رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550601

کلاهبرداری با تبلیغ اینترنتی اعطای وام

ساعت 24- وعده پرداخت وام بار دیگر بهانه‌ای شد تا مردی تبهکار با آگهی اینترنتی دست به کلاهبرداری بزند.

چندی پیش شخصی به پلیس فتای استان خوزستان مراجعه کرد و گفت: در یکی از سایت‌های آگهی‌محور، مطلبی با موضوع فروش وام کالا مشاهده کردم. پس از تماس با شماره تلفن آگهی‌دهنده آن فرد گفت می‌تواند ازطریق یکی از بستگانش که صاحب فروشگاه کالای خانگی است، برایم حدود 20 میلیون تومان وام تهیه کند. او مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت از من گرفت و درنهایت مشخص شد همه ادعاهایش دروغ بوده و او کلاهبردار است.
در تحقیقات پلیسی مشخص شد فرد کلاهبردار با فریب قربانیان به‌بهانه همکاری در اخذ وام مبلغ 750 هزار تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت از هرکدام از مال‌باختگان دریافت کرده و دو فقره سفته بدون مهر و امضا برای جلب اعتماد به آنان تحویل داده و پس از اخذ وجه دیگر جواب‌گوی قربانیان نبوده است.
با توجه به اظهارات شاکی و تحقیقات و بررسی‌های فنی انجام‌شده مشخص شد متهم در یکی از شهرستان‌های استان خوزستان سکونت دارد و ازطریق آگهی اینترنتی و ملاقات با متقاضیان وام در سطح استان اقدام به کلاهبرداری می‌کند.
پس از شناسایی محل اختفای متهم و هماهنگی با مقام قضائی، متهم دستگیر شد. او بعد از مواجهه با ادله و مستندات مربوطه به جرم خود اعتراف و انگیزه‌اش را کلاهبرداری و سودجویی از متقاضیان دریافت وام اعلام کرد. سرهنگ حسنوند، رئیس پلیس فتای استان خوزستان، ضمن اشاره به معرفی متهم به مراجع قضائی برای طی مراحل قانونی، گفت: فضای مجازی نیازمند حساسیت‌های امنیتی فراوانی است و براساس‌این افراد هرگز نباید به هویت اشخاص در فضای مجازی اعتماد کرده و اطلاعات شخصی و اموال خود را بدون احراز هویت صددرصدی در اختیار دیگر کاربران قرار دهند. این نخستین بار نیست که فردی با وعده پرداخت وام دست به کلاهبرداری اینترنتی می‌زند. پیش‌ازاین نیز کلاهبرداری‌های مشابهی انجام گرفته و پلیس دراین‌باره بارها هشدار داده است. در یک نمونه دیگر فردی که در یکی از سایت‌های تبلیغاتی به بهانه اعطای وام از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، ازسوی مأموران پلیس استان فارس دستگیر شد.
درپی شکایت یکی از شهروندان مبنی‌بر اینکه فردی با عنوان اعطای وام فوری بدون ضامن از او کلاهبرداری کرده است، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت و مشخص شد شاکی در فضای مجازی فریب تبلیغات اغواکننده ارائه تسهیلات بانکی به‌صورت آسان را خورده و با یکی از این افراد در شبکه اجتماعی واتساپ ارتباط برقرار کرده است. در ادامه تحقیقات معلوم شد شخص کلاهبردار ابتدا با ارائه فرم‌ها و قراردادهای مختلف اقدام خود را قانونی جلوه داده و اعتماد شاکی را جلب کرده، به‌طوری‌که مال‌باخته فریب خورده و اقدام به تکمیل فرم‌ها و ارسال مدارک خود و واریز مبلغ 10 میلیون ریال به حساب متهم کرده است. در نهایت با بررسی‌های فنی و اقدامات تخصصی، متهم مورد شناسایی قرار گرفت و برای انجام مراحل قانونی تحویل مقامات قضائی شد. در یکی‌دیگر از این پرونده‌ها که پلیس فتای استان خوزستان به آن رسیدگی کرده، فردی با عنوان فروش وام ازدواج دست به کلاهبرداری زده بود. زنی به پلیس فتا مراجعه کرد و توضیح داد ازطریق یک آگهی فروش وام مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. آگهی مربوطه، متنی با مضمون اعطای وام ازدواج 30 میلیون‌تومانی با سود چهار درصد و ماهانه 500 هزار تومان بود که از متقاضیان خواسته شده بود ازطریق پیامک برای پرداخت هزینه خرید وام اقدام کنند.
زن مال‌باخته نیز به‌ محض مشاهده آگهی و پس از هماهنگی تلفنی، همراه با متهم به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کردند و زن جوان مبلغ پنج میلیون تومان برای خرید وام واریز کرد؛ ولی مشخص شد اصل وام غیرواقعی بوده و متهم ضمن خاموش‌کردن تلفن همراه خود، متواری شده است. با جمع‌آوری ادله دیجیتال و تکمیل تحقیقات میدانی، مشخص شد متهم فراری با کارت بانکی همسرش اقدام به دریافت مبلغ پنج میلیون تومان و انتقال آن به حساب شخص دیگری بابت اجاره خودروی پژو پارس کرده است. در نهایت مادر متهم در توافق با شاکی، خسارت‌های مربوطه را پرداخت کرد و پرونده همراه با رضایت کتبی برای کسب تکلیف به دادسرا ارسال شد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها