رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546399

سرطان ریه | روشهای درمان سرطان ریه

سرطان ریه از خطرناک ترین بیماری های است اما به تازگی روشهای درمانی نوینی کشف شده که میتواند برای درمان آن مفید باشد در این مطلب به علائم و درمان این بیماری می پردازیم.

درمان های سرطان ریه
html>

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است. سیگار در 80 تا 90 درصد موارد علت آن است. اساساً دو نوع سرطان ریه با شدت متفاوت وجود دارد. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، اینها کارسینوم سلول های دیواره برونش هستند. در 67 درصد موارد سرطان ریه مردان را مبتلا می کند. اما تعداد سرطان های ریه در زنان همچنان در حال افزایش است. 3 برابر بیشتر در سال و به ازای هر ساکن در 20 سال.

سرطان ریه از سلول های ریه شروع می شود. تومور سرطانی (بدخیم) گروهی از سلول های سرطانی است که می تواند به بافت مجاور حمله کرده و آن را از بین ببرد. تومور همچنین می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد (متاستاز). زمانی که سرطان برای اولین بار در سلول های ریه ظاهر می شود، سرطان اولیه ریه نامیده می شود.

ریه بخشی از سیستم تنفسی است. وقتی نفس می کشید، از ریه های خود استفاده می کنید. ریه ها در قفسه سینه، در دو طرف قلب قرار دارند. ریه راست از 3 قسمت اصلی به نام لوب تشکیل شده است. ریه چپ، کمی کوچکتر، دارای 2 لوب است. ریه ها در یک غشای محافظ نازک به نام پلورا پیچیده شده اند که به عنوان نوعی بالشتک برای این اندام ها عمل می کند.

سرطان ریه یک تومور بدخیم است که از سلولهای اپیتلیال برونش تشکیل می شود. بخشهای مختلف ریه را تحت تأثیر قرار می دهد. این شایعترین بیماری انکولوژیک است: این بیماری در 70 نفر از 100000 نفر تشخیص داده می شود. زنان 6 برابر کمتر از مردان بیمار می شوند.

سرطان ریه در مقایسه با سایر سرطان ها، مرگ و میر قابل توجهی دارد سالانه 60،000 نفر که این 20٪ از کل مرگ ناشی از تومورهای بدخیم است. میزان بقای یک ساله پس از تشخیص حدود 25٪ است. این به دلیل این واقعیت است که بیماری تقریباً بدون علامت است و اغلب آنها خیلی دیر به دنبال کمک هستند. با تشخیص به موقع سرطان ریه در 80٪ بیماران بهبود می یابد.

علل سرطان ریه
ریه مبتلا به سرطان

علل سرطان ریه

در 8 مورد از 10 مورد مبتلایان به سرطان ریه، علت سیگار کشیدن است ، اما این بیماری در افراد غیر سیگاری نیز دیده می شود. عوامل خطر شامل استعداد ارثی ، قرار گرفتن منظم در معرض مواد سرطان زای فرار ، اختلالات ژنتیکی ، ویروس های خاص ، سو مصرف الکل و سوl تغذیه است.

سیگار عامل خطر اصلی سرطان ریه است. استفاده روزانه از تنباکو در تمام اشکال آن (سیگار، تنباکوی دستی، سیگار برگ، پیپ و غیره) عامل حدود 8 مورد از هر 10 سرطان ریه است. سالهای قرار گرفتن در معرض آن مهمتر از میزان مصرف تنباکو در روز است. بنابراین، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهتر است به جای کاهش میزان مصرف دخانیات، هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن حتی بسیار کم اما روزانه و طولانی مدت بسیار مضرتر از سیگار کشیدن زیاد است.

در نهایت، سیگار کشیدن غیرفعال، یعنی قرار گرفتن در معرض دود سیگار بدون کشیدن سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. به ندرت، مواجهه شغلی با محصولات سمی مانند آزبست، آرسنیک، کبالت، نیکل یا کروم، به عنوان مثال، علت است. این سرطان‌های ریه غیرسیگاری تقریباً 15 درصد موارد را تشکیل می‌دهند. خطر ابتلا به سرطان ریه با قرار گرفتن شغلی در معرض این مواد و استعمال دخانیات چند برابر می شود.

سیگاری های بالای 40 سال

الکلی ها

بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی ؛

بیماران مبتلا به سرطان دستگاه تنفسی فوقانی و ریه ها در تاریخ

افرادی با سابقه خانوادگی ؛

افرادی که به طور منظم با آزبست ، رادون ، آرسنیک ، گرد و غبار تماس می گیرند.

افراد با موقعیت اجتماعی پایین.

عوامل مستقل از فرد شامل سن بالای 50 سال ، اختلالات غدد درون ریز و بیماری های مزمن ریوی است.

انواع سرطان ریه
ریه سرطانی

انواع سرطان ریه

سرطان ریه با توجه به معیارهای مختلف طبقه بندی می شود. با توجه به ساختار بافتی تومور ، موارد زیر وجود دارد:

آدنوکارسینوم

سرطان آدنوسکواموز ؛

سرطان اعصاب و غدد درون ریز ؛

هیپرپلازی ریوی ایدیوپاتیک منتشر

کارسینوم سلول دوک نخ ریسی

سرطان سلول بزرگ ؛

کارسینوم سلول کوچک ؛

سرطان سلول سنگفرشی.

سرطان ریه سلول سنگفرشی در 8 مورد از 10 مورد تشخیص داده می شود. این نسبتاً آهسته گسترش می یابد و خود را به درمان جراحی می رساند. در 17 از 100 بیمار ، سرطان ریه سلول کوچک تشخیص داده می شود - به سرعت رشد می کند ، اندام های همسایه خارج بافت ریه را تحت تأثیر قرار می دهد و در مراحل اولیه متاستاز می دهد. به پرتودرمانی و شیمی درمانی واکنش نشان می دهد.

مراحل سرطان ریه و علائم آنها

مرحله اول - تومور بیش از 3 سانتی متر نیست ، متاستاز وجود ندارد.

مرحله دوم - متاستازها در غدد لنفاوی منطقه ظاهر می شوند ، تومور به 6 سانتی متر افزایش می یابد.

مرحله سوم - متاستازها در غدد لنفاوی دستگاه تنفسی ظاهر می شوند ، حجم تومور افزایش می یابد.

مرحله چهارم - تومور فراتر از مرزهای ریه است ، متاستازهای محلی و از راه دور وجود دارد.

مراحل به زیر تقسیم می شوند: A - اولیه ، B - بیان شده ...

مهمترین علائم سرطان ریه

مهمترین علائم سرطان ریه

افزایش دمای طولانی مدت بدن درد قفسه سینه هنگام سرفه یا استنشاق
تعریق شدید خلط خونی

ضعف در حال رشد

تنگی نفس شدید
سرفه کردن کاهش وزن

علائم مشخصه سرطان ریه ، صدای خس خس هنگام تنفس و صدای گرفتگی است. علائم به محل نئوپلاسم بستگی دارد. به عنوان مثال ، سرطان محیطی ریه بدون علامت و برای مدت طولانی بدون درد است ، زیرا تومور بر انتهای عصب تأثیر نمی گذارد. و سرطان ریه مرکزی در مراحل اولیه به صورت سرفه همراه با خلط مخلوط با خون و چرک ، تنگی نفس مداوم ، تغییر صدا و ضعف عمومی خود را نشان می دهد. در سرطان محیطی راس ریه ، یک طرف صورت و کمربند شانه آسیب دیده است. با متاستاز ، درد به اندام های دیگر بدن سرایت می کند ، و رنگ صورت مایل به آبی می شود.

علاوه بر علائم ذکر شده ، در مراحل مختلف ترومبوفلبیت ، آسیب شناسی عضلانی و نوریت ، درماتوز ، اختلالات متابولیسم چربی ، شرایط روماتوئید ، ضایعات استخوانی و درد احساس می شود. عوارض پیشرفته سرطان ریه عبارتند از: اختلال در حفره برونش ، نارسایی تنفسی ، خونریزی ریوی ، فروپاشی (بسته شدن) ریه ، خستگی عمومی.

در بیشتر موارد بالینی ، بیماری با علائم غیر اختصاصی پیش می رود ، بنابراین ، به تشخیص دقیق (سخت افزاری و آزمایشگاهی) نیاز دارد.

نحوه تشخیص سرطان ریه
تشخیص سرطان ریه

نحوه تشخیص سرطان ریه

اشعه ایکس (تعدادی از تومورها در طول فلوروگرافی پیشگیری تشخیص داده می شود) ؛

CT ، MRI آموزنده ترین روش ها برای تشخیص پاتولوژی هستند.

برونکوسکوپی نای و برونش ها تا 6-7 مرتبه از اندازه با نمونه برداری از نمونه برداری برای بررسی بافت شناسی ؛

PET-CT - برای ارزیابی شیوع متاستازها و نظارت بر اثربخشی درمان ؛

سونوگرافی آندوسکوپیک یا آندوبرونش - برای ارزیابی وضعیت غدد لنفاوی و مرحله بندی فرآیند ؛

صداگذاری الکترومغناطیسی برونکوپلومونر امکان تشخیص نئوپلاسمهای عمیق در مراحل اولیه را فراهم می کند.

توراکوسکوپی - معاینه با دوربین فیلمبرداری از طریق سوراخ شدن در قفسه سینه ؛

آزمایش خون ژنتیکی مولکولی برای مارکرهای خاص تومور

درمان های سرطان ریه
درمان سرطان ریه

درمان های سرطان ریه

مداخلات جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی به طور سنتی برای درمان سرطان ریه در مراحل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و روش های مدرن آن ایمنی درمانی است. وقتی امکانات درمان ضد سرطانی به اتمام رسید یا منع مصرف آن وجود ندارد ، از درمان تسکینی استفاده می شود.

اگر محل تومور امکان برداشتن کامل آن را داشته باشد ، این عمل نشان داده می شود. در طول مداخله ، غدد لنفاوی منطقه ای لزوما برداشته می شوند. در صورت امکان ، این روش بدون برش - با استفاده از آندوسکوپ و ابزارهای جراحی انجام می شود.

لوبکتومی - برداشتن یک لوب ریه ؛

بیلوبکتومی - برداشتن دو لوب اندام ؛

برداشتن کامل ریه.

پرتودرمانی به عنوان یک درمان مستقل در مرحله 2 یا در ترکیب با شیمی درمانی در مرحله 3 انجام می شود. در صورت نیاز به به تعویق انداختن عمل جراحی (به عنوان مثال ، به دلیل سکته قلبی) همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به سرطان مرحله 1 تجویز شود. این روش از بین بردن سلولهای تومور تحت تأثیر جریان پرتوی گاما است. آنها بر روی خود نئوپلاسم و ناحیه متاستاز منطقه ای عمل می کنند.

احتمال عود به طور مستقیم به درجه محلی سازی یا شیوع فرآیند بستگی دارد. این خطر در بیماران مسن تر و همچنین به دلیل درمان غیر مجاز افزایش می یابد.

پیشگیری از سرطان ریه
روش های پیشگیری از سرطان ریه

پیشگیری از سرطان ریه

سیگار کشیدن ، سو مصرف الکل و تماس سیستماتیک با مواد سرطان زا را کنار بگذارید.

یک سبک زندگی سالم داشته باشید ، رژیم را متعادل کنید.

به سرعت بیماری های حاد تنفسی را درمان کنید.

به طور منظم تحت غربالگری قرار بگیرید.

سرطان ریه | روشهای درمان سرطان ریه

علائم سرطان

علائم تنفسی در نیمی از موارد وجود دارد: سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خلط رگه‌دار با خون، عفونت‌های مکرر ریه.

علائم عمومی مانند: خستگی غیر طبیعی، کاهش اشتها یا کاهش وزن

سایر علائم: کمتر رایج عبارتند از تغییر در صدا، خس خس سینه یا مشکل در بلع.

در صورت تداوم این علائم، باید فورا به پزشک مراجعه کنند.

سرطان ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم خاصی مشکوک به سرطان ریه شود، پزشک مجموعه ای از آزمایشات را برای تایید یا رد تشخیص تجویز می کند. به طور معمول، معاینه خلط برای جستجوی سلول های بدخیم با میکروسکوپ، اشعه ایکس و اسکن قفسه سینه و برونکوسکوپی انجام می شود که امکان بیوپسی (برای شناسایی نوع سرطان) را فراهم می کند. برای تعیین وسعت تومور، برونش ها را تجسم کنید. گاهی اوقات، اگر تومور در حاشیه ریه قرار داشته باشد و با فیبروسکوپی قابل دسترسی نباشد، باید برای نمونه یک سوراخ ترانسپاریتال (با استفاده از سوزن از طریق دیواره قفسه سینه) انجام شود.

تشخیص بافت شناسی زیر میکروسکوپ تکه ای از بافت، تشخیص نوع سرطان ریه ("سلول غیر کوچک" یا "سلول کوچک") را ممکن می سازد.

درمان های متناسب با نوع سرطان ریه

ترک سیگار همیشه پیش نیاز درمان است. سپس، روش های درمانی اتخاذ شده به نوع سرطان ریه که به عنوان "سلول غیر کوچک" یا "سلول کوچک" شناسایی می شود، مرحله رشد آن و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. در سرطان‌های ریه سلول‌های غیر کوچک، جراحی اغلب برای برداشتن تومور در نظر گرفته می‌شود. برداشتن لوب ریه یا کل ریه را می توان انجام داد.

شیمی درمانی با یا بدون رادیوتراپی اغلب بسته به مورد توصیه می شود. در انواع نسبتاً بزرگ سرطان، گاهی اوقات شیمی درمانی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور انجام می شود. در نهایت، در برخی از اشکال بسیار گسترده با متاستاز، جراحی انجام نمی شود. این درمان که ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان های هدفمند است، با هدف کنترل پیشرفت بیماری انجام می شود. سرطان ریه سلول کوچک یک سرطان ریه است که به دلیل تمایل به انتشار بسیار سریع در سراسر بدن شناخته شده است. جراحی در این نوع سرطان بسیار نادر است. در اشکال موضعی، درمان مبتنی بر شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

رادیوتراپی جمجمه می تواند برای جلوگیری از ظهور متاستازهای مغزی انجام شود. در فرم های منتشر شده، ترکیب درمان های قبلی با درمان های هدفمند نیز پیشنهاد شده است. ایمونوتراپی یک روش درمانی جدید با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن بیمار در برابر سلول های سرطانی است. این درمان اکنون در پروتکل های مراقبتی مختلف ادغام شده است.

تست های تشخیصی سرطان ریه

معاینه فیزیکی به دنبال اشعه ایکس قفسه سینه اولین قدم در تشخیص سرطان ریه است.

تا زمانی که سرطان ریه وجود دارد، عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه ممکن است طبیعی باشد (به‌ویژه اگر تومور مورد نظر کوچک باشد). در این صورت توصیه به معاینات دیگر مفید است. پزشک همچنین ممکن است یک برونکوسکوپی (که آندوسکوپی برونش یا برونکوسکوپی نیز نامیده می شود) و یک آزمایش تصویربرداری به نام توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن را تجویز کند. فیبروسکوپی امکان تجسم مجاری تنفسی را با استفاده از یک لوله مجهز به دوربین فراهم می کند. این معاینه توسط متخصص ریه، در بیمارستان یا مطب و با بی حسی موضعی انجام می شود.

هنگامی که معاینه بالینی و تصویربرداری توده مشکوک را نشان می دهد، بیوپسی تشخیص سرطان ریه را تایید یا بی اعتبار می کند. بیوپسی تنها تشخیص این نیست که آیا بیمار واقعاً سرطان دارد یا نه، بلکه همچنین نوع سرطانی که دارد است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها