رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550397

ادعای عربستان درباره توقف حمله به حوثی ها

ساعت 24 -ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی که با حوثیان یمن می‌جنگد، اعلام کرد که در جهت گشایش یک راه‌حل سیاسی، حملات خود را به خاک یمن متوقف می‌کند. اما به نظر می‌رسد که حوثی‌ها هنوز این وعده را جدی نگرفته‌اند. آنان ادعا می‌کنند که عملیات نظامی همچنان ادامه دارد.

حوثی ها
dir="RTL" style="text-align:right">روز پنجشنبه ۱٠ ژوئن، ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف اعلام کرد که برای آماده کردن زمینۀ سیاسی صلح، هیچ حمله‌ای علیه حوثیان صورت نمی‌گیرد. با اینحال خبرهای دیگری حاکی از تهاجم نیروهای ائتلاف به خودروهای زرهی حوثی‌هاست. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در صنعا صدای شدید انفجار را شنیده و بلند شدن دود در آسمان را دیده است. اما ترکی مالکی همۀ این خبرها را تکذیب کرد.در هفته‌های اخیر و به دنبال مذاکراتی که میان مقامات ایرانی و سعودی برگزار شد، امکان راه حل سیاسی و دستیابی به آتش‌بس در یمن بیشتر از قبل مطرح شده است. به تازگی فعالیت‌های دیپلماتیک عمان نیز در جهت میانجی‌گری و برقراری آتش‌بس افزایش یافته است. اخیراً مقامات عمانی به صنعا رفته بودند تا با رهبران حوثی دیدار کنند. از طرف دیگر، روز گذشته – چهارشنبه - بدر بن حمد بن حمود بوسعیدی، وزیر خارجۀ عمان به ریاض رفت و با همتای سعودی خود، فیصل بن فرحان، ملاقات کرد.

برخی مطبوعات عرب نوشته‌اند عمانی‌ها در دیدار با رهبران انصارالله (حوثیان)، طرحی را با چهار پیشنهاد ارائه کرده‌اند: برقراری آتش‌بس، آغاز مذاکرات صلح میان حوثیان و دولت یمن، گشایش بندر حدیده به روی کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی و بالاخره بازگشایی فرودگاه صنعاء هم‌زمان با شروع مذاکرات مستقیم میان حوثیان و ائتلاف نظامی. این خبر البته از سوی هیچیک از منابع سعودی تأیید نشده است.در مورد بازگشایی فرودگاه صنعاء باید یادآوری کرد که تمامی حریم هوایی یمن در اختیار ائتلاف نظامی به رهبری عربستان است و حوثیان بازگشایی فرودگاه را پیش‌شرط مذاکرات جدی می‌دانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها