رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550427

جانسون در نشست گروه7: نسبت به بهبود اقتصاد 'خوشبین' هستم

ساعت 24 - نشست رهبران هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) امروز در سواحل کورنوال انگلستان با سخنان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا آغاز شد. آقای جانسون گفت"تمرکز اصلی این نشست بر شیوع ویروس کرونا خواهد بود".پیشتر گزارش شد که رهبران گروه ۷ قرار است برای پایان همه‌گیری ویروس کرونا، یک میلیارد دوز واکسن در اختیار کشورهای فقیر جهان قرار دهند.

گروه هفت
dir="RTL" style="text-align:right">جانسون در افتتاحیه اجلاس گفت که "نیاز بسیاری زیادی بود که این نشست انجام شود، و وی خوشحال است که این دیدار به صورت حضوری است".وی تاکید کرد که "رهبران گروه ۷ نیاز دارند تا از اتفاقاتی که پس از شیوع ویروس کرونا رخ داد، درس بگیرند و اشتباهاتی که بدون شک مرتکب شده‌اند را تکرار نکنند".به گفته وی این "خوش‌بینی" وجود دارد که اقتصاد کشورها باید بهبود یافته تا به وضعیت پیش از شیوع کرونا بازگردد.

او گفت که آنها باید از نابرابری ناشی از بحران مالی ۲۰۰۸ در حال حاضر و پس از بحران کرونا جلوگیری کنند، تا شرایط بهتری ایجاد شود.آقای جانسون گفت: "آنچه خطر ایجاد می‌کند، وجود یک زخم ماندگار است، و فکر می‌کنم نابرابری‌ها ممکن است ریشه دوانده باشند."نخست‌ وزیر بریتانیا همچنین بر فناوری‌های سبز تاکید کرد و آن را راهی برای ایجاد میلیون‌ها شغل برای افراد ماهر عنوان کرد.پیش از برگزاری نشست رسمی سران گروه هفت، بوریس جانسون دیدارهایی با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا داشت.

این اولین نشست رهبران گروه هفت از زمان شیوع کرونا در جهان است و از امروز رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن به مدت سه روز در کورنوال، در جنوب غرب بریتانیا دور هم جمع می‌شوند.رهبران اتحادیه اروپا هم در این نشست حضور دارند و موضوع اصلی این نشست تغییرات اقلیمی و بهبود اوضاع بعد از همه گیری، از جمله ایجاد "یک نظام بهداشتی قوی تر در جهان است که بتواند همه کشورها را در برابر همه گیری ها مصون بدارد."پیشتر گزارش شد که کشورهای گروه ۷ یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر اهدا خواهند کرد.ست برکلی، رئیس کوواکس، نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی در واکنش به خبر احتمال اهدای یک میلیارد دوز واکسن، در گفت‌و گو با بی‌بی‌سی هشدار داد که این میزان برای پایان دادن به همه گیری کافی نخواهد بود و دیرتر از آن به دست کشورها می‌رسد که بتواند از بروز جهش‌های بیشتر در ویروس کرونا جلوگیری کرد.

او از رهبران گروه هفت خواست که بیش از یک میلیارد دوز هدیه کنند. آقای برکلی می‌گوید که دستکم دو و نیم میلیار دوز واکسن تا کنون سفارش داده شده که تا پایان سال و حتی سال آینده زمان می‌برد تا به دست کشورها برسد.او گفت که باید از ممنوع کردن صادرات واکسن خودداری شود تا کارخانه‌های سازنده واکسن بتوانند به روند تولید و توزیع سرعت بخشند.

تعهد بریتانیا به اهدای ۱۰۰ میلیون دوز واکسن

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا امروز، جمعه ۱۱ ژوئن، ۲۱ خرداد گفت که بریتانیا از هفته های آینده شروع به اهدای واکسن کرونا به کشورهای فقیر خواهد کرد.او در آستانه شروع نشست گروه هفت اعلام کرد که بریتانیا تا سال آینده ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به کشورهای جهان اهدا خواهد کرد. پنج میلیون دوز تا پایان ماه سپتامبر و ۲۵ میلیون تا پایان دسامبر اهدا خواهد شد.پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم قول داد که ۵۰۰ میلیون دوز از واکسن شرکت فایزر را در اختیار ۹۲ کشور با درآمد پایین و متوسط و اتحادیه آفریقا قرار خواهد داد.بوریس جانسون گفت که در پی موفقیت در اجرای برنامه واکسیناسیون در داخل بریتانیا، حالا در موقعیتی هستند که بتوانند واکسن‌های اضافه را به کسانی که نیاز دارند هدیه کنند.او افزود: "با انجام این کار ما گامی بزرگ در جهت نابود کردن کامل این همه گیری انجام خواهیم داد."آقای جانسون ابراز امیدواری کرد که سایر رهبران کشورهای گروه هفت هم تعهدات مشابهی بدهند "تا پایان سال آینده همه جهان علیه این بیماری" واکسینه شوند.آقای بایدن دیروز وارد کورنوال شد و آمریکا اولین کشوری بود که در این زمینه اعلام آمادگی کرد. او گفت: "آمریکا این نیم میلیارد دوز واکسن را بدون اینکه تعهداتی به دنبال داشته باشد عرضه می‌کند. هیچ‌ تعهداتی ندارد."او گفت که آمریکا برای جلب حمایت کشورها یا گرفتن امتیازات احتمالی برنامه اهدای واکسن را اجرا نمی‌کند و افزود: "ما این کار را برای نجات جان‌ها می‌کنیم."

پیشتر صد نفر از روسای جمهوری، نخست وزیران و وزیران خارجه سابق جهان از گروه ۷ خواسته بودند با پرداخت هزینه واکسیناسیون جهانی علیه کووید-۱۹، به جلوگیری از بروز جهش های بیشتر در ویروس کرونا و تبدیل مجدد آن به یک تهدید بین‌المللی کمک کنند.این اولین کمک بریتانیا به برنامه واکسیناسیون در جهان نیست. این کشور تا کنون ۵۰۰ میلیون پوند به برنامه جهانی کوواکس کمک کرده است.دولت بریتانیا همچنین به تولید واکسن آسترازنکا- آکسفورد که به قیمت تمام شده در دسترس است کمک کرده است. دو سوم از ۴۰۰ میلیون دوز واکسن تولیدی این کارخانه به کشورهایی با درآمد پایین و متوسط اهدا شده است از جمله ۱۷۰ میلیون دوز به هند.رئیس صلیب سرخ بریتانیا می‌گوید که قول اهدای واکسن "دلگرم کننده" است اما افزود: "از هر اقدامی در این راستا استقبال می‌شود اما باید سریعتر انجام شود."نظرسنجی صورت گرفته به وسیله سازمان خیریه "نجات جان کودکان" نشان می دهد که پرداخت هزینه های واکسیناسیون جهانی به وسیله گروه ۷ از حمایت بالایی در آمریکا، بریتانیا و فرانسه برخوردار است.بر این اساس، میزان حمایت عمومی از این طرح در آمریکا و بریتانیا ۷۹ درصد و در فرانسه ۶۳ درصد است.

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها