رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550196

هندوستان تایمز: دهلینو با طالبان ارتباط برقرار کرده است

ساعت24-یک روزنامه هندی گزارش داد دهلی نو برای اولین بار از طریق کانال‌های ارتباطی با رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر قطر این گروه تماس برقرار کرده است.

هندوستان تایمز به نقل از منابعی گزارش داده است که دهلی‌نو برای اولین‌بار با رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر ارتباط برقرار کرده است.

طبق گزارش هندوستان تایمز، این ارتباط توسط مقام‌های امنیتی برقرار شده است. این گزارش روز چهارشنبه، نوزدهم خرداد، منتشر شده است.

منابع به هندوستان تایمز گفته‌اند که تماس دهلی‌نو تنها با جناح‌ها و رهبران طالبان که «ملی‌گرا» و یا خارج از حوزه نفوذ برخی کشورها هستند، محدود است.

وزارت خارجه هند به‌صورت رسمی در این مورد چیزی نگفته است. طالبان نیز تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

منابع به هندوستان تایمز گفته‌اند که هند برای نخستین بار از طریق کانال‌های ارتباطی با رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و رییس دفتر قطر این گروه تماس برقرار کرده است.

گزارشگر هندوستان تایمز برقراری تماس بین دهلی‌نو و رهبران طالبان را یک چرخش قابل توجه در موضع هند توصیف کرده است. هند در گذشته از برقراری هرنوع ارتباط با گروه طالبان خودداری کرده و این گروه را «تروریستی» خوانده است.

گزارش شده است که این تماس‌ها از چند ماه به این طرف جریان داشته است.

یک منبع به هندوستان تایمز گفته است که پیام‌ها بین مقام‌های هندی و ملا برادر رد و بدل شده است، اما تصمیم درباره برگزاری نشستی بین دو طرف گرفته نشده است.

این منابع خاطرنشان کرده‌اند که هند با شبکه حقانی و اعضای شورای کویته که نمایندگان ارتش پاکستان خوانده می‌شوند، ارتباط برقرار نکرده است.

موضوع گفت‌وگوی مستقیم بین طالبان و هند در اردیبهشت سال گذشته از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، مطرح شد.

خلیل‌زاد در اردیبهشت سال گذشته در مصاحبه با «د هندو» گفته بود که هند باید نگرانی‌های خود در مورد تروریسم را با طالبان به صورت مستقیم در میان بگذارد.

خلیل‌زاد در آن زمان گفته بود: «هند و افغانستان روابط تاریخی دارند و من باورمندم که گفت‌وگو بین هند و طالبان مهم است، و مهم‌تر از همه این‌که موضوعات مربوط به نگرانی مانند [تروریسم] مستقیماً مطرح شود.»

این نخستین باری بود که یک مقام آمریکایی به صورت علنی تأمین روابط میان هند و طالبان را پیشنهاد می‌کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها