رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546790

مشکل استقلال وزیر است؟

ساعت 24- شکست استقلال در دربی 95 برای فرهاد مجیدی، سرمربی این تیم، گران تمام شده است. او که تلاش زیادی کرد تا به همراه بازیکنانش با پیروزی برابر رقیب سنتی‌شان، فاصله به‌وجودآمده در جدول را کمتر کند، با یک گل، دیدار را به پرسپولیس باخت تا از همین حالا، بسیاری از کارشناسان، شانس استقلال برای رسیدن به قهرمانی لیگ را ازدست‌رفته ببینند.

مجیدی
بازیکنان استقلال با وجود چندین خلق موقعیت مناسب در دربی، در گشودن دروازه حامد لک ناکام ماندند؛ هرچند البته اشتباه داوری روی اعلام‌نکردن پنالتی دقایق نخست بازی به سود فرهاد مجیدی و تیمش، تا حدودی در این بازی تأثیرگذار نشان داد. به هر روی، فرهاد مجیدی با شکست برابر پرسپولیس، دومین باخت متوالی‌اش در لیگ را تجربه کرد؛ دو شکستی که هر دو به فاصله نزدیک به یک هفته در ورزشگاه آزادی برایش رقم خورد.
فرهاد مجیدی که پیش از دربی و بعد از شکست برابر ذوب آهن، از سوی عده‌ای تحت فشار قرار گرفته بود که به خاطر جدایی فراز کمالوند، دستیارش، در امور فنی و هدایت استقلال ضعف نشان داده، تلاش کرد با زیرکی، مسیر نگاه‌ها را از شکست استقلال برابر پرسپولیس تغییر دهد؛ او در کنفرانس خبری با وجود آنکه گفت مسئولیت شکست در دربی را به گردن می‌گیرد؛ ولی با استناد به یک بازی تازه و تا حدودی تکراری، سعی کرد از بار انتقاد هواداران باشگاه بکاهد. سرمربی جوان استقلال با اشاره به توییت جدید محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات که بعد از شکست استقلال رقم خورده بود، با ادبیاتی «نسنجیده» به او حمله کرده و گفت که بهتر است سطح شعور او در حد وزیر کشور باشد. مجیدی در کنفرانس خبری بعد از بازی در این زمینه گفت: «همین وزیران هستند که وضعیت مملکت ما به این شکل است. متأسفانه شعور ندارند و نمی‌دانند قشر زیادی از مردم طرفدار استقلال هستند و با یک برد یا شکست یک هفته خوشحال و ناراحت می‌شوند. امیدوارم سطح شعور وزیر مملکت در سطح وزیر باشد».
صحبت‌های اخیر فرهاد مجیدی، جنجالی تازه به راه انداخته و بسیاری می‌گویند او با برنامه، چنین حرف‌هایی زده است تا ناکامی‌اش در دربی و البته دورشدن استقلال از قهرمانی را توجیه کند؛ امری که با توجه به پیشینه فرهاد مجیدی، می‌توان بیشتر آن را زیر ذره‌بین قرار داد.
این اولین بار نیست که فرهاد مجیدی بعد از یک شکست یا ناکامی، حواس‌ها را از اتفاقات فنی پرت می‌کند و به جای دیگر می‌فرستد؛ پیش‌تر و به طور دقیق، اردیبهشت 1398، فرهاد یک بار دیگر از همین شیوه برای توجیه ناکامی استقلال استفاده کرد. آن زمان، فرهاد مجیدی نه به وزیر، بلکه به عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، تاخت و ناکامی استقلال در مسیر قهرمانی لیگ را به گردن او انداخت. ماجرا از این قرار بود که عباس عراقچی با حضور در یک برنامه تلویزیونی ابراز امیدواری کرد پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شود؛ آن برنامه مصادف با روزهایی بود که پرسپولیس به یک برد دیگر نیاز داشت تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. عراقچی جمله‌ای شبیه به کری‌خوانی هم به زبان آورد تا علاقه‌اش را به سرخ‌ها بیشتر نشان دهد؛ «من از قدیم طرفدار تیم محبوب ایران بوده‌ام». فردای آن روز، استقلال بازی‌اش با صنعت ‌نفت را مساوی کرد تا فرهاد مجیدی، سرمربی وقت این تیم که شانسش را برای قهرمانی ازدست‌رفته می‌دید، با جملاتی تند به عباس عراقچی حمله کند و او را مسبب ناکامی‌ها و البته ناداوری‌ها در حق استقلال توصیف کند. فرهاد در اعتراض به آنچه مسائل پشت‌ پرده و فساد فوتبال ایران خواند، یک پست در صفحه اینستاگرامش گذاشت. در این پست او با اشاره به این فساد با آوردن کلمه «وزیر» و «معاون وزیر» و متهم‌کردن آنها به «آرزوداشتن برای قهرمانی پرسپولیس»، به‌شدت از شرایط پیرامون تیمش انتقاد کرد. ساعتی بعد مجیدی آن پست را حذف کرد و پست دیگری شبیه به همان قبلی منتشر کرد؛ با این تفاوت که به‌ جای کلمه «وزیر و معاون وزیر» از کلمه «معاون وزیر امور خارجه» استفاده کرده بود. «استقلال قهرمان نشد و به همه آنچه می‌خواستند رسیدند، از فدراسیون گرفته تا وزیر و معاون وزیر که در میانه این همه بحران خارجی و داخلی، گرانی و فروپاشی اقتصادی، اختلاس و فساد، آرزویش این است که پرسپولیس قهرمان شود». فرهاد مجیدی در پستی دیگر نوشت که وقتی معاون وزارت امور خارجه در تلویزیون از علاقه‌اش به پرسپولیس می‌گوید مشخص است روی سوت داوران برای بازی‌های استقلال تأثیر می‌گذارد!
مشکل استقلال وزیر است؟
به غیر از سرمربی کنونی استقلال، بسیاری از استقلالی‌ها علاوه بر آذری‌جهرمی، در سطح بسیار وسیع‌تری، با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش، مشکل دارند. به اعتقاد استقلالی‌ها، وزیر ورزش فقط از پرسپولیس حمایت می‌کند و استقلالی‌ها را نادیده می‌گیرد. اگرچه وزیر ورزش و وزارتخانه بارها چنین شایعاتی را رد کرده‌اند؛ ولی هواداران استقلال، در کنار چندین بازیکن قدیمی این باشگاه، به جد ادعا می‌کنند موفقیت‌های این روز رقیب دیرینه یعنی پرسپولیس به دلیل حمایت وزارت ورزش است. پس اگر قرار باشد همین بازه چندساله بررسی شود، استقلالی‌ها با سه وزارتخانه ورزش، ارتباطات و امور خارجه مشکل دارند و بعضا به طور مستقیم ناکامی‌شان را گردن این سه نهاد انداخته‌اند. رفتاری که انگار آهسته‌آهسته برای آنها تبدیل به یک عادت شده و منتظر هستند تا با شروع دولت جدید، ناکامی‌شان در راه رسیدن به قهرمانی از بین برود.
با این حال، بدون ورود به این موضوع مهم که تا زمانی که فوتبال در ایران دولتی باشد، چنین شایعاتی پایانی نخواهد داشت، به نظر می‌رسد ادعای استقلالی‌ها به‌ویژه فرهاد مجیدی در دخالت امور بیرونی برای ناکامی استقلال چندان صحیح نباشد؛ نمونه‌اش همین بازی دربی که اگر توپ شیخ دیاباته فضای کنار دروازه را نمی‌شکافت و به تور می‌نشست یا ضربه سر سیاوش یزدانی را بازیکنان پرسپولیس از روی خط بیرون نمی‌کشیدند، شایعات تازه و سخنان نسنجیده جدیدی از سوی فرهاد مجیدی بیان نمی‌شد. اینها همه در حالی است که بسیاری از کارشناسان فوتبال گلایه‌های فنی جدی‌ای از مجیدی دارند که با اعمال تغییرات گسترده در ترکیب و سیستم بازی استقلال، نشان داده هنوز به شناخت درستی از بازیکنانش نرسیده است. این موارد به غیر از شایعاتی است که می‌گویند بار فنی تیم فرهاد مجیدی روی دوش فراز کمالوند بود و حالا با جداشدن کمالوند به نظر می‌رسد دانش فنی مجیدی برای موفق‌کردن استقلال چندان کارایی نداشته باشد. فرهاد مجیدی البته به غیر از پرت‌کردن حواس‌ها بعد از دربی، قبل از شروع آن هم پیش‌دستی کرده بود و در کنفرانس خبری روز قبل از دربی 95 از «بد بسته‌شدن» تیم گلایه کرده بود. او در اظهار نظر بحث‌برانگیزی گفته بود که استقلال را دلال‌ها بسته‌اند. «بیشتر صحبت من روی ساختاری است که مثلا پرسپولیس روی ساختار تفکرات سرمربی‌اش ساخته شده. استقلال نه اینکه بازیکنان بدی داشته باشد؛ اما روی تفکر مربی بسته نشده. مثلا در یک پست چند بازیکن خوب داریم و در یک پست بازیکن خوب به اندازه کافی نداریم. منظورم این بود که تیم روی تفکرات مربی بسته بشود». صحبت‌های قبل از دربی مجیدی هم حالا از سوی عده‌ای از بازیکنان قدیمی استقلال «بهانه‌جویی» تلقی می‌شود؛ یکی از آنها امید روانخواه است که به صورت مشخص از فرهاد مجیدی می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که آیا جذب آرمان رمضانی، بازیکنی که در نیم‌فصل و با نظر مجیدی به باشگاه استقلال آمده و کیفیت بالایی را نشان نداده، با نظر دلال‌ها است یا خیر!؟
اما فرهاد مجیدی با وجود داشتن پتانسیل بالا برای موفق‌شدن در عرصه سرمربیگری همچنان از پذیرش واقعیت‌های موجود فنی طفره می‌رود و سعی می‌کند ناکامی‌ها را به عوامل بیرونی گره بزند. باوجوداین او همچنان به هواداران استقلال وعده «آینده» را می‌دهد و می‌گوید: «به هواداران قول می‌دهم فصل بعد تیم بسیار خوبی ببندم و هواداران لذت ببرند و استقلال همان تیمی شود که انتظار می‌رود».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها