رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 547952

کدام‌یک از انواع زعفران‌ اصل ایرانی برای مصارف روزانه انتخاب بهتری است؟

رپورتاژ تبلیغی / متداول‌ترین زعفرانی که در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود زعفران سَرگُل است. علت این امر رشته‌های زیبا و تماماً قرمز این زعفران است و به همین دلیل نیز بیشترین میزان تولید داخل نیز به زعفران سَرگُل اختصاص دارد. علت نام‌گذاری این زعفران به دلیل جدا کردن کلاله از خامه از قسمت بالای سه شاخه شدن رشته‌های زعفران است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این نوع زعفران سَرِ گُلِ زعفران خواهد بود.

div>

اما غیر از زعفران سَرگُل، انواع دیگری از این محصول نیز تولید و عرضه می‌شود که خواصی کاملاً مشابه زعفران سَرگُل داشته اما شکل ظاهری و قیمت آن‌ها متفاوت است. شما با کدام‌یک از انواع زعفران آشنا هستید؟ آیا می‌دانید کدام‌یک از انواع زعفران اصل که در ایران تولید و عرضه می‌شوند بیشترین مقدار فروش را به خود اختصاص داده‌اند؟ آیا می‌دانید برای من و شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده، خرید کدام نوع زعفران انتخاب بهتر و مناسب‌تری خواهد بود؟

انواع زعفران ایرانی اصل

حالا که با زعفران سَرگُل آشنا شدید، وقت آن رسیده تا با انواع دیگر زعفران اصیل ایرانی نیز آشنا شوید. زعفران در پنج دسته اصلی سَرگُل،سوپرنگین نگین، پوشال، دخترپیچ یا دسته و کُنج(خامه) تقسیم‌بندی می‌شود. خواص تمامی این زعفران‌ها مشابه یکدیگر است اما قدرت رنگ‌دهی، شکل ظاهری و قیمت متفاوتی دارند. بنابراین شما با شناخت انواع زعفران ایرانی اصل و با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه با انواع زعفران آشنا خواهید شد.

زعفران سرگل

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، زعفران سرگل از جدا کردن کلاله از قسمت بالای سه شاخه شدن رشته‌های زعفران به‌دست می‌آید. بنابراین زعفران سرگل تماماً قرمز بوده و فاقد قسمت خامه است، ازاین‌رو به آن زعفران All Red نیز گفته می‌شود. رنگ‌دهی زعفران سرگل بالا بوده و معمولاً بین ۲۱۰ تا ۲۷۰ است. رشته‌های این زعفران یک‌دست هستند اما طول آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر نیست. زعفران سرگل معمولاً از الک کردن زعفران پوشال به‌دست می‌آید. در صفحه مربوط به زعفران سرگل، تفاوت زعفران سرگل و نگین معرفی شده است.

کدام‌یک از انواع زعفران‌ اصل ایرانی برای مصارف روزانه انتخاب بهتری است؟

زعفران نگین

زعفران نگین از جدا کردن کلاله از قسمت پایین سه شاخه شدن رشته‌های زعفران به‌دست می‌آید. زعفران نگین نیز مانند زعفران سرگل فاقد خامه بوده و در نتیجه کاملاً قرمز رنگ است. اما به دلیل اینکه از قسمت پایین سه شاخ شدن رشته‌های زعفران به‌دست می‌آید، زعفران نگین یک‌دست بوده و کلاله‌ها تقریباً هم اندازه است. قدرت رنگ‌دهی زعفران نگین کاملاً مشابه زعفران سرگل بوده و تمامی خواص رشته زعفران را دارد. پس از زعفران سرگل، بیشترین میزان مصرف داخلی و خارجی را زعفران نگین به خود اختصاص داده است.

زعفران پوشال

اگر کلاله‌های زعفران را از 2 الی ۳ میلی‌متر پایین‌تر از محل سه شاخه شدن هر رشته زعفران جدا کنند، زعفران پوشال به‌دست خواهد آمد. زعفران پوشال از لحاظ خواص تفاوتی با زعفران نگین و سرگل نداشته و تنها در ظاهر اندکی متفاوت خواهد بود. رشته‌های زعفران پوشال دارای یک بخش بسیار کوچک زرد رنگ از خامه هستند که به‌عنوان نشانه زعفران پوشال شناخته می‌شود. رنگ‌دهی زعفران پوشال تقریباً مشابه زعفران نگین و سرگل است و تمامی خواص رشته زعفران را دارد، اما به دلیل اینکه بخشی از آن را خامه تشکیل داده، قیمت پایین‌تری در مقایسه با زعفران نگین و سرگل خواهد داشت.

کدام‌یک از انواع زعفران‌ اصل ایرانی برای مصارف روزانه انتخاب بهتری است؟

زعفران سوپر نگین

زعفران سوپر نگین بهترین نوع زعفران نگین است. این زعفران به دلیل ظاهر بسیار زیبایی که دارد لقب زیباترین نوع زعفران را نیز با خود به دوش می‌کشد. تولید زعفران سوپر نگین بسیار زمان‌بر بوده و البته نیاز به حوصله بسیاری نیز دارد. به طور کلی می‌توان گفت که برای تولید یک کیلوگرم زعفران سوپر نگین نیاز به صد کیلوگرم گل زعفران است. البته یکی دیگر از موضوعاتی که در هنگام تولید زعفران سوپر نگین وجود دارد، دما و رطوبت مکانی است که زعفران‌های سوپر نگین در آن نگهداری می‌شوند.

کدام‌یک از انواع زعفران‌ اصل ایرانی برای مصارف روزانه انتخاب بهتری است؟

زعفران دخترپیچ یا زعفران دسته

داستان نام‌گذاری زعفران دخترپیچ که به آن زعفران دسته نیز گفته می‌شود بسیار جالب است. زعفران دخترپیچ شامل تمام کلاله و تمام خامه است و نحوه بسته‌بندی آن به گونه‌ای است که به صورت یک دسته عرضه می‌شود و به همین دلیل نیز به آن زعفران دسته نیز گفته می‌شود. اما علت اصلی نامگذاری آن با نام زعفران دخترپیچ این بوده که در گذشته تنها بانوان یک روستا برای بسته‌بندی این نوع زعفران اقدام می‌کردند، در نتیجه به آن نام دخترپیچ را داده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم زعفران دخترپیچ شامل تمام کلاله و تمام خامه است در نتیجه خواص یک رشته کامل زعفران را دارد. قدرت رنگ‌دهی زعفران دختر پیچ در مقایسه با زعفران سرگل، نگین و پوشال کمتر بوده اما از لحاظ خواص مشابه آن‌ها است. از طرفی به دلیل اینکه زعفران دخترپیچ شامل تمام خامه است، در مقایسه با زعفران سرگل، نگین و پوشال قیمت پایین‌تری خواهد داشت.

جالب است بدانید که اگر کسی شرایط تشخیص زعفران اصل از تقلبی را نداشته باشد، به او پیشنهاد می‌کنند تا زعفران دخترپیچ را خریداری کند. چرا که به علت وجود خامه در این نوع زعفران، امکان تقلب بسیار اندک است. بنابراین با خیالی آسوده می‌توانید یک زعفران اصل و ارگانیک با قیمتی مناسب خریداری کنید.

زعفران کُنج

زعفران کنج شامل تمام خامه است و در نتیجه در این نوع زعفران هیچ بخشی از کلاله وجود نخواهد داشت. بنابراین رشته‌های زعفران کُنج تماماً زردرنگ هستند. قدرت رنگ‌دهی زعفران کنج بسیار پایین بوده و قیمت آن نیز در مقایسه با انواع زعفران اصیل ایرانی پایین‌تر خواهد بود.

حالا که با انواع مختلف زعفران آشنا شدید می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از انواع زعفران ایرانی اصل را خریداری کنید. محصولاتی که در این مقاله معرفی شدند، یعنی زعفران سرگل، زعفران نگین، زعفران پوشال و زعفران دخترپیچ، همگی جزو محصولاتی هستند که توسط مجموعه زعفران عطرین عرضه می‌شود. مجموعه عطرین مرجع خرید آنلاین زعفران (atrinsaffron.com) بوده و می‌توانید انواع زعفران اصل معرفی شده در این مقاله را در بسته‌بندی‌ها و وزن‌های متنوع و به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری کنید. اگر قصد خرید اینترنتی زعفران را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا محصولات عرضه شده در سایت عطرین را بررسی کرده و با مقایسه قیمت‌ها، بهترین محصول را انتخاب کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها