رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546415

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

از مصوبه شورای نگهبان تا فایل صوتی ظریف

ساعت 24-احضار ۲۰ نفر در پرونده منتشرکنندگان فایل صوتی ظریف، مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، بازگشت هفت تپه به بیت المال، سفر رییس قوه قضاییه به استان همدان و ... از جمله اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته گذشته بود.

اخبار حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش می خوانید:

دستاوردهای سفر رییس قوه قضاییه به استان همدان

*اختصاص ۱۱۰ میلیارد بودجه به دادگستری همدان

*خصوصی‌سازی باید تولید را حفظ کند نه اینکه به تعطیلی بکشاند!

*دادگستری ضامن درخواست سود بالای بانک‌ها از تولیدکننده نیست

*تاکید رییس قوه قضاییه بر ضرورت احتیاط در صدور قرارهای بازداشت

*ضرب‌الاجل یک ماهه رئیسی برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

*امکان حضور در اجتماعات مردمی را در همدان نداریم

*امر رهبر انقلاب در خصوص حمایت از تولید نباید بر زمین بماند

* مردان قلدری که مهریه نمی‌دهند برخورد شود

*دستور بررسی دقیق لایحه پلیس قضایی

* آزادی ۱۲۶ زندانی در همدان

دستگیری ۲۰۰ پرسنل قوه قضاییه/ نتایج تحقیقات درباره فایل صوتی ظریف

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته با اشاره به برخورد با تخلفات در قوه قضاییه گفت: همکاران ما در واحدهای حفاظت اطلاعات قوه قضاییه ، ۲۳۷ نفر از کارچاق کن و دلالان را شناسایی کردند. همچنین دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضاییه و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی از جمله اقدامات دستگاه قضا بوده است.

وی همچنین درباره پرونده منتشر کنندگان فایل صوتی ظریف گفت: نتایج خوبی در این زمینه بدست آمده است و قریب به ۲۰ نفر از کسانی که در این فرایند ایفای نقش داشتند احضار شدند .

شورای نگهبان تسلیم فشارها و هجمه‌ها نمی‌شود

عباسعلی کدخدایی با بیان این که هنوز با توجه به قطعی‌نشدن ثبت نام نامزدها، به بررسی صلاحیت‌ها ورود نداشته‌ایم، تاکید کرد: این شورا بر مبنای هجمه‌ها و فشارها به صلاحیت افراد رای نمی‌دهد.

وی افزود: مصوبه شورای نگهبان برای وزارت کشور و دیگران لازم الاجرا است.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست.

وی گفت: منوط کردن تصمیم‌گیری شورای نگهبان به آمدن و نیامدن یک یا دو فرد، خنده‌دار است.

متن کامل اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» منتشر شد.

شورای نگهبان درباره اظهارنظرهای صورت گرفته درخصوص مصوبه این شورا بیانیه ای صادر و اعلام کرد: شورای نگهبان ضمن تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه فوق اعلام می‌دارد ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور در مصوبه این شورا فاقد اعتبار می‌باشد.

ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود

سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.

وی افزود: ممکن است کسی که شرایط مصوبه را ندارد «استثنائا» تایید صلاحیت شود.

ره پیک گفت: قبل از بررسی کیفی باید حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات مشخص شود.

مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است

طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت:مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت بیشتر رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن است.

وی افزود: هر نامزد اصلی انتخابات به ۷ رأی اعضای شورای نگهبان نیاز دارد.

دفاع جنتی از تعیین شرط سنی برای کاندیداها

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان تعیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و گفت: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.

حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز درباره اختلاف بین شورای نگهبان و دولت درباره شرایط ثبت نام از داوطلبان کانیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من این مسأله از لحاظ ماهیتی در حوزه صلاحیت شورای محترم نگهبان است اما در شکل قضیه ممکن است سلایق مختلفی مطرح باشد و در نهایت شورای نگهبان است که باید تشخیص دهند و فرد مناسب را به مردم معرفی کنند.

مصوبه شورای نگهبان لازم‌الاجراست

صادقی مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی و جزء (۵) بند (۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات تصویب شده و جهت اجرا به وزارت کشور ارسال شده است، گفت: مصوبه شورای نگهبان لازم‌الاجراست و انتظار می‌رود وزارت کشور طبق شروط مندرج در این مصوبه ثبت‌نام‌ها را انجام بدهد.

هفت تپه به بیت المال بازگشت

با ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور و اعتراض به رأی هیات داوری، دادخواست ابطال واگذاری پرفساد شرکت هفت تپه به دادگاه ویژه حقوقی رسیدگی کننده به پرونده‌های مساله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی دادگاه در زمستان سال گذشته، رای ابطال واگذاری هفت تپه صادر گردید. براساس این رأی صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار گردد.

محکومیت معاون شهردار تهران به انفصال از خدمات دولتی در پرونده آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر

حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، آخرین اقدامات این سازمان در اجرای دستور رئیس دستگاه قضا برای پیگیری پرونده حادثه آتش سوزی کلینیک سینا اطهر تهران را تشریح و اعلام کرد: ۱۱ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند که گزارش آن به دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام شده است و یکی از معاونین شهردار تهران از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

انهدام یک باند ۱۱ نفره جعل سند در استان البرز

حجت الاسلام عبداللهی رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از انهدام یک باند ۱۱ نفره جعل سند در استان البرز خبر داد و گفت: اعضای این باند که یکی از معاونین ثبت شهرستان‌ها و دو کارمند و سردفتر نیز عضو آن بودند، علاوه بر اسناد جعلی متعدد ۱۱ پلاک ثبتی بزرگ در استان را به نام خود زده بودند.

دادگاه محکومان آبان ماه ۹۸ برگزار نشد

حسین تاج وکیل مدافع محمد رجبی یکی از متهمان حوادث آبان ماه ۹۸ در هفته گذشته اعلام کرد: قرار بود به پرونده محمد رجبی و امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی محکومان آبان ماه ۹۸ در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب مجددا رسیدگی شود که علی رغم حضور نماینده دادستان و متهمان و وکلا جلسه برگزار نشد و تجدید شد.

لزوم تعامل بیشتر ناجا و دستگاه قضایی برای برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی

علی القاصی دادستان عمومی و انقلاب تهران بر لزوم مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی تاکید کرد و خواستار تعامل بیشتر نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای برقراری امنیت شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها