رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546559

وکیل وقت رسا تجارت گزارش تحقیق و تفحص را تأیید کرد

خسارت دوهزار میلیاردی

ساعت 24-از هفته گذشته که گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر تهران از قراردادهای شهرداری و شرکت رساتجارت و طرح سه شهید مطرح شده تلاش‌ها برای به‌سرانجام‌نرسیدن یافته‌های این گزارش و پیگیری‌های قضائی ادامه دارد.

خبر
معاونان شهردار سابق ابتدا در یکی از اتاق‌های کلاب‌هاوس تلاش کردند این گزارش را سیاسی جلوه دهند و مدیران شهری کنونی را هم به بی‌عملی متهم کردند. در یک مناظره هفت‌ساعته در فضای مجازی که به سرانجامی هم نرسید، دستاوردهای این دو دوره بررسی شد، بی‌آنکه پاسخ روشنی به مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص به آن اشاره شده بود، داده شود.
برخی از معاونان شهردار سابق به نظر می‌رسید اطلاع دقیقی هم از جزئیات گزارش ارائه‌شده ندارند. قدرت‌الله گودرزی، معاون وقت مالی اقتصادی شهرداری تهران که به گفته تیم تحقیق و تفحص در زمان خداحافظی از شهرداری نامه تسویه رساتجارت را هم امضا و اعلام کرده است این شرکت هیچ بدهی‌ای به شهرداری ندارد در برابر یکی از مصادیق تخلف در این گزارش که واگذاری زمین طرشت به تعاونی بنیاد سپاه گفت که در برابر واگذاری این ملک بی‌سند، ملک دیگری که سند داشته دریافت کرده‌اند که بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌داد هم مدارک شهرداری برای دریافت سند برای این زمین کافی بوده و هم زمینی در برابر آن به شهرداری داده نشده است.
کارشناس تیم تحقیق و تفحص از پرونده‌های رساتجارت در یک حساب سرانگشتی می‌گوید: اگر دارایی‌های شهرداری را که آن زمان بی‌دلیل در اختیار شرکت رساتجارت بوده، به نرخ دلار آن زمان محاسبه کنیم نزدیک به دو هزار میلیارد تومان می‌رسیده که تلاش کردیم این دارایی‌ها به شهر بازگردد.
حسن مقیمی با اشاره به این نکته که بحث رسا تجارت و بنیاد تعاون سپاه از سال ۸۸ با دو قرارداد فاینانس شروع که فایناس۱ در سال ۸۸ و فاینانس۲ در سال ۹۳ منعقد شده است. فاینانس۱ با بنیاد تعاون سپاه بسته می‌شود و بنیاد خاتم نیز به عنوان پیمانکار اختصاصی انتخاب شد اضافه می‌کند: قرارداد فاینانس اول دو هزار میلیارد تومان بود که تا سقف دو هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند که مدیران شهرداری اعتقاد داشتند این موضوع تفاهم‌نامه بود اما صحبت ما این است چه تفاهم‌نامه‌ بود و چه قرارداد که در آن تخلفاتی رخ داده است. در این مدت قرارگاه خاتم بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان از شهرداری تهران دریافت کرد و در فاینانس۲ رویه قرارداد فاینانس یک ادامه پیدا کرد، اما تشدید شد.
طلبکار شهرداری بدهکار 6 هزار میلیاردی شد
او ادامه می‌دهد: متأسفانه از سال ۹۲ و ۹۳ اتفاقی در بنیاد تعاون سپاه می‌افتد که مجموعه هلدینگ یاس تشکیل می‌شود که بانک‌های نظامی را تحت پوشش داشته است و منابع مالی به آنجا می‌رفت بدون آنکه به شهرداری برسد و از سال ۹۷ تحقیق و تفحص شروع شد، ابتدای سال ۹۷ شرکت رساتجارت ۱۸۰ میلیارد تومان طلبکار نشان داده شد که بعد مشخص شد شش‌ هزار میلیارد تومان بدهکار است. منابع زیادی از بخش اقتصادی سپاه به‌ همراه شهرداری تهران در این قراردادها از بین رفته بود و دو طرف با هم همکاری کردیم تا تحقیق و تفحص انجام شود.
به گفته مقیمی در بخش ملک پیچیدگی زیاد داشتیم و علت این بود که تغییرات زیادی در شهرداری و سپاه اتفاق افتاد و در شناسایی انجام‌شده در جمع‌بندی اسفند ۹۹ اسناد حاکی از این بود که ۱۲هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان منابع شهرداری تهران به هلدینگ سپاه واگذار شده که تنها سه‌هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و مابقی پول شهرداری در اختیار نهادی قرار گرفت که هیچ ارتباط کاری با شهرداری تهران نداشت. ما موفق شدیم هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع را برگردانیم و رقم مطالبات شهرداری از رساتجارت چهارهزارو صد میلیارد تومان به قیمت‌های سال ۹۵ است.
عضو تیم تحقیق و تفحص اضافه می‌کند: از سال ۹۸ شهرداری تهران، محمدعلی نجفی و پیروز حناچی موضوعات را به قوه قضائیه و دادسرای نظامی مطرح کردند که هم‌زمان با محاکمه عیسی شریفی و سیف به‌ دلیل ثبت‌نشدن درخواست در قوه قضائیه رسیدگی نشد و تنها یک پرونده منجر به محکومیت شد.
او درباره اینکه در این پرونده چقدر تخلف رخ داده هم توضیح می‌دهد که کل قرارداد فاینانس 1 و ۲ کاملا تخلف بود چون مصوبه شورای شهر را ندارد و به تصویب سازمان‌ها نرسید و چاچوب فاینانس‌ رعایت نشده بود، ادامه داد: کل ۱۲هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان تخلف است و اینکه آیا کل این رقم تخلف است از دیده قوه قضائیه بحث دیگری است و مطالبه شهرداری چهارهزارو ۳۰۰ میلیارد تومان است که باید بگویم شهرداری تهران مطالبات دیگری از سپاه در زمینه واگذاری املاک دارد که موضوع این تحقیق و تفحص نیست.
۲۸۰ ملکی که بدون رد به بسیج داده شد
این کارشناس شورای شهر تهران افزود: ۲۸۰ ملک به بسیج واگذار شده بود که اگر بسیج کمک نکرده بود، قابل شناسایی نبود، زیرا بسیاری از آنها استفاده شخصی می‌شد. وقتی به بسیج گفتیم اظهار بی‌اطلاعی کردند و در این شرایط ما رفتیم از چند ملک بازدید کردیم و آنجا مشخص شد برخی از املاک خارج از کاربری بود و کارگروهی را در دو سال ۹۸ و ۹۹ تشکیل دادیم که تعداد این املاک ۲۰۴ ملک بود که شامل ۲۸۰ واحد می‌شود. متراژ آنها ۲۸۰ هزار متر مربع است که به ارزش روز آن بیش از ۱۰، ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
او ادامه می‌دهد: هیچ‌کدام از این املاک با قرارداد و صورت‌جلسه واگذار نشده بود. برای ما نامعلوم است چرا این املاک با همکاری اطرافیان شهردار واگذار شده است، اما زیاد وارد ماجرا نشدیم، درحال‌حاضر دو طرف در حال پیگیری هستند.
مقیمی با تصریح این نکته که اگر ما سوء‌نیت داشتیم، در سکوت رسانه‌ای کارشناسی و بررسی نمی‌کردیم، یادآور می‌شود: خود بسیج تقاضای تملک و پرداخت بهای آن را دارد و فکر می‌کنم چند صد میلیارد را هم پرداخت کرده‌اند و مابقی در دستور کار است. بسیاری از املاک مشکل دارند و واگذاری آنها دارای اشکال است و شهرداری باید به شکل حق بهره‌برداری آن را واگذار کند و باید اعلام کنم در مسیر مشخصی موضوع در حال طی‌شدن است.
به نام 3 شهید به کام...
او درخصوص طرح سه شهید که املاک شهرداری به سپاه واگذار شد هم می‌گوید: برای کار فرهنگی که پس از بررسی دیدیم هیچ‌کدام کارکرد فرهنگی نداشته و تعدادی از آنها را بلافاصله فروختند که ما درخواست بازگشت آنها را دادیم که رقم آن حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است که با جمع چهارهزارو ۳۰۰، چهارهزارو ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.
به گفته مقیمی طرح سه شهید، طرحی بود در شهرداری به نام شهیدان شوکت‌پور، تهرانی‌مقدم و شکاری که تعریف شد و براساس آن املاکی به یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه واگذار شد که آن هم منحل شد. عمده املاک مأموریتی برای کار فرهنگی و مذهبی سپاه نداشت و بخشی از آنها فروخته و برخی دیگر رها شده بود و ما با مکاتبه با مناطق آن را قفل کردیم و باید تأکید کنم در قراردادها به‌صراحت ذکر شده بهای ریالی یا معوض‌ ملکی انجام شود که تا به امروز انجام نشده است، املاک طرح سه شهید قفل شده است و حق انتقال ندارد.
90 درصد گزارش تحقیق و تفحص را قبول داریم
مدیران سابق شهرداری در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که گزارش تحقیق و تفحص یک بیانیه سیاسی است. ناصر امانی، معاون اسبق شهرداری تهران هم در واکنش به یافته‌های این گزارش اعلام کرد که: کسانی که این گزارش را تنظیم و تهیه کرده‌اند یا باید با شکایت رسمی جامعه حسابرسان و بازرس این مجموعه را محکوم و متهم کنند و درخواست ابطال این گزارش‌ها را داشته باشند یا پاسخ‌گوی ادعای خودشان باشند.
این سخنان در حالی است که محمد قائمی، نماینده حقوقی هلدینگ یاس در زمان مدیریت سعید محمد می‌گوید 90 درصد گزارش تحقیق و تفحص را قبول دارد و سپاه از ابتدا به‌عنوان شاکی وارد این پرونده شده است. به گفته او اختلاف حساب‌ها مشهود بود و نکته جالب آنکه بدهی ما به شهرداری براساس نامه‌ای که معاون مالی وقت امضا کرده بود، صفر ریال بود که با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری سپاه، تلاش شد اموال شهر به شهروندان بازگردد. 90 درصد تحقیق و تفحصی که از سوی مدیریت شهری وقت انجام شده، صحت دارد و آن 10 درصد نیز مربوط به برخی از اعداد و ارقام و اصطلاحاتی است که شاید تیم تحقیق و تفحص از آن اطلاعی نداشته‌اند.
قائمی که درحال‌حاضر سمتی در شرکت رساتجارت ندارد، درباره این گزارش می‌گوید: موضوع مشخص است، پولی از سیستم شهرداری خارج شده که صرف امور شهرداری نیز نشده اما به سیستم سپاه نیز وارد نشده است. اینکه این وجوه کجا رفته است، موضوع بررسی‌های ما بود. ما می‌توانستیم با توجه به نامه معاون شهردار وقت در زمان خداحافظی که بدهی رساتجارت را صفر ریال عنوان کرده بود، درگیر این موضوع نشویم، اما 600 ساعت جلسه گذاشتیم و در ناحیه به ناحیه شهرداری بحث و بررسی انجام شد تا ریال به ریال وجوه پرداخت‌شده ردیابی شود.
در نهایت صورت‌جلسه‌ای که در مجموع شش‌هزارو صد میلیارد تومان شرکت رساتجارت را بدهکار کرده بود، امضا شد که مبلغ 700 میلیارد مربوط به طرح سه شهید،700 میلیارد وجوهی است که در بانک شهر قرار داشت و چهارهزارو 700 میلیارد تومان هولوگرام و... بوده است که از این میان بیش از دو هزار میلیارد از اموال شهرداری پس داده شد و الباقی همچنان به‌عنوان بدهی هلدینگ یاس محسوب می‌شود.
او در بیان شفاف اتفاقی که میان شهرداری و هلدینگ یاس به شکل ارائه هولوگرام اموالی از شهرداری برای تأمین مالی پروژه‌های شهری خارج شده اما صرف این امور نشده و به افراد نورچشمی داده شده است، تأکید می‌کند. قائمی اضافه می‌کند: به شهردار تهران گفتیم که به‌عنوان شاکی گزارش‌ها را ثبت کند که این گزارش‌ها به مراجع قضائی ارائه شد، اما براساس قانون شکایتی که منجر به دادخواست شود، ثبت نشده بود.
عیسی شریفی به‌عنوان پاسدار محاکمه نشده است
او این نکته را تأکید می‌کند: عیسی شریفی نه به‌عنوان یک پاسدار بلکه به‌عنوان قائم‌مقام وقت شهردار تهران پرونده‌اش در مرجع قضائی مورد بررسی است و او نه به خاطر فعالیت‌هایش در سپاه بلکه به‌ خاطر مسئولیتی که در شهرداری تهران داشت محاکمه شده است که تلاش می‌شود در فضای مجازی گفته شود تخلفات وی به شهرداری ارتباط ندارد که این‌گونه نیست.
نماینده وقت حقوقی هلدینگ یاس درباره اینکه آیا اعضای شورای شهر وقت نیز در این پرونده‌ها به‌عنوان متهم نقش دارند، می‌گوید: چون هنوز پرونده این افراد منجر به صدور کیفرخواست نشده است نمی‌توان درخصوص نقش آنها سخن گفت اما به طور کلی در این پرونده برخی افراد وجوه و خانه‌هایی را که گرفته بودند پس دادند و برخی نه، که پرونده آن عده در حال بررسی است.
قائمی درباره اینکه آیا این وجوه استفاده شخصی شده یا حوزه‌های غیر از شهری استفاده شده است، اضافه می‌کند: این موضوع را نهادهای قضائی باید بگویند اما وقتی حکمی مبنی بر رد مال است یعنی پولی که تصرف شده خارج از ساختار تعریف‌شده هزینه شده است، متوجه خود شخص می‌شود. هنوز اینکه اشتباهات مدیریتی چه خساراتی وارد کرده در این پرونده مورد بررسی قرار نگرفته است.
اخبار غیررسمی حکایت از تلاش‌های مدیران سابق شهرداری برای رد مصوبه شورای شهر تهران درخصوص گزارش تحقیق و تفحص دارند. یکی از مشاوران معاونت اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید این تلاش‌ها برای عدم پیگیری این تخلفات در مراجع قضائی است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها