رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 553112

کولیس ساده، عقربه ای یا دیجیتال، کدام را بخریم ؟!

رپورتاژتبلیغی/می‌توان گفت اندازه‌گیری، مهم‌ترین عامل در طراحی، ساخت، تولید و کنترلِ کیفیت ابزار و تجهیزات مختلف است. این موضوع، ابزارهای اندازه‌گیری دقیق را در صنایع بسیار پرکاربرد کرده است. یکی از این ابزارها کولیس است. کولیس ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق است که دقت آن تا 0.01 میلیمتر می‌رسد. با وجود دقت بسیار بالا، کولیس‌ ها دارای قیمت مناسبی نیز هستند که باعث شده پایِ ثابت اکثر صنایع و کارگاه‌ها باشند. اگر شما هم مایل به تهیه یک کولیس هستید، شما رو به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

خبر
h2 style="font-style:normal; text-align:center">کولیس پارتینه

انواع کولیس

اگر شما هم قصد استفاده از کولیس را دارید، بهتر است ابتدا با انواع کولیس آشنا شوید. هر کدام از کولیس‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که استفاده از آنها را برای گروهی از افراد و مشاغل ممکن کرده است. در ادامه به معرفی انواع کولیس و ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

1. کولیس ساده (ورنیه) 2. کولیس عقربه‌ای (ساعتی) 3. کولیس دیجیتال

  • کولیس ساده: کولیس‌های ساده دارای عمر مفید بسیار مناسب و به دلیل سادگیِ مکانیزم، دارای قیمت بسیار مناسبی هستند. به دلیل وجود همین سادگی، توانایی کارکرد در انواع شرایط و سطوح را دارند. اما ممکن است خواندن اعداد روی کولیس ساده برای تعدادی از افراد کمی سخت باشد.
  • کولیس عقربه‌ای: کولیس عقربه‌ای به دلیل استفاده از مکانیزم نمایش ساعتی مانند، از لحاظ نمایش اعداد شرایط بهتری برای اپراتور فراهم می‌کند. کولیس‌های عقربه‌ای ممکن است تحت شرایط خاص (شرایطی که ممکن است ضربه به آنها وارد شود) دچار مشکل شوند. وجود میدان مغناطیسی نیز می‌تواند عملکرد این کولیس‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و موجب بروز خطا شود. با این وجود افراد زیادی هستند که به این نوع کولیس علاقه دارند و از آن استفاده می‌کنند.
  • کولیس دیجیتال: کولیس‌های دیجیتال نیز همانند کولیس عقربه‌ای در مقابل شرایط آب و هوایی و میدان مغناطیسی دچار ضعف هستند. این کولیس‌ها از نظر راحتی کاربرد بهترین نوع کولیس هستند. نمایش اعداد روی صفحه LCD، وجود دگمه 0 برای جلوگیری از بروز خطا، نمایش اندازه به 2 مقیاس میلیمتر و اینچ و همینطور توانایی ذخیره اطلاعات و انتقال به کامپیوتر در بعضی از مدل‌ها از مزایای مهم کولیس دیجیتال هستند. البته کولیس دیجیتال دارای مشکلاتی مانند احتیاج به وجود باطری، تعمیر سخت و امکان بروز خطا در شرایط خاص نیز هستند.

انواع کولیس پارتینه

راهنمای خرید کولیس

خرید کولیس باید مطابق با نیازِ ما باشد. در ادامه نکاتی که می‌توان با توجه به آنها کولیس ایده‌آل را انتخاب کرد بررسی می‌کنیم.

نوع کولیس: ممکن است اپراتور به کولیسی نیاز داشته باشد که در مقابل شرایط خاص یا میدان مغناطیسی مقاوم باشد. در این صورت استفاده از کولیس ساده پیشنهاد می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که خواندن کولیس ساده ممکن است برای تعدادی از افراد کمی سخت باشد و باعث بروز خطا شود. در صورت وجود چنین شرایطی، توصیه می‌شود از کولیس دیجیتال یا عقربه‌ای استفاده شود.

ابعاد کولیس: کولیس‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند. دامنه‌ی اندازه‌گیری کولیس‌ها از 7 سانتیمتر تا 2 متر است. البته استفاده از کولیس‌هایی با طول 15، 20، 30 و 50 سانتیمتری رایج‌تر است.

مقیاس قابل اندازه‌گیری: اکثر کولیس‌ها توانایی اندازه‌گیری هر 2 مقیاس اصلی (میلیمتر، اینچ) را دارند. اما ممکن است کولیس‌هایی وجود داشته باشند که فقط یک مقیاس را اندازه‌گیری کنند.

میزان دقت: کولیس‌ها در بازه‌ی دقت متفاوتی مانند 0.01، 0.02 و 0.05 تولید می‌شوند. درصورتی که میزان دقت برای شما اهمیت دارد با نگاه به قسمت متحرک کولیس می‌توانید از آن آگاه شوید.

برند: شرکت‌های مختلفی در تولید کولیس با یکدیگر رقابت می‌کنند. میتوتویو، آسیمتو و اینسایز بهترین برندهای تولید کننده کولیس هستند.

قیمت و فروشگاه مناسب: کولیس مهم‌ترین ابزار اندازه‌گیری شما خواهد بود و بروز خطا در آن می تواند عاملی برای اتلاف زمان، هزینه و نیروی شما باشد. پس دقت کنید که فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید دارای اعتبار کافی باشد. فروشگاه‌های معتبر خارج از کشور همچون Alibaba و aliexpress دارای گستره‌ی وسیعی از انواع کولیس هستند. اما با توجه به قیمت تمام شده و همینطور مشکلات تحریم و انتقال ارز پیشنهاد می‌شود برای بررسی مشخصات، بررسی قیمت و خرید کولیس از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر داخلی همچون پارتینه اقدام کنید.

کولیس ساده، عقربه ای یا دیجیتال، کدام را بخریم ؟!

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها