رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 547120

چراغپور: با عنوان سرپرستی نمی توان اختیارات لازم را داشت/برای آموزش فوتبال دنبال پارتی و لابی نیستم

ساعت 24-سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال گفت:وقتی شما می‌خواهید به عنوان رئیس کمیته آموزش برنامه‌های خود را ارائه بدهید و اجرا کنید ممکن است با بودن عنوان سرپرست در کنار اسم‌تان با مشکلات زیادی مواجه شوید.

جلال چراغپور بدون تعارف یکی از بزرگترین تئوریسین‌های فوتبال ایران است مردی که شاگرد اول کلاس مربیگری حرفه‌ای و A آسیا بوده اما به یکباره او را به مدت 22 سال بایکوت و از سیستم فوتبال کشور حذف کردند.

اکنون فدراسیون فوتبال چراغپور را به عنوان سرپرست کمیته آموزش انتخاب کرده هرچند این سمت «سرپرستی» به مذاق چراغپور خوش نیامده و او معتقد است با عنوان سرپرستی امکان اصلاحات مورد نظرش در بخش آموزش فوتبال کشور را به طور کامل نخواهد داشت. با جلال چراغپور گپ و گفتی صمیمانه داشتیم تا دلایل آغاز نکردن فعالیتش را در فدراسیون فوتبال جویا شویم. بخشی از حرف‌ها و درددل‌های این کارشناس و تئوریسین فوتبال ایران را در زیر می‌خوانید:

* سرپرست حاشیه امنیت ندارد

وی اظهار داشت: از زمانی که سایت رسمی فدراسیون فوتبال خبر انتصاب من به عنوان سرپرست کمیته آموزش را منتشر کرد حدود 15 روز می‌گذرد اما در این مدت من هنوز این سرپرستی را قبول یا تأیید نکرده‌ام نه اینکه نخواهم با فدراسیون همکاری کنم من عاشق آموزش و یاد دادن هستم اما معتقدم با عنوان سرپرستی شما نمی‌توانید اختیارات لازم را برای انجام اصلاحات موردنظرتان در بخش آموزش فوتبال کشور برعهده بگیرید. به من گفته شد قرار است رئیس کمیته آموزش یا مسئول کمیته آموزش فوتبال ایران باشم و قرار نبود که به عنوان سرپرست در این بخش فعالیت کنم. سرپرستی اشکالاتی دارد که نمی‌توانم با این عنوان کنار بیایم و عنوان سرپرست همیشه موقت است و هیچ حاشیه امنیتی ندارد.

* مقاومت مقابل اصلاحات سرپرست

چراغپور ادامه داد: وقتی شما می‌خواهید به عنوان رئیس کمیته آموزش برنامه‌های خود را ارائه بدهید و اجرا کنید ممکن است با بودن عنوان سرپرست در کنار اسم‌تان با مشکلات زیادی مواجه شوید. مثلاً اگر طرحی را ارائه کنید و فدراسیون بگوید بودجه لازم برای اجرای آن را ندارد شما می‌خواهید اصرار کنید و بگویید این طرح به خاطر آنکه به سود آموزش فوتبال است بهتر است اجرا شود اما با اصرار زیاد ممکن است خیلی راحت به شما بگویند اگر نمی‌توانید ادامه ندهید و یک نفر دیگر را سرپرست می‌گذاریم. اشکال دیگر سرپرستی این است که اگر شما بخواهید معماری جدیدی در آموزش فوتبال کشور ایجاد کنید که ساختارشکن باشد و ساختار جدیدی را بنیان بگذارید ممکن است با مقاومت‌های زیادی مواجه شوید. مثلا مقاومت‌هایی در مورد ورود دانش نوین و .... ایجاد می‌شود.

* 22 سال من را از سیستم فوتبال کنار گذاشتند

سرپرست کمیته آموزش فدارسوین فوتبال تاکید کرد: من یکی از نخستین افرادی بودم که مدرک A مربیگری را دریافت کردم، شاگرد اول کلاس مربیگری بودم اما 22 سال نام من را حذف کردند. حتی اجازه ندادند به عنوان مدرس در AFC حضور داشته باشم. اکنون که فدراسیون از من برای همکاری دعوت کرده دوست دارم مثمر ثمر باشم نمی‌خواهم فقط وارد سیستم شوم بلکه می‌خواهم تأثیر مثبتی بر آموزش فوتبال کشور بگذارم. عنوان سرپرستی مانند قیچی باغبانی است که با آن نمی‌توانم اصلاحات و هرس‌های مورد نظرم را در آموزش فوتبال کشور انجام بدهم. ضمن اینکه ممکن است در هنگام سرپرستی برنامه‌ای ارائه بدهم و به دلایلی که گفتم نشود آن را اجرا کنم و این برنامه هم ناکارآمد باقی بماند.

* برخی اشکالات سیستم آموزش فوتبال کشور

چراغپور با اشاره به اشکالات زیادی که در آموزش فوتبال کشور وجود دارد، افزود: در فوتبال ما تقریباً تمام تیم‌های لیگ برتر آنالیزور دارند اما هیچ کلاس آموزشی برای آنالیزورها برگزار نمی‌شود. پس این آنالیزورها چگونه و از کجا وارد فوتبال کشورمان می شوند و آیا آمار و اطلاعات اولیه را می‌توان نامش آنالیز حریف دانست؟ یا اینکه در بخش آموزش مربیان درس آمادگی جسمانی به مدت دو ساعت در لیگ و دروس دیگر خیلی مختصر ارائه می‌شود اما در حالیکه این درس بسیار اهمیت دارد.

چراغپور تاکید کرد: سرپرستی کمیته آموزش به نظر من آفت می‌آورد زیرا وقتی شما عنوان سرپرستی دارید و برخی احساس کنند با اصلاحات شما منافع‌شان ممکن است به خطر بیفتد علیه شما موضع‌گیری می‌کنند، جلسه می‌گذارند و مطلب می‌نویسند. من 22 سال خارج از سیستم کار کرده‌ام اکنون هم که فدراسیون با من تماس گرفته تا با آنها همکاری کنم دوست دارم با اختیارات تام این کار را انجام بدهم.

* برای آموزش فوتبال دنبال پارتی و لابی نیستم

وی اضافه کرد: قطعاً اگر فدراسیون فوتبال می‌خواست مثلاً یک مدرس از اروپا بیاورد باید با شرایط و خواسته‌های این مربی اروپایی کنار بیاید اینکه او قرار است کجا زندگی کند، چقدر دستمزد به او پرداخت شود و چه امکاناتی می‌دهند تا او بتواند برنامه‌های آموزشی‌اش را برای فوتبال ایران اجرا کند.

چراغپور خاطرنشان کرد: من چیز زیادی نمی‌خواهم، عاشق آموزشم و برای رسیدن به آموزشی دنبال پارتی و لابی نیستم. من می‌خواهم در کمیته آموزش فعالیت کنم به این دلیل که دانسته‌ها و تجاربم را به نسل جدید انتقال بدهم. جایگاه و شخصیتم به گونه‌ای نیست که بگویم همین که وارد سیستم شدم خوب است. من می‌خواهم به فوتبال و بخش آموزش فوتبال کمک کنم. اگر میسر شد چه بهتر و اگر نشد هم به دنبال آن مسیری می روم که در 22 سال گذشته آن را طی کرده ام، آنالیز مسابقات، برگزاری کلاس‌های خصوصی و مصاحبه با رسانه‌ها.

* هراس از دعوت چراغپور به کلاس مربیان

به گزارش فارس، جلال چراغپور یکی از مدرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که خیلی راحت روی نام او قلم قرمز کشیدند حتی زمانی که کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون وقت در مورد اینکه چراغپور سؤال کرد کجاست، فدراسیون خیلی راحت به AFC اعلام کرده بود چراغپور دیگر با ما همکاری نمی‌کند و در سیستم ما نیست و به جای او نام شخص دیگری را معرفی کرد.

چراغپور با مرور خاطرات گذشته در این خصوص گفت: نمی‌خواهم خیلی در مورد این مسائل صحبت کنم، امیدوارم که فدراسیون جدید بتواند در کارش موفق شود اما در گذشته حتی از دعوت من به سمینار سرمربیان تیم‌های لیگ برتری هراس داشتند. من سرمربی استقلال اهواز بودم اما به کلاس پیشرفت مربیان دعوتم نمی‌کردند. اسمم را هم از فهرست مدرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا حذف کردند.

* نقش پررنگ کمیته آموزش در پیشرفت فوتبال

بسیاری از مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا توسط جلال چراغپور به این چرخه وارد شدند اما هیچکدام از آنها حاضر نبودند که سراغی از استاد خود بگیرند و حتی سعی می‌کردند نام او را هم بر زبان نیاورند، چراغپور که به دنبال ایجاد تحول در کمیته آموزش است، تاکید کرد: من نمی‌خواهم فقط وارد فدراسیون شوم بلکه قصدم تأثیرگذاری مثبت است. کمیته آموزش می‌تواند نقش بسیار پررنگی در رشد و توسعه فوتبال کشور داشته باشد. حتی رئیس فدراسیون می‌تواند دلایل افت فوتبال را از رئیس کمیته آموزش بخواهد. اینکه مثلاً چه اتفاقی افتاد که ما در رده جوانان به افغانستان باختیم؟ کمیته آموزش می‌تواند در بسیاری از موارد از وقوع اتفاقات نابهنجار در فوتبال پیشگیری کند و هنجارهای مثبت را به فوتبال و حتی تیم ملی تزریق کند.

* کرانچار تلو تلو می‌خورد برای تیم امید برنامه می‌داد!

وی تصریح کرد: مربی تیم ملی باید از طریق کمیته آموزش برنامه‌هایش را به رئیس فدراسیون فوتبال ارائه دهد زیرا کمیته آموزش است که می‌تواند به طور دقیق و کارشناسی در مورد برنامه سرمربی تیم ملی اظهارنظر کند و بگوید این برنامه مدرن است، کافی است و ... اما آیا در زمان کی‌روش کمیته آموزش ما جرأت داشت چنین کاری را با سرمربی تیم ملی انجام بدهد؟ یا ما مربی به نام کرانچار در تیم امید داشتیم که خدا رحمتش کند او تلو تلو می‌خورد و برای تیم امید ایران برنامه می‌داد، در حالیکه تیم امید ایران در واقع کارخانه‌ بازیکن‌سازی برای تیم ملی است و اگر نتواند سه سال موفق به سر بگذارند به ناچار عمر فوتبالیست‌ها در تیم ملی بالا می‌رود و بازیکن می‌خواهد تا 36-37 سالگی در تیم ملی بازی کند.

* آدم پیچیده‌ای نیستم

چراغپور خاطرنشان کرد: من آدم پیچیده‌ای نیستم مسائل را عریان می‌گویم، سیاستمدار هم نیستم. من تمایل دارم با فدراسیون فوتبال همکاری کنم اما به شرط آنکه بتوانم اختیارات لازم را برای تأثیرگذاری مثبت و رشد و توسعه فوتبال کشورمان داشته باشم.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها