رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546380

سرطان معده | روش های مدرن درمان سرطان معده

ساعت24- سرطان معده یکی از شایع ترین بیماری های است که سالانه افراد زیادی را مبتلا می کند اما به تازگی روش های جدیدی برای درمان و پیشگیری از این بیماری یافت شده است در این مطلب به برخی از آنها اشاره میکنیم.

مرحله بندی سرطان معده
html>

سرطان معده یک شکل بدخیم از مخاط معده است و معمولاً در سلولهایی تولید می شود که ترشحات مخاطی تولید می کنند ، این سلولها در مخاط معده قرار دارند. به این نوع سرطان آدنوکارسینوم گفته می شود.

طی چند دهه گذشته ، میزان سرطان معده در سراسر جهان در حال کاهش است. اما سرطان در ناحیه ای که قسمت فوقانی معده بوده بسیار شایع شده است.

به این ناحیه از معده محل اتصال معده و مری گفته می شود. و سرطان در این منطقه سرطان معده است.

علائم سرطان معده چیست؟
علائم سرطان معده

علائم سرطان معده چیست؟

علائم و نشانه های سرطان معده و مری:

احساس نفخ بعد از خوردن غذا درد شکم
احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا

استفراغ مکرر ، معمولاً با مصرف غذا همراه است

سوزش معده شدید و مداوم

لاغری ناخواسته
ناراحتی شدید و مکرر معده

خستگی

حالت تهوع مداوم

علل سرطان معده

سرطان زمانی اتفاق می افتد که تعداد جهش های اکتسابی در DNA جمعیت مشخصی از سلول ها که به دلایل مختلف ایجاد شده است ، به آنها امکان تقسیم غیرقابل کنترل و "پنهان" شدن از سیستم ایمنی را می دهد.

سلولهای سرطانی تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که قادر است به ساختارهای مجاور حمله کند. سلول های سرطانی می توانند از تومور جدا شده و در بدن پخش شوند. این متاستاز نامیده می شود.

اگرچه علت اصلی سرطان معده هنوز مشخص نیست ، اما درک روشنی از عوامل خطر و عوامل مستعد کننده وجود دارد.

در سالهای اخیر ، شواهد مربوط به ارتباط سرطان معده با عفونت با باکتری هلیکوباکتر ، که اغلب باعث ورم معده و زخم معده می شود ، یافت شده است.

عوامل  ابتلا به سرطان معده
عوامل سرطان معده

عوامل ابتلا به سرطان معده

عواملی که خطر سرطان معده در بدن را افزایش می دهند عبارتند از:

یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی

رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات

سابقه خانوادگی سرطان معده

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

التهاب طولانی مدت معده

کم خونی پرنیشیک (B12)

سیگار کشیدن

پولیپ های معده

نحوه پیشگیری از سرطان معده
پیشگیری از سرطان معده

نحوه پیشگیری از سرطان معده

دقیقاً مشخص نیست کدام عامل اصلی باعث سرطان معده یا مری در بدن معده می شود ، بنابراین نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. اما می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری مهیب اقداماتی انجام دهید.

برای انجام این کار ، باید تغییرات کوچکی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید:

وزن خود را کنترل کنید. اگر علائم چاقی دارید ، با متخصص تغذیه در مورد عادات غذایی صحبت کنید .

سعی کنید بیشتر روزهای هفته از نظر جسمی تحرک داشته باشید. ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است.

میوه و سبزیجات بیشتر بخورید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. نه تنها مقدار مهم است ، بلکه تنوع نیز مهم است ، ثابت شده است که مصرف 5 یا بیشتر انواع سبزیجات یا میوه ها در طول روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.

مصرف غذاهای شور و دودی را کاهش دهید.

اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید ، شروع نکنید. سیگار کشیدن خطر نه تنها سرطان معده بلکه بسیاری از سرطان های دیگر را نیز افزایش می دهد. ترک سیگار به تنهایی ممکن است بسیار دشوار باشد اما با تلاش و اراده راسخ قطعا امکان پذیر است.

نحوه تشخیص سرطان معده
روش تشخیص سرطان معده

نحوه تشخیص سرطان معده

آزمایشات و روشهایی که برای تشخیص سرطانهای معده و مری استفاده می شود شامل موارد زیر است:

EGDS یک IS ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی ، یک مطالعه که در غشاء مخاطی مری، معده، و اثنی عشر با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری کوچک مورد بررسی قرار.

در طول این مطالعه ، پزشک با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری خاص ، غشای مخاط را بررسی می کند و به دنبال نشانه هایی از روند تومور است. اگر مناطق مشکوکی پیدا شود ، یک قطعه بافت برای تجزیه و تحلیل گرفته می شود ، این یک نمونه برداری است.

بیوپسی بافت بسیار مهم است ، زیرا بافت تحت آزمایش های پاتورومفولوژی مدرن ، با مطالعات بافت شناسی و در برخی موارد ایمونوهیستوشیمی و ژنتیکی مولکولی است - این به شما امکان می دهد تشخیص صحیح دهید و درمان را تجویز کنید.

سونوگرافی آندوسکوپی یک معاینه سونوگرافی است که با سنسور مخصوص تعبیه شده در آندوسکوپ انجام می شود ، یعنی معاینه مستقیماً روی دیواره معده انجام می شود. این برای ارزیابی عمق واقعی جوانه زنی لازم است ، که با روش های دیگر قابل مشاهده نیست .

تشخیص تابش . برای تشخیص سرطان معده ، هنگامی که بیمار ماده حاجب اشعه ایکس خاصی را می بلعد که می تواند تغییرات تومور را تشخیص دهد ، از روش هایی مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) و نوع خاصی از بررسی اشعه ایکس ، فلوروسکوپی تقویت شده با کنتراست استفاده می شود. این مطالعه امکان ارزیابی میزان باز بودن مری و معده را فراهم می کند ، که به ویژه در موارد تنگی بسیار مهم است - مشکل عبور غذا و آب از لومن معده به دلیل رشد تومور تنگ شده است.

برای تعیین شیوع روند تومور ، مطالعات بیشتری لازم است. آنها ممکن است شامل CT و MRI سایر قسمتهای بدن باشند تا متاستاز دور را از بین ببرد. تعیین مرحله پیشرفت سرطان برای پزشک لازم است تا مناسب ترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

یک مطالعه رادیونوکلئیدی ، که می تواند با ظهور درد در استخوان ها انجام شود ، استئوسینتیگرافی است ، که ارزیابی آسیب استخوان های اسکلت را امکان پذیر می کند.

برای تعیین مرحله سرطان از روش های زیر استفاده می شود:

تشخیص تابش ، که شامل تکنیک ها ، توموگرافی کامپیوتری ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) است.

برای ارزیابی وضعیت عمومی بیمار ، لزوماً از آزمایش های مختلف خون بالینی استفاده می شود.

عمل تشخیصی اگر سایر روش ها نتوانند به طور قابل اعتماد میزان تومور را تشخیص دهند ، پزشک ممکن است جراحی را برای یافتن علائم گسترش سرطان به خارج از مری یا معده ، به قفسه سینه یا شکم توصیه کند. این عمل معمولاً به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. این بدان معناست که جراح چندین برش کوچک ایجاد می کند که از طریق آن یک دوربین ویژه به شکم وارد می شود و تصاویر را به مانیتور اتاق عمل منتقل می کند.

بسته به شرایط ممکن است از روشهای دیگری استفاده شود.

مرحله بندی سرطان معده
مراحل سرطان معده

مرحله بندی سرطان معده

مراحل زیر آدنوکارسینومای معده یا مری مشخص می شود:

مرحله اول در این مرحله ، تومور به غشای مخاطی محدود می شود که قسمت داخلی مری یا معده را می پوشاند.

مرحله دوم سرطان در این مرحله به عمق بیشتری گسترش یافته و در لایه عضلانی عمیق مری یا دیواره معده رشد می کند. سرطان می تواند به غدد لنفاوی خوابیده در کنار معده گسترش یابد ، اینها متاستازهای منطقه ای هستند.

مرحله سوم در این مرحله ، سرطان می تواند از طریق تمام لایه های مری یا معده گسترش یابد و به ساختارهای مجاور گسترش یابد. یا ممکن است یک تومور کوچکتر باشد که به طور گسترده ای به غدد لنفاوی گسترش یافته است.

مرحله چهارم نشان می دهد که سرطان به نقاط دوردست بدن گسترش یافته و متاستازهای دوردست وجود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها