رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 552026

مقام‌های امریکا، کره جنوبی و ژاپن برای هماهنگی در خصوص کره شمالی گفت ‌و گو کردند

تحریم نقد؛ مذاکره نسیه/ذخایر غذا و مواد خوراکی کره شمالی دو ماه دیگر تمام میشود

ساعت 24-نمایندگان ویژه امریکا، کره جنوبی و ژاپن در پرونده کره شمالی روز دوشنبه در نشستی در سئول مدعی آماده شدن پیشنهادات تازه‌ای برای حل و فصل پرونده کره شمالی شدند. سونگ کیم، فرستاده شخصی رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در امور کره شمالی اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد واکنش مثبت کیم جونگ اون در مورد پیشنهاد ایالات متحده امریکا برای مذاکره باشد.

خبر
هر چند نماینده امریکا در این نشست اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌های غیرانسانی علیه کره شمالی که در آستانه قحطی شدید قرار دارد، نخواهد داشت. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به تازگی در یک سخنرانی در میان مقام‌های ارشد کشورش گفته‌ بود که همزمان برای گفت‌وگو و برای تقابل آمادگی کامل دارد.
درست چند روز بعد از جلسه مهم شورای مرکزی حزب کارگر حاکم کره شمالی که رهبر این کشور در آن خواستار بهبود سریع وضعیت اقتصادی کشور و شتاب دادن به تقویت توان دفاعی کشور برای مقابل با هر تهدید خارجی شده ‌بود، نمایندگان امریکا و دو همسایه نزدیک کره شمالی در سئول گرد هم آمدند تا در خصوص روند سیاسی و مذاکرات متوقف مانده میان 3 کشور با پیونگ‌یانگ رایزنی کنند. در دیدار سه جانبه روز دوشنبه علاوه بر سونگ کیم، نماینده امریکا نوه کیو- دوک، نماینده ویژه کره جنوبی برای صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره و فوناکوشی تاکه‌هیرو، دبیرکل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه ژاپن حضور داشتند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، مقام‌های 3 کشور بر رویکرد مشترک در مقابل کره شمالی تاکید کردند و تعهد مشترک سه جانبه برای از سرگیری فوری گفت‌وگوها را مورد تاکید قرار دادند. سونگ کیم بعد از دیدار با دو دیپلمات شرق آسیا به دفتر وزیر امورخارجه کره جنوبی، چونگ ائویی- یونگ رفت. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی در این دیدار همکاری کامل و بدون ذره‌ای اختلاف میان دو کشور در خصوص برقراری صلح در شبه‌جزیره کره مورد تاکید قرار گرفت.

برداشت مثبت امریکایی‌ها از اظهارات کیم
به ‌رغم اینکه کیم جونگ اون در جلسات مهم مقام‌های دولتی حکومتش به ‌شدت در مورد افزایش آمادگی دفاعی کشور و مقابله با هر تهدید خارجی سخن گفته ‌بود اما مقام‌های امریکایی مدعی هستند که اظهارنظر او در مورد آمادگی برای گفت‌وگو یک سیگنال مثبت است. سونگ کیم، نماینده رییس‌جمهور امریکا در خصوص پرونده کره شمالی از اظهارات اخیر رهبر کره شمالی در مورد احتمال واکنش مثبت پیونگ‌یانگ به درخواست دولت امریکا برای دیدار و مذاکره استقبال کرد و گفت:«ما همچنان امیدواریم که جمهوری دموکراتیک خلق کره به دست دوستی‌ای که در مقابل آنها دراز کرده‌ایم، واکنش مثبت نشان دهند. پیشنهاد ما این است هر کجا و هر زمان که آنها رضایت داشته ‌باشند بدون هیچ پیش‌شرطی دیدار کنیم».
چند ساعت پیش از این اظهارنظر جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا هم در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای‌بی‌سی امریکا اظهارنظر اخیر کیم را یک اظهارنظر «فوق‌العاده» توصیف کرده ‌بود. سولیوان در پاسخ به سوال جورج استپانوپولوس، مجری برنامه «دیس ویک» در شبکه ای‌بی‌سی در مورد اظهارات اخیر کیم جونگ اون گفت:«این اظهارات از نظر ما فوق‌العاده و جالب بود اما ضروری است که سیگنال‌های واضح‌تری از پیونگ‌یانگ ببینیم که برای مذاکره آمادگی دارند. به گمان من پیام واضح‌تری که می‌توانند ارسال کنند این است که بزن بریم! بیا بنشینیم و مذاکرات را شروع کنیم.» سالیوان که در بخش عمده این گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد مذاکرات با 1+4 در خصوص بازگشت امریکا به برجام و اثر انتخابات ایران در خصومت‌های امریکا علیه ایران سخن می‌گفت با قیاس پروند کره شمالی و ایران گفت:«ما همان‌گونه که در مورد پرونده هسته‌ای ایران هم گفته‌ایم هیچ جایگزینی برای دیپلماسی برای رسیدن به هدف نهایی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی نمی‌بینیم».

خبری از لغو تحریم‌ها نیست
با وجود اظهارنظر سونگ کیم، نماینده رییس‌جمهور امریکا در خصوص آمادگی برای تعامل و گفت‌وگو با مقام‌های کره شمالی، این مقام امریکایی در سئول اعلام کرد که دولت بایدن هیچ برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌ها و محاصره اقتصادی علیه کره شمالی ندارد. سونگ کیم تاکید کرد:«حتی در صورت برگزاری مذاکرات هم دولت بایدن به فشار تحریمی علیه کره شمالی برای مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داد.» سونگ کیم در اظهاراتی که به نظر می‌رسید مستقیما چین را به عنوان حامی و تنها مسیر رساندن اقلام بشردوستانه و کالاهای اساسی به مردم کره شمالی خطاب قرار می‌داد، گفت:«همه اعضای سازمان ملل متحد به ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با تحریم‌ها همکاری کنند تا جلوی تهدید را بگیرند».
رهبر کره شمالی هر چند با امید کاهش تحریم‌ها بیش از 3 سال است که به صورت داوطلبانه آزمایش و توسعه موشک‌های قاره‌پیمای کشورش را متوقف کرده است و با تخریب محل انجام آزمایش‌های بمب‌های هسته‌ای دیگر دست به آزمایش هسته‌ای تازه‌ای نزده اما اخیرا بار دیگر به ویژه بعد از انتخابات زمستان گذشته در امریکا به ادبیات گذشته مبنی بر ضرورت حفظ و تقویت بازدارندگی هسته‌ای و موشکی بازگشته است. کیم معتقد است، روابط دوجانبه با واشنگتن و استمرار دیپلماسی مستلزم کنار گذاشته شدن سیاست‌های خصمانه واشنگتن است و تا آن زمان پیونگ‌یانگ باید به حفظ و تقویت بازدارندگی هسته‌ای خود ادامه دهد. ماه گذشته دولت جو بایدن استراتژی جدیدی برای مقابله با کره شمالی تدوین کرد که به گفته مقام‌های آگاه یک راه‌حل میانه بین استراتژی تعامل مستقیم دونالد ترامپ با کیم و استراتژی صبر استراتژیک باراک اوباما بود. اما به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان بعید می‌دانند که کره شمالی آمادگی برداشتن گامی جدی در جهت خلع سلاح هسته‌ای پیش از دیدن اقدامی عملی از سوی امریکا داشته‌ باشد.

وضعیت خطرناک کمبود کالاهای اساسی در کره شمالی
سال 2019 بعد از یک سال گفت‌وگو میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا مذاکراتی که قرار بود با کاهش فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی به تسهیل محاصره اقتصادی این کشور منجر شود با شکست کامل مواجه شد. از آن زمان تاکنون علاوه بر استمرار تحریم‌ها، توفان‌های موسمی و بسته شدن مرزهای بین‌المللی به دلیل شیوع جهانی بیماری کرونا، وضعیت اقتصادی کره شمالی را از هر زمان دیگری بدتر کرده است. این وضع بد اقتصادی سال گذشته در مراسم رژه سالانه ارتش کره شمالی، کیم جونگ اون را وادار به عذرخواهی از مردم کشورش به دلیل ناتوانی در بهبود وضعیت اقتصادی کرد و باعث شد در اقدامی بی‌سابقه در سخنرانی زنده تلویزیونی به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم کشورش اشک بریزد.
پایگاه خبری روزنامه دیلی‌اکسپرس بریتانیا درگزارشی می‌نویسد که ذخیره مواد غذایی درکره شمالی ممکن است تا دو ماه دیگر کاملا به پایان برسد و وضعیت قحطی فاجعه‌باری که دهه 1990 این کشور را فرا گرفت و باعث مرگ میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور شد، تکرار شود. توفان‌های موسمی بسیاری از صنایع غذایی و زمین‌های زراعی در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است و به نوشته دیلی‌اکسپرس یک بسته کوچک قهوه حدود 80 دلار قیمت دارد. کیم جونگ اون در سخنرانی هفته پیش خود گفته ‌بود که وضعیت کشور در حال وخیم شدن است. او گفت دولت اکنون توانایی تامین غذای مورد نیاز شهروندان را ندارد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) ارزیابی کرده است که ذخیره غذایی در این کشور فقط برای دو ماه کفایت می‌کند. برآورد سازمان ملل این است که کره شمالی نیازمند کمک فوری معادل 860 هزار تن مواد غذایی برای جلوگیری از قحطی است. کیم جونگ اون به ‌رغم اشاره به وخامت اوضاع، جزییات دقیقی در مورد کمبودهای جاری و راه‌های جبران آن نکرده است. دو ماه پیش رهبر کره شمالی به مردم کشورش گفته ‌بود که بار دیگر برای یک «مارس سخت» آماده شوند. مارس سخت لقبی است که به یک دوره اهتمام دست جمعی برای مقابله با قحطی در کره شمالی در 3 دهه پیش اطلاق می‌شود. کیم در یک جلسه کمیته مرکزی حزب گفت:«من تصمیم خودم را گرفته‌ام که از همه سازمان‌های حزب کارگر کره در همه رده‌ها از کمیته مرکزی گرفته تا ماموران منطقه‌ای همه احزاب بخواهم تا یک مارس سخت را به هر اندازه که می‌توانند برای رها کردن مردم از مشکلات تحمل کنند».
به نوشته سی‌ان‌ان قیمت سیب‌زمینی در پیونگ‌یانگ این روزها 3 برابر شده است و برای خرید یک بسته چای کیسه‌ای نزدیک 60 دلار باید پرداخت شود. نشانه‌های قحطی جدید در حالی ظاهر می‌شود که 3 دهه پیش در قحطی دهه 1990 بیش از 3 میلیون نفر بر اثر برخی آمارها جان خود را از دست دادند.
چین برای واردات غذا در کنار سوخت، کود و تجهیزات زراعی به ‌شدت به چین وابسته است اما به دلیل شیوع بیماری کووید-19 از چین، کره شمالی تصمیم گرفت مرزهای خود را با این همسایه مهم ببندد که نهایتا منجر به کاهش شدید تجارت میان دو کشور شد که در کنار توفان‌های موسمی و سوءمدیریت اقتصادی علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی تحمیل شده از سوی امریکا به کاهش شدید ذخایر خوراکی کشور کمک کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها