رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550984

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان

ساعت24-برخی کلان‌شهرهای ساحلی جهان ممکن است تا سال ۲۰۵۰ میلادی بر اثر حوادث طبیعی مرتبط با گرمایش زمین، گرفتار سیلاب و بالا آمدن آب دریاها و رودخانه‌ها شوند.

div>

اگر پیش از این وقوع سیلاب شدید هر قرن یک بار رخ می‌داد، حال این بلا هر ساله می‌تواند دامنگیر چندین شهر در نقاط مختلف جهان شود.

"دویچه وله" گزارشی تصویری از برخی از این شهرها که ممکن است در آینده نزدیک گرفتار این بلایای طبیعی شوند منتشر کرده که به شرح زیر است:

شانگهای (چین)

طبق تحقیقات سازمان علمی مستقل "مرکز آب‌وهوایی" آمریکا، در حال حاضر ۹۳ میلیون نفر در مناطقی از چین زندگی می‌کنند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ گرفتار سیل و آبگرفتگی شود. شانگهای که پرجمعیت‌ترین شهر چین است به دلیل فقدان تجهیزات حفاظت ساحلی ممکن است به‌ شدت از این پدیده آسیب ببیند.

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان
شانگهای (چین) - عکس: دویچه وله

هانوی (ویتنام)

همچنین بنابر گزارش این سازمان در ویتنام نیز بیش از ۳۱ میلیون نفر که تقریبا برابر با یک‌چهارم جمعیت این کشور می‌شود در مناطقی زندگی می‌کنند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ هر ساله دست کم یک بار گرفتار طغیان آب‌های شور شوند. پیش‌بینی می‌شود که تا آن زمان سیلاب‌های سالانه‌ به‌ ویژه بر جمعیت متراکم دلتای مکونگ و سواحل شمالی هانوی، پایتخت ویتنام تاثیر بگذارد.

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان
هانوی (ویتنام) - عکس: دویچه وله

کلکته (هند)

در هند نیز ممکن است تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۶ میلیون نفر از ساکنان مناطق ساحلی در معرض سیلاب‌های سالانه قرار بگیرند. بنگال غربی، ادیشا و شهر شرقی کلکته از آسیب‌پذیرترین مناطق در معرض سیل این کشور به حساب می‌آیند. فقدان تدابیر لازم در این شهرها ممکن است باعث شود که روزی این مناطق زیر آب‌ بروند.

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان
کلکته (هند) - عکس: دویچه وله

بانکوک (تایلند)

بیش از ۱۰ درصد از شهروندان تایلند در مناطقی زندگی می‌کنند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ زیر آب بروند. بانکوک، پایتخت تایلند که تصویر فوق وقوع سیلاب در این شهر در سال ۲۰۱۱ را نشان می‌دهد، فقط ۵/ ۱ متر از سطح دریا بالاتر است و شدیدا در خطر زیر آب رفتن قرار دارد. ارزیابی‌ سازمان زیست‌محیطی "ارث. اورگ" (Earth.Org) در هنگ‌کنگ نشان می‌دهد که ممکن است ۹۴درصد از جمعیت این شهر تا سال ۲۱۰۰ مجبور به نقل مکان شوند.

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان
بانکوک (تایلند) - عکس: دویچه وله

بصره (عراق)

بر اساس مدل‌سازی "کلایمت سنترال"، بصره، دومین شهر بزرگ عراق به شدت در معرض سیل‌های ساحلی قرار دارد و ممکن است بخش‌های وسیعی از آن تا سال ۲۰۵۰ زیر آب برود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اثرات این پدیده می‌تواند از مرزهای عراق فراتر رود و مهاجرت ناشی از طغیان‌ آب‌ها منجر به تشدید درگیری‌های منطقه‌ای شود.

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان
بصره (عراق) - عکس: دویچه وله

اسکندریه (مصر)

خطرسیل میراث فرهنگی دنیا را تهدید می‌کند. شهر اسکندریه بیش از ۲۰۰۰ سال پیش پایه‌گذاری شد. بخش عمده این شهر پنج‌ میلیونی، ارتفاع کمی از سطح دریا دارد. ارزیابی‌های سازمان "ارث. اورگ" حاکی از آن است که بدون تدابیر لازم جهت حفاظت از این شهر در برابر طغیان آب‌ها یا برنامه‌های جابجایی ممکن است تا سال ۲۱۰۰ اکثر قسمت‌های این شهر زیر آب برود.

احتمال غرق شدنِ ۶ کلان‌شهر ساحلی در جهان
اسکندریه (مصر) - عکس: دویچه وله
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها