رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550380

قدرت خرید ایرانیها در چهار سال گذشته چقدر کم شد؟

ساعت 24 - بخش قابل توجهی از مردم، نمود بهبود اوضاع اقتصادی کشور و موفقیت یک رئیس جمهوری را در تغییر اندازه سبد خرید و سفره غذای روزانه خود و خانواده‌شان جستجو می‌کنند. بر همین اساس، بسیاری از افرادی که به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران تافکر می کنند کید از گرانی و کاهش قدرت خود در چهار سال گذشته گلایه دارند. اما مطابق آمار رسمی نهادهای دولتی ایران، در فاصله دو انتخابات ریاست جمهوری ایران چه بر سر قیمت کالاهای اساسی و قدرت خرید مردم آمده است؟

بازار
dir="RTL" style="text-align:right">مطابق اعلام مرکز آمار ایران، درصد رشد نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه گذشته در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ۴۱ درصد رسیده است. نرخی بی‌سابقه از آبان ماه سال ۱۳۹۸ که چهار سال پیش و در آستانه انتخابات سال ۱۳۹۷ تنها ۷.۱ درصد بوده است.در همین حال، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز نشان می‌دهد که خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۴۶.۹ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

همچنین بررسی ۲۰ قلم کالای اساسی منتخب که در اغلب سبد مصرفی خانوارهای ایرانی وجود داشته است، نشان می‌دهد که قیمت این اقلام طی چهار سال گذشته بین ۱۰۱ تا ۴۱۵ درصد بالا رفته و حداقل دو برابر شده و در مورد کالایی همچون چای بیش از ۵ برابر شده است.مطابق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در اردیبهشت ماه گذشته به ۲۵۹.۵۳ واحد رسیده است. این شاخص چهار سال پیش، ۱۰۸.۱۲۹ واحد گزارش شده بود. این بدان معناست که در این فاصله قدرت خرید خانوارهای ایرانی به طور متوسط ۲.۴ برابر کاهش یافته و به بیش از نصف آن در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها