زنان به دلیل جهش های ارثی در ژن هایشان ، خطر ابتلا به سرطان پستان بسیار زیاد است.

معروف ترین آنها BRCA1 و BRCA2 است. این جهش ها با احتمال زیاد ابتلا به سرطان پستان (تا 70٪) و همچنین انواع دیگر سرطان همراه است: تخمدان ها ، لوله های فالوپ (فالوپ) ، لوزالمعده و پروستات در مردان.

نقش وراثت در ابتلا به سرطان پستان

دو یا چند مورد سرطان پستان در بستگان خط 1 و 2 (به خصوص اگر قبل از 50 سالگی تشخیص داده شود) ؛

بیش از دو مورد از انواع خاصی از سرطان (سرطان پستان ، تخمدان و لوله های رحمی) در بستگان نزدیک.

یک مورد سرطان پستان در یکی از بستگان مرد.

موارد سرطان پستان یا تخمدان در نسل های مختلف

اگر چنین مواردی در سابقه خانوادگی شما بود ، توصیه می شود برای تعیین خطر سندرم تومور ارثی با یک متخصص ژنتیک پزشکی مشورت کنید.

نحوه تشخیص سرطان پستان

تشخیص سرطان پستان در بیشتر موارد مشکلی ایجاد نمی کند ، زیرا این بیماری متعلق به اصطلاح است. "سرطان محلی سازی های خارجی".

معاینه و لمس غدد پستانی از تکنیک های مهم برای درک اندازه ، ساختار ، مکان و تعدادی از علائم دیگر تشکیلات تومور در غده پستانی است.

پزشک ممکن است معاینات اضافی را تجویز کند.

سونوگرافی غدد پستانی . با استفاده از یک سنسور سونوگرافی تحقیق کنید ، که به شما امکان می دهد ساختار بافت پستان را ارزیابی کنید و تشکیلات پاتولوژیک را شناسایی کنید. از سونوگرافی همچنین در حین بیوپسی استفاده می شود تا نتایج دقیق تری هنگام جمع آوری سلول ها یا بافت ها بدست آید.

ماموگرافی . بررسی اشعه ایکس غدد پستانی. این امر از نظر غربالگری بسیار مهم است - معاینه زنان سالم بدون علائم سرطان پستان ، اما همچنین روش اصلی تشخیصی است. با کمک ماموگرافی ، می توان تشکیلات پاتولوژیک در غدد پستانی را شناسایی کرد و به طور غیر مستقیم ماهیت آنها را قضاوت کرد. در طول توصیف ماموگرافی ، از الگوریتم استاندارد Bi-RADS استفاده می شود ، که کم و بیش احتمالاً اجازه می دهد تا تشکیلات شناسایی شده به عنوان بالقوه بدخیم طبقه بندی شوند.
بیوپسی هدفمند نیز با کمک ماموگرافی انجام می شود.

معاینه بافت شناسی . تجزیه و تحلیل بافت به دست آمده در طی بیوپسی. برای تشخیص اجباری است. همچنین پس از درمان جراحی انجام می شود ، که امکان ایجاد مرحله دقیق تر روند را امکان پذیر می کند. اگر شیمی درمانی قبل از عمل انجام شده باشد ، معاینه بافت شناسی امکان تعیین پاسخ تومور به درمان را فراهم می کند ، که یک علامت مهم پیش آگهی است.

نحوه درمان سرطان پستان
درمان سرطان پستان

نحوه درمان سرطان پستان

درمان سرطان پستان یک فرایند پیچیده است که معمولاً همه انواع اصلی سرطان درمانی را شامل می شود.

این یک درمان پیچیده با استفاده از شیمی درمانی ، پرتودرمانی و درمان جراحی است. بسته به شرایط فردی ، ممکن است برای بیمار سرطان پستان درمان هدفمند و هورمون درمانی تجویز شود .

نیاز و توالی هر مرحله از درمان پس از دریافت اطلاعات در مورد مرحله بیماری ، با در نظر گرفتن ویژگی ها و ترجیحات بیمار تعیین می شود.

سرطان پستان | درمان سرطان سینه چیست؟

عوامل خطر سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یک بیماری چند عاملی است که بروز آن در نتیجه ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.

چهار عامل خطر اصلی عبارتند از:

سن: بیشترین خطر بین 65 تا 74 سالگی است.

استعداد ژنتیکی: وقتی چند نفر از یک خانواده به سرطان مشابهی مبتلا می شوند، ممکن است یک سرطان ارثی باشد. در این مورد، به اصطلاح جهش استعداد ابتلا به سرطان پستان از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. ژن‌های اصلی درگیر BRCA1 و BRCA2 هستند: جهش‌های این ژن‌ها در 5 تا 10 درصد از سرطان‌های سینه شناسایی می‌شوند.

سابقه خانوادگی سرطان پستان (وجود یک مورد در خانواده نزدیک)؛

سابقه شخصی سرطان سینه یا بیماری های خوش خیم بافت پستان داشته باشید.

سایر عوامل خطر ثانویه نیز شناسایی شده اند:

بلوغ زودرس و یائسگی دیررس؛

درمان جایگزینی هورمون برای یائسگی بیش از 5 سال است که دنبال می شود.

عدم بارداری یا اواخر بارداری، عدم شیردهی؛

سیگار کشیدن، کم تحرکی و اضافه وزن

عوامل هورمونی درون زا

سن اولیه اولین قاعدگی

مطالعات متعدد نشان می دهد که شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اساس بیولوژیکی این رابطه مربوط به مواجهه اولیه و طولانی مدت با اشباع هورمونی است که در طول دوره فعالیت تخمدان وجود دارد. این قرار گرفتن در معرض زمانی که سیکل های قاعدگی منظم است مهم است. چنین فرضیه ای با افزایش سطح استروژن پس از قاعدگی در زنانی که زود پریود شده اند مطابقت دارد.

یائسگی دیررس

زنانی که بعد از 50 سالگی یائسه می‌شوند، نسبت به زنانی که زودتر قاعدگی را متوقف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. خطر ابتلا به سرطان سینه به ازای هر سال دیگر از سن احتمالی یائسگی تقریباً 3 درصد افزایش می یابد. این رابطه بین سن و خطر ابتلا به سرطان سینه مشابه است چه یائسگی طبیعی باشد و چه به دنبال اوفورکتومی دوطرفه. به نظر می رسد مکانیسمی که با آن یائسگی دیررس خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد ناشی از تولید طولانی مدت هورمون های تخمدان باشد.

سابقه خانوادگی و جهش های ژنتیکی

سابقه خانوادگی به طور مداوم با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. خطر نسبی برای هر نوع رابطه حدود 1.9 است و خطر اضافی در زنان جوانتر و زمانی که بیماری در یکی از بستگان نزدیک (مادر، دختر یا خواهر) قبل از سن 50 سالگی رخ داده باشد، بیشتر است. علاوه بر این، جهش های ژنتیکی خاص می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. به نظر می رسد دو ژن BRCA1 و BCRA2 نقش دارند . مهمترین نقش در مقایسه با جمعیت عمومی، زنان دارای جهش در این ژن ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. تخمین زده می شود که خطر مرتبط با جهش این ژن ها به 80 درصد برای زنان و 6 درصد برای مردان افزایش می یابد که فرد حامل این ژن ها به سن 70 سالگی برسد. 18، 19]. داشتن یک محیط مشابه، سبک زندگی و میراث ژنتیکی مشترک، اضافه شده به بی ثباتی ژنومی مرتبط با جهش ها، تا حدی افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط با تجمع خانوادگی و جهش های ژنتیکی را توضیح می دهد.

چه وسیله ای برای تشخیص سرطان سینه داریم؟

قبل از 50 سالگی، ضروری است که زن هر سال با پزشک خود مشورت کند تا او بتواند سینه های او را معاینه بالینی کند. در صورت شک یا ناهنجاری می تواند معاینات تکمیلی را تجویز کند. از سال 2004، زنان 50 تا 74 ساله هر دو سال یکبار از غربالگری (ماموگرافی و معاینه بالینی و در صورت لزوم گرافیک سونوگرافی) به صورت رایگان دعوت می شوند.

چندین ابزار برای تشخیص آسیب شناسی وجود دارد:

لمسی: امکان تشخیص اندازه غیر طبیعی را فراهم می کند.

ماموگرافی: معاینه رادیولوژیک که ضایعات چند میلی متری را نشان می دهد که با لمس قابل تشخیص نیستند.

سونوگرافی: زمانی که در ماموگرافی یک ناهنجاری مشخص شود، معاینه سونوگرافی تجویز می شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): اطلاعات اضافی در مورد اطلاعات ارائه شده توسط ماموگرافی و سونوگرافی ارائه می دهد.

نمونه ها: به دنبال یک تصویر مشکوک، تنها بررسی میکروسکوپی نمونه می تواند تشخیص سرطان سینه را تایید کند.

چندین تکنیک نمونه گیری وجود دارد:

Cytopuncture: برداشتن چند سلول با یک سوزن بسیار ظریف برای تجزیه و تحلیل.

بیوپسی: برداشتن یک تکه بافت تحت بی حسی موضعی برای بررسی میکروسکوپی.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها