رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546374

تجارت ایران تا کی درمسیر تاریک می ماند

ساعت 24- مجموعه ای از فعالیتها شامل فعالیت های صنعتی ، کشاورزی ، حمل ونقل ، بانکداری ، خدمات و تجارت روی هم فعالیت های اقتصادی را تشکیل می دهند. فعالیتهای یادشده درایران برخلاف بسیاری از کشورها که سیاست برای پیشبرد آنها عمل می کند تابعی از تحولات نظام سیاسی شده است.

تجارت
dir="RTL" style="text-align:right">در نظام سیاسی ایران و مطابق با اصول مهم قانون اساسی هراقدام و تصمیم و قانونگذاری باید در چارچوب اسلام و شرع صورت پذیرد واین اتفاق در 42 سال سپری شده اتفاق افتاده است. در چنین نظام سیاسی نهاد دولت یک دوگانه منحصر به فرد را تجربه می کند به این معنی که این نهاد در مقایسه با نهادهای مدنی قدرت تمام عیاری دارد و بر نهادهای مدنی از جمله نهاد بنگاه و بخش خصوصی و نهاد خانواده حاکمیت بدون چون وچرا دارد . نهاد دولت در این نقش آفرینی بر اساس قانون اساسی و یادگار برجا مانده ازاندیشه و بن مایه کارنامه قبل از انقلاب اسلامی اختیارات گسترده در اقتصاد هم دارد. اما همین نهاد با وجود برتری بدون چون وچرا بر خانواده ها و بنگاهها درمیان نهادهای اداره کننده جامعه نقش اول را ندارد . نظام سیاسی حاکم بر ایران ویژگی انحصاری دیگری دارد که از همان ماههای نخست زاد ورشد با آن همزاد بوده وهست. ویژگی نظام سیاسی این است که غرب ستیزی و به ویژه ستیز با آمریکا در این نظام نهادینه شده است.

اما حقیقت ایران در دنیای واقعی با حقیقیتی به نام جهان رو به رو است که با حقیقت ایران سازگاری ندارد. در این حقیقت موجود یک قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی به نام آمریکا وجود دارد که روی هم قدرت اول جهان به حساب می آید و بخش اصلی قدرت غرب را به خود اختصاص داده است. نیروی موجود سیاسی و اقتصادی که در کشورهای دیگر از جمله روسیه وچین که به ترتیب بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان به حساب می ایند و برخی دیگر از کشورهای آمریکا ستیز اما روی هم تا امروز کمتر از تیروی آمریکا وغرب بوده وهست. . این حقیقت جهان تاروزی که نابود نشود با حقیقت ایران سازگاری ندارد و به همین دلیل است که این دوحقیقت درنقاط متفاوتی باهم برخورد غیر دوستانه دارند . واقعیت این است که برخلاف اراده وخواست تظام سیاسی ایران که خواستار تضعیف غرب است ، حقیقت جهان توانسته است واقعیت های دنیای امروز را بر اساس آنچه می خواهد شکل دهد ونیز با توجه به فرمان پذیری وهمراهی کشورهای گوناگون با این حقیقت ، ایران با دردسر روبه رو می شده است. یکی از دردسرهای تضاد حقیقت ایران و حقیقت جهان در حال حاضر را می توان محدود شدن تجارت ایران دانست که با تحریم آمریکا هرسال کوچکتر می شود. مساله اساسی وبدون تعارف اما

ایران است که ایران بباید تجارت کند تا زنده بماند و فرسوده نشود. ولی الان راههای تجارت رسمی وعادی ایران تنگ وناریک شده است . به طور مثال ایران باید مسیر دادو ستدهای مالی اش را به اطلاع اف ای تی اف برساند اما بخشی از نظام سیاسی ایران می گوید می توان از کنار این موضوع عبور کرد. اما به نظر می رسد و تجربه سالهای اخیر ونیز رخدادهای پرشمار نشان می دهد ایران به نقطه ای رسیده است کهباید بین حقیقت جهان امروز وحقیقت نظام سیاسی خود ونیز واقعیتهایی که وجوددارند یکی را برگزیند . شاید قبول این حقیقت سخت باشد وایران به لحاظ حیثیت سیاسی نخواهد مفاد ومحتوای توصیه نامه های دوگانه اف ای تی اف را قبول کند اما بایدبتواند بدیلی برای نبودن امکان جا به جایی منابع پول تهیه کند. تجارت ایران نمی تواند تا ابد دراین راههای تاریک و باریک گرفتار باشد و انتظار روشنی اقتصادی و چشم انداز روشن برای ایرانیان داشته باشیم. دراین وضعیت دوراه وجوددارد. راه نخست این است که

ایران تجارت خارجی عادی را کنار بگذارد و کج دار ومریز رفتار کند تا ببیند چه می شود و آیا بدیلی برای عبور از این شرایط پدیدار می شود. دراین صورت خطر حذف تدریجی از تجارت مشهود و مراعات شده جهانی را باید به مرور کنار بگذارد . فعالان اقتصادی ایران و بازرگانان به این نتیجه رسیده اند ایران به دلیل عدم پذیرش اف ای تی اف درحال حذف تدریجی از اقتصاد عادی جهان است. هزینه های سربار و راههای پیچیده برای دورزدن توانایی بازرگانی خارجی را به انتها می رساند. راه دیگر دیگر این است که نهادهای اداره کننده کشور حقیقت جهان را بپذیرند و با استفاده ازگریز گاههای قانونی وعرفی در یک دوره معین تجارت خارجی خود را چنان سامان دهند که بتوانند با تجارت مشهود فعالیت های دیگر اقتصادی را سرپا نگهدارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها