رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546784

دیپلمات ها در وین باید به هوش باشند

مذاکرات احیای برجام و ترفند اسرائیل در غزه

ساعت 24-هنگامی که پرچم اسرائیل بر ساختمان های دولتی اتریش به اهتزاز در می آید دیپلمات های ایرانی به خوبی می فهمند که این کار پیامی است به آنها که قرار است در کنار فلسطین و حماس، قضیه ایران نیز به روی میز برای اعمال فشار بیاید. بنابراین از یک سو باید در میدان (فلسطین) مقاومت به گونه ای قدرت نمایی کند که طرف اسرائیلی احساس پشیمانی کند و به خوبی درک کند که با آتش بازی کردن و جان انسان های بیگناه را به بازی گرفتن چه هزینه هایی دارد و از سوی دیگر این مقاومت در جای دیگر که می تواند یکی از آنجاها در وین باشد، نقد شود.

خبر
در بحبوحه مذاکرات وین و در حالی که اسرائیل به صراحت مخالفت خود را با گفت وگوهای جاری در اتریش برای بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم های ایران بیان می کرد، ناگهان اسرائیل در اقدامی تحریک آمیز، جنگی را در غزه به راه انداخته است.

بنیامین نتانیاهو که در داخل اسرائیل در وضعیت سختی به سر می برد و موفق نشده است تا نخست وزیری خود را تضمین کند و دولتی تشکیل دهد، جنگ در غزه را برگه فشار مناسبی می بیند تا از یک سو جایگاه خود را در درون اسرائیل تحکیم ببخشد و مجددا زمام امور را به دست گیرد و از سوی دیگر به ایالات متحده و اروپا و دیگر طرف های مذاکره با ایران در وین فشار بیاورد تا خواسته اسرائیل که همان پرداختن به نفوذ منطقه ای ایران و مساله موشکی است نیز به روی میز بیاید. مساله ای که ایران همواره تاکید کرده است که بر سر آن به هیچ وجه مذاکره نمی کند و در صورتی که مساله موشکی روی میز بیاید فورا میز مذاکرات را ترک می کند. موضعی که طرف های مذاکره کننده با ایران به خوبی از آن آگاه هستند و با علم به آن در وین حاضر شده اند. حتی روز جمعه تونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تقاضا برای توقف مذاکرات وین در جهت حمایت از اسرائیل و به دلیل حمایت ایران از حماس که طرف جنگ در اسرائیل است را رد کرد. با این وجود اسرائیل تلاش می کند به فشارهای خود ادامه دهد تا شاید بتواند به آنچه می خواهد برسد.

بنیامین نتانیاهو در زمانی که نماینده اسرائیل در سازمان ملل بود به اغفال مجامع بین المللی برای رسیدن به هدف مطلوب مشهور بود. او وقتی که می دید جامعه جهانی بر سر پرونده ای که مورد نظر اسرائیل است توجه نمی کند، یک پرونده دیگر را روی میز می گذاشت، جامعه جهانی را معطوف به آن پرونده می کرد و سپس در سایه آن برای هدف مورد نظرش رای می گرفت. در اینجا نیز او احساس می کند می تواند همان ترفند را به کار گیرد.

چاره چیست؟ دیپلمات های ما در وین قطعا به خوبی از این ترفند اسرائیل آگاهند. هنگامی که پرچم اسرائیل بر ساختمان های دولتی اتریش به اهتزاز در می آید دیپلمات های ایرانی به خوبی می فهمند که این کار پیامی است به آنها که قرار است در کنار فلسطین و حماس، قضیه ایران نیز به روی میز برای اعمال فشار بیاید. بنابراین از یک سو باید در میدان (فلسطین) مقاومت به گونه ای قدرت نمایی کند که طرف اسرائیلی احساس پشیمانی کند و به خوبی درک کند که با آتش بازی کردن و جان انسان های بیگناه را به بازی گرفتن چه هزینه هایی دارد و از سوی دیگر این مقاومت در جای دیگر که می تواند یکی از آنجاها در وین باشد، نقد شود. باید ثابت شود که اسرائیل نمی تواند با این حربه ها پرونده ها را به بیراهه بکشد و صرفا منافع خود را دنبال کند. این چیزی است که انتظار می رود دیپلمات های ایرانی به خوبی آن را درک کنند که به اذعان طرف های غربی و امریکایی به خوبی هم درک می کنند و مذاکره کنندگان زبردستی هستند.

دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها