رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551786

چرا مواد اولیه را قطره چکانی می دهید؟!

ساعت24-رئیس انجمن نوردکاران فولادی ضمن اشاره به اینکه چالش اصلی نوردکاران، مهندسی عرضه و قیمت‌گذاری در بورس کالاست، تاکید کرد که عرضه قطره چکانی و مدیریت شده توسط بورس کالا برای نوردکاران مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است و بالادستی‌ها در سوددهی و پایین‌دستی‌ها در زیان‌اند.

سید احمد رضوی‌نیک در نشستی که با موضوع افزایش بی‌رویه قیمت شمش و بالا رفتن نرخ آن نسبت به قیمت‌های داخلی و همچنین تعیین نامناسب قیمت پایه ارزش گمرکی در انجمن مذکور برگزار شد، با بیان اینکه این انجمن در تیرماه سال گذشته برای جلوگیری از تبعیض منافع پروانه خود را از اتاق بازرگانی دریافت کرد تا نوردکاران از منافعی که در انجمن قبلی بی‌بهره بودند، بهره‌مند شوند، گفت: ۶۰ نوردکار عضو انجمن، ۹۰ درصد محصولات این بخش را تولید می‌کنند.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی تصریح کرد: بزرگترین چالش و مهم‌ترین مشکل نوردکاران، تهیه مواد اولیه یا درحقیقت مهندسی عرضه و قیمت‌گذاری است که توسط بورس کالا صورت می‌گیرد. تا تیرماه سال گذشته قیمت شمش ۳۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما در پایان سال با جهش ۳۰۰ درصدی به ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

وی ضمن اشاره به وضعیت تولید و صادرات شمش فولاد، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۸ میلیون تن شمش و بیلت و بلوم تولید و شش میلیون و ۶۹۰ هزار تن صادر شد. ۳۰ میلیون تن فولاد خام تولید شد که ۹ میلیون تن آن صادر شده است. همچنین حدود ۱۲ میلیون تن مقاطع طویل تولید و دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن صادر شده است.

بالغ بر ۷ میلیون تن مواداولیه نوردکاران خارج از شبکه معامله شد

رئیس انجمن نوردکاران فولادی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن شمش، بیلت و بلوم در بورس کالا و مابقی در خارج از بورس معامله شده است؛ افزود: سال گذشته ۱۲ معامله معادل ۸۰۰ هزار تن فروش محصول هم در بورس کالا باطل شده است که به معنای فروش مواداولیه خارج از بازار بورس است؛ بر این اساس این اتفاق منجر به عرضه قطره چکانی شد.

رضوی‌نیک تاکید کرد: منافع زنجیره باید از معدن تا محصول نهایی در کل زنجیره توزیع شود و منافع به صورت بازی برد-برد باشد. ما هم نمی‌خواهیم که بطور مثال نوردکاران در سوددهی باشند اما بالادستی‌ها در سایه ضرر قرار گیرند. در فروردین ۱۳۹۹ تفاوت شمش و میلگرد در ایران ۲۵ درصد و ۱۱.۵ درصد CIS بود اما این تفاوت تا پایان سال گذشته به پنج درصد رسید. این میزان حتی هزینه‌های حمل‌ونقل را هم پوشش نمی‌دهد. در سال جاری نیز این تفاوت به کمتر از پنج درصد رسیده، در حالی که هزینه تمام شده همچون حمل‌ونقل، دستمزد، بیمه و نظایر آن ۱۳.۵ درصد است.

بورس کالا ایجاد رانت کرد

این مقام صنعتی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر قیمتها در بورس کالا به صورت دستوری است، گفت: فاصله قیمتی میلگرد و شمش با در نظر گرفتن هزینه تولید و مواداولیه، منجر به زیان ۱۲ درصدی تولید محصولات نوردی است. ضعف مدیریت و عدم نظارت کافی در بورس کالا ایجاد رانت کرده است. از سوی دیگر متاسفانه به دلیل ارزان‌تر بودن شمش صادراتی در ایران و گران بودن قیمت عرضه داخلی، صادرات محصولات نوردی کاهش یافته و صادرات به کشورهای همسایه نیز با توجه به تعرفه‌های اعمالی مقرون به صرفه نیست. قیمت میلگرد در ایران بسیار بالاست و پروژه‌ها غیرفعال شده‌اند؛ بنابراین تقاضا در داخل وجود ندارد و کشورهای همسایه هم بر میلگرد تعرفه زده‌اند. این در حالی است که ضعف دستگاه دیپلماسی هم برای برداشتن یا کاهش تعرفه مشهود است.

رضوی‌نیک دربار رابطه با مهندسی عرضه میلگرد در بازار اظهار کرد: زمانیکه قرار بود ۳۰۰ هزار تن میلگرد در بازار عرضه شود تا قیمت مواد اولیه هم کاهش پیدا کند، بورس کالا از این اقدام جلوگیری کرد و سپس دوباره مواد اولیه محصولات نورد گران‌تر شد. در حال حاضر قیمت شمش با احتساب هزینه حمل به تولیدکننده پایین دستی فروخته می‌شود که گرانتر از قیمت شمش صادراتی است. همچنین قیمت‌گذاری از وسط زنجیره فولاد انجام می‌شود که منطقی نیست. بایستی قیمت بر مبنای نرخ جهانی برای همه محصولات یکسان باشد نه اینکه قیمت‌گذاری متفاوت انجام شود.

ارزش تعیین صادراتی، مشکل دیگر نوردکاران فولادی

رئیس انجمن نوردکاران فولادی تصریح کرد: تعیین ارزش صادراتی کالا از سوی گمرک مشکل دیگر این حوزه است. قیمت‌گذاری گمرک بر اساس CIS بوده اما نوردکاران به دلیل تعرفه‌های گمرکی کشورهای همسایه و هزینه‌های حمل‌ونقل، حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی میلگرد خود را صادر می‌کنند. ضمن اینکه اکثر نوردکاران با مشکل ارزش‌گذاری گمرکی مواجه شده‌اند و حتی یک شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه شده است. رفع تعهدات بر مبنای قیمت نیما بوده و تفاوت ۳۰۰۰ تومانی با سامانه سنا دارد. ارزش‌گذاری گمرک بر اساس سامانه سنا است؛ در حالی که رفع تعهدات بر مبنای قیمت نیما بوده است؛ لذا یک نرخ معین سنا یا نیمایی برای همه زنجیره بایستی تعیین شود.

فولادسازان القایی به کمک نوردکاران آمدند

نیک‌ فولادی تصریح کرد: در سال گذشته فولادسازان القایی جبران کمبود عرضه کردند و مواد اولیه را به نوردکاران به قیمت ارزان‌تر فروختند. درواقع این بخش تنظیم بازار را برعهده داشت و آن را اجرایی کرد. ما تقابلی با زنجیره بالادستی نداریم اما به دلیل عدم نظارت در انجمن‌ها و رانت ایجاد شده در بورس کالا ارزش افزوده به دست گروه خاصی روان شده است؛ ضمن اینکه قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه منجر به ایجاد مشکلات برای نوردکاران شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها