رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551041

خرید اتوبوس های جدید برای تهران چه شد؟

ساعت 24-مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره بیمه رانندگان اتوبوس، سرانجام خرید اتوبوس نو از طریق مناقصه، آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در اتوبوسرانی همچنین علت تجمع رانندگان اتوبوس ارائه داد.

خبر
روزانه تعداد زیادی از مردم شهر تهران جهت تردد و جابه‌جایی از ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت استفاده می‌کنند وضعیت اتوبوس‌های تهران به دلیل فرسودگی و یا کمبود ناوگان با گلایه و انتقاد شهروندان مواجه بوده است و این مسأله در شرایط کرونا حادتر شده به طوری که مسافران اتوبوس‌ها معتقدند به دلیل کمبود اتوبوس آمار مسافران گاهی بسیار زیاد است و امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

تا قبل از شیوع کرونا آمار مسافران اتوبوس‌ها به بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در روز می‌رسید و هر چند در حال حاضر نسبت به آن زمان آمار مسافران کاهش یافته ولی همچنان به گفته مدیران شهری آمار مسافران حدود نیم میلیون نفر در طول روز است.

پایتخت بیش از 5 هزار و 500 تا 6 هزار اتوبوس دارد که بخش زیاد یاز این اتوبوس‌ها فرسوده است و مدیران شهری جهت نوسازی این اتوبوس‌ها هر چند اقداماتی را انجام دادند ولی معتقدند که همکاری نکردند دولت سبب شده این موضوع به کندی پیش رود. چندی پیش مدیران شهرداری خبر از ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت دادند و اعلام کردند که قرار است امسال نسبت به سال گذشته اتوبوس‌های بیشتری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی تأسیس شد.طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال 99 به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

درباره سرانجام خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت و ماجرای برگزاری مناقصات در این زمینه، وضعیت کرونا در اتوبوسرانی، بیمه رانندگان اتوبوس، علت تجمع اخیر برخی از رانندگان و سرانجام واکسیناسیون رانندگان همچنین ضدعفونی اتوبوس ها و وضعیت فرسودگی این ناوگان با محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

مناقصه ای که در مرحله اول برنده ای نداشت

مدتی پیش اعلام کردید که قرار است مناقصات مربوط به خرید اتوبوس در پایتخت برگزار شود سرانجام مناقصات به کجا رسید و نتیجه آن چه شد؟

مناقصات مربوط به خرید اتوبوس مدتی پیش برگزار شد ولی متأسفانه هیچ برنده‌ای نداشت بنابراین دوباره این مناقصه را تجدید کردیم و پاکت مربوطه قرار است یکشنبه هفته آینده بازگشایی شود. 120 اتوبوس، 100 مینی‌بوس و 20 دستگاه ون مخصوص جانبازان و معلولین قرار است از طریق این مناقصات خریداری و تهیه شود که امیدواریم با برنده داشتن مناقصات این نتیجه به زودی محقق شود.

اگر برگزاری مناقصه دوباره برنده‌ای نداشت آیا راهکار دیگری دارید که بتوانید اتوبوس نو برای تهران خریداری کنید؟

بله، اگر مناقصه برنده‌ای نداشت که البته امیدواریم داشته باشد از سایر ظرفیتهای قانونی برای خرید اتوبوس استفاده می‌کنیم ترک تشریفات از جمله این راهکارها است مثلا مجوز خاص از شورا بگیریم و مذاکرات خرید را انجام دهیم که این موضوع در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه مناقصه چه خواهد شد.

اتوبوس برقی در گمرک قزوین/ امسال 500 اتوبوس نو می خریم

مدیریت شهری کنونی به دلیل اینکه اتوبوس‌های اندکی برای شهر تهران خریداری کرده مورد نقد واقع شده است به طور کلی چه تعداد اتوبوس برای تهران در این مدت تهیه شد؟

از زمانی که من به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی مشغول فعالیت شدم 250 دستگاه اتوبوس خریداری کردم و برای خرید 50 اتوبوس برقی هم 160 میلیارد تومان از دولت گرفته‌ایم که نمونه آن در گمرک قزوین بوده و به صورت پایلوت قرار است اتوبوس برقی در جمهوری ـ بهارستان مورد استفاده قرار گیرد وا گر مناقصات هم جواب دهد در مدت کوتاهی اتوبوس نو برای تهران خواهیم داشت این در حالی است که در شرایط کرونا قرار داریم و درآمدمان به شدت کاهش یافته و از طرفی افزایش تورم و نرخ ارز را شاهد بوده‌ایم.به طوری کلی حدود 400 دستگاه اتوبوس تا پایان سال 99 توسط این دوره از مدیریت شهری خریداری شده است و امسال هم بنا داریم 500 مورد دیگر ناوگان نو برای تهران خریداری و تهیه کنیم.

ناگفته نماند که در حال حاضر 3500 دستگاه اتوبوس تهران فرسوده است و با توجه به عدم اختصاص اتوبوس‌های جدید از سوی دولت به آمار اتوبوس‌های فرسوده افزوده شده که ما تلاش کرده‌ایم اقداماتی را بازسازی و اورهال اتوبوس‌های فرسوده انجام دهیم و از محل تبصره 18 نیز اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

محل تامین اعتبار برای خرید اتوبوس

چه میزان از درآمد حاصل از طرح ترافیک برای خرید اتوبوس استفاده شده است؟

من در مورد درآمد و پول حاصل از طرح ترافیک اطلاعی ندارم برای تأمین اتوبوس از ردیف بودجه شهرداری استفاده می‌کنیم و اوراق مشارکت هم در این زمینه مورد استفاده است که احتمالاً ردیف اعتباری که ما می‌گیریم شاید بخشی از آن مربوط به درآمد حاصل از طرح ترافیک در شهرداری باشد.

وضعیت ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی

آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی پایتخت چگونه است؟

متأسفانه طی اردیبهشت آمار ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی افزایش یافت ولی در حال حاضر شیب آن کاهشی شده و از 90 نفر کرونا مثبت در طول روز به کمتر از 40 نفر رسیده‌ایم که روز گذشته این آمار 38 مورد بود. تعداد کل فوتی‌های ناشی از کرونا هم در اتوبوسرانی اعم از پرسنل و رانندگان 14 نفر بوده است.

هنوز از واکسن رانندگان خبری نیست

سرانجام واکسیناسیون رانندگان اتوبوس به کجا رسید؟

متأسفانه علیرغم نامه‌نگاری‌ها و مذاکراتی که انجام گرفته تا الان خبری از تغییر اولویت تزریق واکسن به رانندگان اتوبوس نبوده و این قشر همراه با رانندگان تاکسی در اولویت سوم تزریق واکسن قرار دارند. که ما لیست رانندگان هم مربوط به بخش خصوصی و عمومی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌ایم و اگر نوبت رانندگان برسد با هم اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

رانندگان اتوبوس‌های شهری روزانه با حجم قابل توجهی از شهروندان مواجه هستند. این مساله خطر ابتلای رانندگان اتوبوس‌ها به کرونا را بالا می‌برد. ما پیگیری‌های زیادی با ستاد مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی داریم تا بتوانیم امکان توزیع واکسن میان رانندگان شرکت واحد را حتی زودتر از اولویت های اعلام شده فراهم کنیم.

رایزنی برای بیمه مالکان اتوبوس در تهران

وضعیت بیمه رانندگان اتوبوس چگونه است؟

رانندگان اتوبوس به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند بخش عمومی و خصوصی که بخش عمومی مستقیم زیرمجموعه اتوبوسرانی است و همه آنها بیمه شده هستند ولی بخش خصوص به دو دسته تقسیم می‌شود یا رانندگان خودشان مالک کل اتوبوس یا دانگی از آن هستند و یا اینکه برای بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که اگر راننده بخش خصوصی باشد خود شرکت موظف به بیمه آنها است ولی برای رانندگانی که خودشان مالک هستند یا دانگی از آنها به اسم‌شان است کارفرما خودشان محسوب می‌شوند و باید بیمه بپردازند البته ما برای آنها اقداماتی را از مجلس انجام دادیم و پیگیر شدیم تا از منابع دولتی بتوان آنها را بیمه کرد که این موضوع تا اکنون هنوز به نتیجه نرسیده است.

سرانجام طرح طبقه‌بندی مشاغل در اتوبوسرانی

اخیرا رانندگان اتوبوس تجمع‌هایی را در مقابل شورای شهر داشته‌اند علت تجمع آنها چیست؟

دفتر من در شرکت واحد اتوبوسرانی به روی همه باز است و محدودیتی در این زمینه نداریم هر موقع که وقت آزاد داشته باشم به ویژه در اواخر هفته همه پرسنل، منتقدان، رانندگان اتوبوس و نماینده‌های شورا می‌توانند بیایند و ما در خدمت‌شان باشیم تجمع اخیر رانندگان اتوبوس مربوط به طرح طبقه‌بندی مشاغل بود آخرین باری که طرح طبقه‌بندی مشاغل در ا توبسوراین انجام گرفت سال 84 بوده است. با ورود تکنولوژی‌های جدید برخی مشاغل سنتی حذف و مشاغل جدیدی جایگزین آن می‌شود و هر چند سال بهتر است این طبقه‌بندی مشاغل در شرکت‌های بزرگ انجام گیرد. تا برخی از شغل‌های بدون کاربرد حذف و شغل‌های جدید جایگزین شود.

پس از سال 84 که طرح طبقه‌بندی مشاغل در اتوبوسرانی انجام گرفت 6 سال بعد یعنی سال 90 هم این موضوع مورد توجه بوده و کارگران شرکت واحد هم راغب هستند که این موضوع صورت گیرد ولی به دلایلی مدیریت قبلی شرکت واحد این موضوع را انجام نداده بود ولی ما آن را مدنظر قرار دادیم فراخوانی صورت گرفت و پیمانکار تعیین شد و بر اساس آن از اسفند 99 کارهای ابتدایی را آغاز کردیم و قرارداد پیمانکار مربوطه 6 ماهه است به عنوان مثال بر اساس این طرح برخی از مشاغل مانند بلیت‌فروش کاغذی حذف و به طور مثال فعالیت در سامانه نظارت هوشمند در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر پیمانکار سه ماه است کارش را شروع کرده و سه ماه دیگر فرصت دارد تا خروجی‌ها را به ما ارائه دهد پس از آن ما در شرکت واحد نظرمان را ارائه می‌کنیم و هیأت مدیره اتوبوسرانی باید این موضوع تصویب کند پس از آن نیز مسأله مورد تصویب منابع انسانی شهرداری قرار گیرد.

احتمال دارد بر اساس انجام طرح بازنگری طبقه‌بندی مشاغل مقداری به حقوق برخی افزوده شود ولی برای بعضی این چنین نشود. چرا که اگر دستمزد قبل پایین‌تر از میزان مشخص شده باشد افزایش حقوق صورت می‌گیرد ولی اکنون برخی می‌گویند الساعه طرح طبقه‌بندی مشاغل صورت گیرد تا حقوق‌مان افزایش یابد در حالی که موضوع شاید برای همه صدق نمی‌کند و پیمانکار هم هنوز کارش به پایان نرسیده، به محض اتمام اقدام می کنیم.

اتوبوس ها عامل افزایش آلاینده ازن نیستند/ انجام سه ماه یکبار معاینه فنی اتوبوس ها

هوای تهران طی روزهای گذشته به دلیل افزایش غلظت ازن آلوده شده و برخی معتقدند که اتوبوس‌ها یکی از عاملان اصلی افزایش آلودگی در هوای تهران است آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

خیر، تمام اتوبوس‌های پایتخت موظف هستند سه ماه یکبار معاینه فنی بگیرند و این برای بخش خصوصی ودولتی فرقی نمی‌کند و به نوعی اگر اتوبوس‌های معاینه فنی نشده باشند حکم کاربری راننده صادر نمی‌شود این موضوع مکانیزه است و فرد نمی‌تواند با رایزنی بدون معاینه فنی حکم کار بگیرد از طرفی نیمی از ناوگان اتوبوسرانی گازسوز است و بنابراین نمی‌توانیم اتوبوس‌ها را مقصر آلودگی هوا بدانیم.

تداوم ضدعفونی کردن اتوبوس های پایتخت

مسافران اتوبوس ها در مورد وضعیت کرونا در این ناوگان دغدغه دارند، آیا همچنان ضدعفونی اتوبوس ها انجام می شود؟

بله، ضدعفونی اتوبوس‌ها به ویژه اتوبوس‌های پرمسافر ابتدا و انتهای خطوط ضدعفونی می‌شوند ولی به شخصه گمان می‌کنم ضدعفونی چندان کارساز نیست البته ما پروتکل‌ها را دقیق انجام می‌دهیم ولی قطعا مشخص است اگر اتوبوس‌ هم ابتدای خط ضدعفونی شود در همان خط حدود 60 نفر مسافر سوار می‌شوند و همه آنها سطوح داخلی اتوبوس را لمس می‌کنند بنابراین احتمال آغشته شدن سطوح اتوبوس به ویروس وجود دارد بنابر این مسافران باید حتی‌المقدور اسپری ضدعفونی‌کننده به همراه داشته باشند حتی بهتر است در اتوبوس با تلفن همراه خود صحبت نکنند و از نزدیک کردن دست‌ها به سمت چشم و مجاری تنفسی خود خودداری کنند چرا که معتقدیم این اقدامات حتی بسیار کارسازتر از ضدعفونی‌ اتوبوس‌ها است با این وجود ما روزانه دو بار ابتدا و انتهای خطوط اتوبوس‌ها را ضدعفونی می‌کنیم.

مخالفت با رزروی شدن اتوبوس های شهرداری تهران

اخیراً مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌های رزروی درخواست داشته شهرداری به آنها کمک کند و بخشی از اتوبوس‌هایش را در اختیار این ناوگان قرار دهد آیا شما موافق این قضیه هستید؟

نامه یا مکاتبه‌ای در این راستا صورت نگرفته و من هم مسأله را از طریق مصاحبه مدیرعامل این شرکت با یکی از رسانه‌ها دیدم ولی به طور کلی ما موافق این قضیه نیستیم و به ویژه در شرایط کرونا ترجیح می‌دهیم اتوبوس‌ها در خطوط خودمان فعال باشند و از ناوگان خارج نشوند تا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر انجام گیرد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها