رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546694

تشکیل قلمرو پایدار برای حوضه‌های آبریز در وزارت نیرو

ساعت24-وزیر نیرو با اشاره به اقدامات انجام شده در اصلاح ساختار آب کشور گفت: در حال حاضر وزارت نیرو به سمت تشکیل یک سیستم حکمرانی با قلمروهای پایدار در حوضه‌های آبریز در حرکت است.

به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان، امروز شنبه در جلسه مشترک با رؤسای حوضه‌های آبریز ۹ گانه کشور اظهار کرد: فعالیت‌های خیلی خوبی در زمینه اصلاح ساختار آب کشور طی مدت کم انجام شده و مسیر باقیمانده نیز با توانمندی، احساس مسئولیت، تعهد لازم و یک برخورد حرفه‌ای انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مرزهای ثابتی داشته باشیم، رودخانه‌های اصلی مشخص است و می‌توانیم به سمت یک سیستم حکمرانی با قلمروهای پایدار به معنای حوضه‌های آبریز حرکت کنیم، باید به سمتی برویم که نه یکباره و یکجا بلکه در یک مسابقه منطقی و معقول بتوانیم کم‌کم سازمان‌های حوضه آبریز را تشکیل دهیم و این روش و تجربه‌ای است که در دنیا انجام شده و به صورت کامل کار می‌کند.

اردکانیان با اشاره به اینکه این سیستم در دنیا امتحان پس داده است، اضافه کرد: مردم دنیا در حالی که جمعیت ۷ میلیاردی دارند، در مناطق توسعه یافته از همین روش استفاده و آب را مدیریت می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در زمینه اصلاح ساختار آب کشور گام‌های اصولی برداشته‌ایم، تصریح کرد: برای اصلاح این ساختار باید مقدمه و پیش نیازهایی مانند طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها، لایحه قانون جامع آب، تفویض اختیارات به استان‌ها، تغییر ساختار معاونت آب و آبفا، یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و غیره انجام می‌شود. هر چند برای تغییر ساختار، چنین پیش نیازهایی را لازم داریم اما شکل گرفتن همین پیش نیازها هم نیازمند آماده شدن فضا و تغییر نگاه به موضوع مدیریت بوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، خطاب به رؤسای حوضه‌های آبریز، اظهار داشت: شرکت مدیریت منابع آب و رؤسای حوضه آبریز کشور باید دو لایه برنامه مشترک و غیرمشترک را تدوین کرده و نباید تمامی برنامه حوضه‌ها یکسان باشد.

وی با اشاره به لزوم تبدیل ستاد به محل تنظیم ساز و کارها، توضیح داد: پویش #هرهفته_الف_ب_ایران نیز یکی از پیش نیازها بود که توانستیم از طریق آن، ساز و کارها را در کنار ساخت و سازها قرار دهیم، بنابراین لازم است به‌عنوان ستاد بیشتر روی ساز و کارها متمرکز شویم.

به‌گفته اردکانیان، تشکیل کمیسیون‌های حوضه‌های آبریز، از ضروری‌ترین کارهایی است که باید انجام شود تا از ظرفیت موجود در سازمان‌ها استفاده لازم را برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها