رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550514

آخرین خبرها از مجوز مصرف اضطراری برای دو واکسن ایرانی کرونا

ساعت24-سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای صدور مجوز مصرف اضطراری دو واکسن ایرانی کرونا، توضیح داد.

دکتر کیانوش جهانپور در حاشیه مراسم رونمایی از مستند "شنا با دست‌های بسته"، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره زمان دریافت مجوز اضطراری واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: فاز یک و دو واکسن کووایران برکت در کشور با موفقیت انجام شد. با توجه به اینکه در فاز یک موضوع بی‌خطری و در فاز دو موضوع ایمنی زایی واکسن بررسی می‌شود، با گزارش‌های موجود به نظر می رسد که واکسن ایمن است و ایمنی زایی خوبی هم دارد. بنابراین موضوع در دستور بررسی کمیته‌های مشورتی در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: در عین حال فاز سوم‌ کارآزمایی بالینی این واکسن هم در کشور انجام شده و مرحله اول تزریق آن هم در کشور انجام و مرحله دوم آن هم آغاز شده است. طبیعتا با توجه به در نظر داشتن اینکه ما در شرایط جنگ و بحران هستیم و کشورهای دیگر هم این مسیر را طی کردند که بعد از اطمینان از ایمنی زایی واکسن، لزوما منتظر انتشار نتایج فاز سوم نشدند و به صورت مقیاس وسیع استفاده کردند و با توجه به اینکه به هر حال به طور میانگین روزانه ۱۵۰ ایرانی به دلیل کرونا از دست می‌روند، همه این عوامل قطعا در بررسی های کمیته های مشورتی به عنوان مصالحی که در تصمیم گیری است، مورد ملاحظه قرار گرفته و نهایتا سازمان غذا و دارو اظهار نظر خواهد کرد.

جهانپور ادامه داد: به نظر می رسد از آنجایی که تمام گزارش ها تا امروز مطلوب بوده است، اتفاقاتی در روزهای آتی بیفتد و طبیعتا این‌ واکسن‌ هم اکنون حداقل چند صد هزار دوز آن تولید شده، با مجوز مصرف اضطراری ظرف روزهای آینده با صلاحدید مراجع مربوطه، وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهد شد. باید توجه کرد که مرجع ملی هم در این زمینه فقط سازمان غذا و دارو است و طبیعتا هر تصمیمی که سازمان غذا و دارو در این زمینه اتخاذ کند، اجرایی خواهد شد.

وی گفت: درباره واکسن پاستور یا واکسن پاستور کووک که در انستیتو پاستور ایران با کمک انستیتو فینلای کوبا تهیه می شود، این واکسن یک‌گام جلوتر است. زیرا علاوه بر انجام فاز یک و دو، کارازمایی بالینی در کشور کوبا، فاز سوم هم در کشور کوبا انجام شده و حتی شروع استفاده انبوه از این واکسن هم در مقیاس وسیع‌تر در کوبا و بر روی کادر درمان این کشور آغاز شده است. ده‌ها هزار دوز از این واکسن در کوبا تزریق شده و در کشور ما هم این واکسن‌ عملا بر روی ۲۴ هزار نفر در مرحله اول فاز سوم انجام شده و مرحله دوم فاز سوم آن هم آغاز شده و حتی از میانه عبور کرده است.

جهانپور در این باره افزود: تا امروز هم گزارش‌های اولیه در این زمینه چه ازکوبا و چه در کشورمان، قابل قبول بوده است. بنابراین این دو واکسن یعنی واکسن پاستور در قدم اول و واکسن برکت در مرحله تصمیم‌گیری در زمینه صدور مجوز مصرف اضطراری هستند و هر زمان سازمان غذا و دارو با نظر کمیته‌های مشورت در این زمینه اظهار نظر کند، طبیعتا وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهند شد. تولید هر دو هم در ایران‌ آغاز شده، برکت صدها هزار دوز تولید کرده و کشت سلولی واکسن پاستور هم‌ انجام و وارد پروسه تولید انبوه شده است. البته تا زمان صدور مجوز اضطراری، هیچ‌ مصرف یا توزیعی از این واکسن‌ نخواهیم داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها