رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 547171

برجام در دستورکار وزیران خارجه روسیه و آمریکا

ساعت24- سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه از قرار گرفتن برجام در دستورکار مذاکرات سرگئی لاوروف و انتونی بلینکن وزیران خارجه روسیه و آمریکا قرار دارد.

ریابکوف روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسی ار. ب.کا در پاسخ به این پرسش که لاوروف و بلینکن در دیدار در ایسلند چه موضوعاتی را بررسی می کنند، اظهار داشت: این دیدار، نخستین دیدار حضوری وزیر خارجه روسیه با انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواهد بود هر چند که پیش از این با یکدیگر گفت و گوی تلفنی کرده اند.

وی افزود: به همین دلیل دستورکار مذاکرات جامع است و شامل موضوعات دوجانبه و مسائل بین المللی خواهد بود.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا توافق کرده اند هفته آینده در حاشیه نشست شورای شمالگان در ریکیاویک پایتخت ایسلند دیدار کنند.

این وزارتخانه افزود دو طرف توافق کردند گفتگوهای جداگانه‌ای در حاشیه نشست وزرای شورای شمالگان در بیستم ماه مه (۳۰ اردیبهشت) انجام دهند.

ریابکوف در مورد روابط دوجانبه روسیه و آمریکا گفت که این روابط اخیرا روند نزولی رو به کاهش یافته است که حتما باید این روند را متوقف کرد.

وی افزود: آنچه که مربوط به موضوعات بین المللی می شود، مناقشه فلسطین و اسراییل، وضعیت خاورمیانه و روند مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران برای بازگشت طرف های این مساله به اجرای کامل برجام مطرح خواهد شد.

ایران و اعضای گروه ۱+۴ شامل روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و چین به همراه آمریکا از چند هفته پیش در وین برای احیای برجام در حالت اولیه آن که در سال ۲۰۱۵ امضا شده است، مذاکره می کنند.

هدف این مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم های یکجانبه و غیرقانونی این کشور علیه ایران و بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام است که در رابطه با خروج واشنگتن از این توافق بین المللی در سال ۲۰۱۸ اجرای آن متوقف شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خاطرنشان کرد که باتوجه به آغاز دوره ریاست روسیه بر شورای شمالگان، موضوع قطب شمال هم در دیدار لاوروف با بلینکن مطرح می شود.

وی همچنین از امکان مطرح شدن موضوع ثبات راهبردی (موضوعات موشکی و هسته ای) در دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا در ویکیاویک خبر داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها