رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546398

سرطان مغز چیست؟ | تومور مغزی چگونه درمان می شود؟

ساعت24-سرطان مغز در زمره بیماری های است که به لطف پیشرفت دانش پزشکی و تشخیص به موقع قابل درمان است در این مطلب به روش درمان آن می پردازیم.

درمان تومور مغزی
html>


سرطان مغز تجمع سلولهای غیرطبیعی (تومورها) در مغز یا اطراف آن است. تخریب بافتهای سالم به دلیل تأثیر مستقیم تومور بر روی آنها اتفاق می افتد.

تومورهای مغزی اولیه و متاستاتیک هستند. تومورهای اولیه از بافت خود مغز تشکیل می شوند. سلولهای متاستاتیک از سلولهای بدخیمی همراه با جریان خون از اعضای دیگر تحت تأثیر تومور ظاهر می شوند. به همین دلیل تومورهای متاستاتیک همیشه بدخیم هستند ، در حالی که تومورهای اولیه تومورهای خوش خیم و بدخیم مغز هستند.

تومور مغزی خوش خیم
تومور مغزی

تومور مغزی خوش خیم

تومور خوش خیم مغز حاوی سلول های سرطانی نیست ، به آرامی رشد می کند و به اندام های دیگر گسترش نمی یابد. با این حال ، این خطرناک است زیرا ، با بزرگ شدن اندازه ، تومور به سایر قسمت های مغز فشار می آورد. فشار باعث تورم و التهاب بافت های عصبی سالم می شود و فشار داخل جمجمه را افزایش می دهد.

تومور خوش خیم مغز ، در موارد نادر ، می تواند به یک تومور بدخیم تبدیل شود. انواع زیر خوش خیم هستند: گلیومای مرحله 1 ، مننژیوم ، نورومای صوتی ، آدنوم های هیپوفیز ، همانژیوبلاستوما.

تومور بدخیم مغز
سرطان مغز

تومور بدخیم مغز

تومور بدخیم مغزی یک شکل گیری آسیب شناختی در بافت ها ، به طور مستقیم سرطان است. با تفاوت در رشد سریع و اثرات تهاجمی بر روی بافت های سالم ، انکولوژی مغز قادر به از بین بردن بافت های مجاور ، رشد در آنها یا فشار دادن است. این می تواند از سلولهای نابالغ در مغز ایجاد شود یا از سلول هایی که از طریق سیستم گردش خون از اندام های دیگر آورده می شوند ، در جایی که تومور بدخیم متاستاز می کند ، تشکیل شود.

تشخیص آنها از بافت های همسایه همیشه آسان نیست. به همین دلیل، گاهی اوقات استخراج کامل آنها بدون آسیب رساندن به بافت مغز اطراف دشوار است. آزمایش هایی مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، PET (توموگرافی انتشار پوزیترون) و توموگرافی کامپیوتری (CT) می توانند محل دقیق تومور را مشخص کنند. بیوپسی (برداشتن بافت تومور برای تجزیه و تحلیل) برای تعیین خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) بودن تومور ضروری است. تومورهای مغزی نیز بر اساس منشاء و محل آن ها متمایز می شوند.

تومور مغزی غیر قابل عمل

همچنین ، سرطان مغز به تومورهای مغزی قابل تجزیه و غیر قابل عمل تقسیم می شود. تومورهای غیر قابل جراحی می توانند شامل تومورهای بدخیم و خوش خیم باشند. دو دلیل وجود دارد که پزشکان اقدام به برداشتن تومور مغزی از طریق یک عمل نمی کنند:

تومور در مکانی غیرقابل دسترس برای مداخله جراحی واقع شده است ، انجام عملیات بدون خطر آسیب به مناطق مجاور مغز غیرممکن است.

تومور بدخیم به آخرین مرحله رسیده است ، به عنوان مثال ، مرحله 4 گلیوبلاستوما. یعنی درمان با از بین بردن نواحی آسیب دیده از تومور ، به دلیل گسترش گسترده سرطان در مغز ، غیر عملی است. تهدیدی برای ایمنی زندگی بیمار وجود دارد.

نحوه تشخیص تومور مغزی
تشخیص تومور مغز

نحوه تشخیص تومور مغزی

امروزه ، روشهای اصلی تشخیص تومور مغزی ، اسکن MRI و CT (PET-CT) است. در برخی موارد ، نمونه هایی از بافت تومور برای بررسی بافت شناسی گرفته می شود - نمونه برداری ، که یک عمل کامل بر روی مغز تحت بیهوشی عمومی محسوب می شود.

هنگام طبقه بندی تومورها ، از جمله آدنوم های هیپوفیز ، عواملی مانند:

محل نئوپلاسم ؛

تومور بدخیم یا خوش خیم.

معاینه اجباری میکروسکوپی سلولهای تومور ، که در صورت تشخیص سرطان مغز اجباری است ، به پزشکان اجازه می دهد تا از شدت تغییرات پاتولوژیک و به عبارت دیگر ، درجه بدخیمی تومور مطلع شوند.

با داده های به دست آمده ، می توان مرحله تومور مغزی (از حداقل بدخیم تا سرطان) را تعیین کرد. مرحله تومور توسط عواملی مانند موارد زیر تعیین می شود:

سرعت رشد سلولهای سرطانی ؛

شدت خونرسانی به نئوپلاسم ؛

وجود سلولهای مرده در مرکز تومور (منطقه نکروز) ؛

درجه شباهت سلولهای سرطانی به سلولهای طبیعی ؛

تمرکز آسیب شناختی محدود یا گسترده در بافت های سالم.

به عنوان مثال ، تومورهای غده هیپوفیز بیشتر خوش خیم هستند ، اما علل وقوع آن به طور کامل مشخص نیست. به دلیل افزایش سلولهای غده قسمت داخلی مغز ، عملکردهای هورمونی غده هیپوفیز مختل می شود ، در نتیجه عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود. محتمل ترین علت ایجاد تومور در غده هیپوفیز ، استعداد ژنتیکی است.

دلایل ظهور تومورهای اولیه مغز هنوز دقیقاً مشخص نیست. آنها می توانند تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و برخی عوامل خارجی ظاهر شوند. در موارد نادر ، سرطان مغز در اثر تابش در دوران کودکی ، معمولاً برای اهداف درمانی ایجاد می شود.

علائم تومور مغزی

سردرد شدید یک علامت شایع برای تومورهای خوش خیم و سرطان های مغز است. این علامت در یک نئوپلاسم خوش خیم به این معنی است که سلولهای عصبی ناحیه (های) خاصی از مغز به دلیل رشد بیش از حد تومور از قبل تحت فشار قرار گرفته اند. در آینده ، حالت تهوع و استفراغ ممکن است همراه با سردرد باشد. علائمی مانند ناتوانی جنسی در مردان یا بی نظمی قاعدگی و خونریزی رحمی در زنان می تواند از علائم تومور هیپوفیز باشد.

لازم است بدانید که علائم اختلال در عملکرد مغز ممکن است علائم تومور در سر باشد.

در صورت یافتن یکی از علائم زیر ، تشخیص زودهنگام مغز برای سرطان لازم است:

سردرد مشکلات عملکرد حرکتی (فلج ، اسپاسم عضلات و گرفتگی عضلات)
اختلالات هوشیاری عدم تمرکز
اختلالات روانی (تغییر رفتار) کاهش شدید فرایندهای فکری (حافظه ، توانایی محاسبه و غیره)
اختلال در گفتار ، بینایی یا شنوایی

این احتمال وجود دارد که علائم فوق علامت بیماری دیگری باشد ، اما حتی در این حالت تاخیر در مراجعه به پزشک غیرممکن است.

درمان تومور مغزی
برداشتن تومور مغزی

درمان تومور مغزی

انتخاب روش درمانی مناسب برای سرطان مغز به سرعت رشد ، نوع و اندازه تومور و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. روش های درمانی متنوع هستند و همه این داده ها تحمل درمان تجویز شده را تعیین می کنند.

برای درمان تومورهای مغزی ، موارد زیر استفاده می شود:

جراحی یا رادیوسرجری برای برداشتن تومور مغزی.

پرتودرمانی برای تومور بدخیم یا غیر قابل جراحی مغز.

شیمی درمانی برای تومور بدخیم یا غیر قابل جراحی مغز.

بیولوژیک درمانی هدفمند ؛

تکنیک های ترکیبی

اگر برداشتن تومورهای اولیه مغز از طریق جراحی انجام می شود. در حین عمل ، جراح بخشی از تومور یا تمام آن را خارج می کند ، بدون اینکه به بافت های اطراف آسیب برساند.

اگر تومور قابل برداشتن نباشد ، اما این عمل برای بیمار بی خطر است ، پس برداشتن جراحی تومور نیز برای کاهش سریع فشار داخل جمجمه با سرعت بالا تجویز می شود. تومور خوش خیم با پرتودرمانی یا شیمی درمانی درمان نمی شود اما در صورت قابل تجزیه بودن از بین می رود.

طی دو دهه گذشته ، به لطف تحقیقات ، انکولوژی مدرن با محافظت از بافتهای سالم اطراف با روشهای جدید تابش هدفمند تومورهای مغزی غنی شده است. خود بیمار نیز در تصمیم گیری در مورد روش درمان تومور خوش خیم یا سرطان مغز نقش دارد. برای کسانی که از ترس عواقب جراحی مغزی ، از عمل جراحی خودداری کردند ، رژیم های درمانی تجویز می شود.

استفاده از پرتودرمانی فقط در مواردی توصیه می شود که تومور به آن حساس باشد. استفاده از اشعه ایکس ، اشعه گاما یا پرتوی پروتون ، که از منابع خارجی به تومور منتقل می شود ، در پرتودرمانی سنتی سلول های سرطانی را از بین می برد و اندازه تومور را کاهش می دهد. پرتودرمانی معمولاً چندین هفته قبل انجام می شود و اگر تعداد زیادی کانون تومور پیدا شود ، ممکن است تابش کل مغز تجویز شود.

سرطان مغز چیست؟ |  تومور مغزی چگونه درمان می شود؟

تومورهای مغزی اولیه

تومورهای مغزی اولیه آنهایی هستند که از مغز شروع می شوند. آنها می توانند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. نام آنها از بافت مغزی است که در آن رشد می کنند.

برخی از شایع ترین تومورهای بدخیم عبارتند از:

تومورهای گلیال یا گلیوما (تومورهای بدخیم)

آنها 50 تا 60 درصد تومورهای مغزی را نشان می دهند. آنها از سلول های گلیال تشکیل شده اند، سلول هایی که به عنوان یک ساختار پشتیبانی برای سلول های عصبی (نرون ها) عمل می کنند.

مدولوبلاستوما (تومورهای بدخیم)

آنها از طناب نخاعی در مرحله جنینی رشد می کنند. آنها شایع ترین تومورهای مغزی در کودکان هستند.

تومورهای ثانویه

تومورهای ثانویه یا متاستاتیک بدخیم (سرطانی) هستند و از سایر اندام هایی می آیند که سرطان در آنها وجود دارد و سلول های تومور آنها به مغز مهاجرت کرده و در آنجا تکثیر می شوند. سلول های تومور توسط خون حمل می شوند و اغلب در محل اتصال بین ماده سفید و خاکستری مغز رشد می کنند.

این تومورهای ثانویه بیشتر از تومورهای اولیه هستند. علاوه بر این، تخمین زده می شود که 25 درصد از افرادی که در اثر سرطان های مختلف جان خود را از دست می دهند، متاستاز مغزی دارند. از جمله تومورهایی که اغلب باعث متاستاز مغزی می شوند: سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان پوست (ملانوم)، سرطان کلیه، سرطان روده بزرگ و غیره.

چه کسانی به سرطان مغز مبتلا می شوند؟

هر سال تقریباً 6000 نفر با تومور اولیه مغزی تشخیص داده می شوند. آنها 2 درصد از کل سرطان ها را تشکیل می دهند. مطالعات گسترده اپیدمیولوژیک نشان می دهد که تعداد تومورهای مغزی در غرب برای چندین دهه در حال افزایش است، بدون اینکه کسی واقعاً دلیل آن را بداند. با این حال، همانطور که در چندین مطالعه نشان داده شده است، به نظر می رسد استفاده زیاد از تلفن همراه مسئول افزایش برخی از تومورهای اولیه مغز باشد. از نظر استفاده از تلفن همراه، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به تومورهای مغزی هستند.

برخی از شایع ترین علائم تومور مغزی عبارتند از:

- سردردهای غیر معمول، مکرر و شدید

- تهوع و استفراغ

- مشکلات بینایی: تاری دید، دوبینی یا از دست دادن دید محیطی.پ

- بی حسی یا از دست دادن حس در یک طرف بدن

- فلج یا ضعف بازو یا پا در یک طرف بدن

- سرگیجه، مشکلات تعادل و هماهنگی

- مشکلات گفتاری

- مشکلات حافظه و سردرگمی

- تغییر رفتار یا شخصیت، تغییرات خلقی

- مشکلات شنوایی (به ویژه در مورد نوروم آکوستیک، تومور عصب شنوایی)

- از دست دادن هوشیاری

- از دست دادن اشتها

راه های درمان سرطان مغز چیست؟

«پس از تشخیص، متخصصان مختلف پزشکی، متخصصان مغز و اعصاب، انکولوژیست‌ها، جراحان مغز و اعصاب گرد هم می‌آیند تا به طور مشترک یک اقدام برای درمان ایجاد کنند. اگر تومور سرطانی نباشد، اگر در ناحیه جراحی باشد، با جراحی برداشته می شود. سه درمان اصلی برای سرطان مغز وجود دارد: شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی.

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهایی است که سلول های سرطانی را از بین می برند. می توان از آن علاوه بر رادیوتراپی، قبل از جراحی برای تسهیل عمل یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های تومور باقی مانده استفاده کرد. درمان جراحی شامل برداشتن تومور است. پرتودرمانی از پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

تومورهای مغزی اولیه اصلی عبارتند از:

گلیوما اینها شایع ترین تومورهای اولیه مغزی هستند (حدود یک سوم موارد).

گلیوم ها گروهی از تومورهای کم و بیش تهاجمی هستند که از سلول های گلیال (آستروسیت ها یا الیگودندروسیت ها) مغز منشأ می گیرند. گلیوماهای ساخته شده از آستروسیت ها آستروسیتوم و آنهایی که از الیگودندروسیت تشکیل شده اند الیگودندروگلیوما نامیده می شوند. گلیوماهای مختلط نیز وجود دارد که در آن هر دو نوع سلول تحت تأثیر قرار می گیرند.

آنها همچنین بر اساس درجه شدت آنها طبقه بندی می شوند: گلیوماهای درجه 1 گلیوم های خوش خیم هستند که اغلب در کودکان تشخیص داده می شوند. گلیوماهای درجه II تومورهایی با رشد آهسته هستند، اما معمولاً در طول زمان به بدخیمی پیشرفت می کنند و ممکن است شبیه یک وضعیت پیش سرطانی باشند. در نهایت، گلیوماهای درجه III (یا گلیوماهای آناپلاستیک) و گلیوماهای درجه IV (یا گلیوبلاستوماها) تومورهای بدخیم سیستمیک با پیش آگهی ضعیف هستند: گلیوبلاستوم به تنهایی نشان دهنده اکثر گلیوماها و حدود 20 درصد از تومورهای اولیه مغز است.

مننژیوم ها حدود 30 درصد از تومورهای اولیه مغز را تشکیل می دهند: این تومورها تومورهایی هستند که از سلول های مننژ روی سطح مننژیوم ایجاد می شوند. مغز در زنان بیشتر دیده می شوند. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، اینها تومورهای خوش خیم هستند.

مدولوبلاستوماها تومورهای بدخیم هستند که در مخچه ایجاد می شوند. آنها عمدتاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها شایع ترین تومور مغزی در کودکان هستند، حدود 30 درصد از آنها.

نوروما (همچنین شوانوما نامیده می شود) تومورهای خوش خیمی هستند که حدود 8 درصد از تومورهای اولیه مغز را تشکیل می دهند. آنها از سلول هایی می آیند که یک غلاف در اطراف اعصاب تشکیل می دهند (به نام سلول های شوان) و اغلب بر عصب شنوایی (به نام نوروم آکوستیک) تأثیر می گذارند.

لنفوم های اولیه سیستم عصبی مرکزی تومورهای تهاجمی هستند که از سلول های خونی خاصی به نام لنفوسیت ها در مغز ایجاد می شوند و در ایمنی نقش دارند. آنها ترجیحاً افراد مسن یا دارای نقص ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها