رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555713

خبر مهم وزارت نیرو برای رفع مشکلات خوزستان

ساعت 24-معاون وزارت نیرو و مدیرعامل آبفا از تخصیص بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی فوری برای رفع مشکلات استان خوزستان خبرداد.

قاسم تقی زاده خامسی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص آخرین اقدامات و عملکردهای آبی در استان خوزستان افزود: جمعه اخیر به اتفاق نمایندگان دو قوه مجریه و مقننه و همینطور نماینده دادستان کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه راهی خوزستان شدیم و پس از جلسه مفصل، مشکلات موجود در این استان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و نتیجه آن شد که اعتبارات فوری برای این استان در نظر بگیریم.

او ادامه داد: پس از تبدیل دستاوردهای این جلسه به صورتجلسه، آن را به هیئت وزیران تقدیم کردیم و طبق آن تاکنون هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های سریع این استان تخصیص یافت و همینطور ۲۵۰ میلیارد تومان از محل تأمین خسارات ناشی از خشکسالی به خوزستان داده شد و تا این لحظه باخبرم که ۵۰ درصد از این مبالغ احتمالاً امشب به حساب واریز می‌شود از طرفی هم ۷۰ میلیارد تومان به حساب جهاد کشاورزی و همینطور ۲۵۰ میلیارد تومان هم برای خسارت سیل واریز شد، این ۲۵۰ میلیارد تومان بابت پرداخت به کسانی بود که برای تأمین خسارت ناشی از سیل اقدام نکرده و ثبت نام ننموده بودند.

گفتنی است تا این لحظه مصوب شده که ۵۰ درصد از این مبلغ تا فردا واریز شود.

او به اقدام‌های صورت گرفته در این استان اشاره کرد و افزود: تا این لحظه نیروهای مسلح آمدند تانکرهایی را در اختیار قرار داده اند، عمده کاری که انجام گرفته مربوط به افزایش خروجی سدهای این استان می‌شود، خروجی سد کرخه ۷۵ متر مکعب بر ثانیه بود که این رقم را به ۱۶۰ افزایش دادیم خروجی سد دز هم ۱۲۰ متر مکعب بود که به ۱۴۰ متر مکعب افزایش یافت. می‌توان گفت آبی که تا امروز از سدها خارج شده کفاف نیاز این استان را می‌دهد و مشکلات را برطرف می‌سازد.

امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز درباره آخرین عملکرد این بنیاد در استان خوزستان گفت: مشکلات کم آبی استان خوزستان در چند بخش کشاورزی، آب شرب و دامداری است که در حوزه آب شرب با توجه به اتفاقاتی که در این استان رخ داده و سبب شده تا تنش‌های آبی شکل بگیرد پس از بازدیدهایی که از روز شنبه در این استان به عمل آوردیم با همراهی اداره آب و فاضلاب این استان حدود ۷۰۲ شناسایی شد، البته این بدان معنا نیست که در این روستاها لوله کشی آب نرفته فقط ممکن است خطوط آب رسانی و یا لوله‌ها معیوب باشند و یا ممکن است پمپی برای رساندن آب به خطوط لوله وجود نداشته باشد در این خصوص با بررسی‌های انجام شده قرار شد تا بنیاد برکت با همکاری شرکت آب و فاضلاب این استان اقداماتی را جهت رفع مشکلات را به عمل آورد

در این راستا تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که نتیجه آن تأمین ۱۵۰ میلیارد تومان سهم بنیاد بود که با مجموعه آبفا به وضعیت ۴۷۱ روستا رسیدگی و مشکلات آبرسانی برطرف شود.

او ادامه داد: البته بعداً قرار شد که برای رفع مشکل ۷۰۲ روستا ورود کنیم برای این منظور ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعریف شد که ستاد اجرایی فرمان امام هم پذیرفت که یک سوم این مبلغ را پرداخت نماید، ستاد اجرایی فرمان امام برای اینکه بخشی از کار سریع‌تر و زودتر از موعد انجام شود سهم خود را پرداخت نمود، می‌توان گفت تا امروز ۳۰ درصد از مبلغی را که می‌باید، پرداخت شده است.

مدنی اضافه کرد در مراحلی از آبرسانی قرار شد منبع‌های سیاری مورد استفاده قرار گیرد، تا امروز حدود ۱۰۰ منبع ۵۰۰۰ لیتری و ۱۰ هزار لیتری برای آبرسانی به روستاها تعبیه شده، اما فعلاً در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام توانسته‌ایم حدود ۵۰ منبع را تهیه کنیم روی هم رفته فکر می‌کنم حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تانکر وظیفه آبرسانی به این مخازن را بر عهده دارند.

مدنی گفت: برای آبرسانی به ۴۷۱ روستا فکر می‌کنم خطوط لوله این روستاها حدود ۴۰۰ کیلومتر لوله نیاز دارد تا این لحظه هم در حال خریداری آن هستیم همچنین ۵۰ الکتروپمپ و همینطور تجهیزات الکترو مکانیکال خریداری خواهد شد.

همچنین در خصوص احتمال از بین رفتن دام‌های سنگین در این استان، با توجه به وضعیت بحرانی خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی با همکاری بنیاد برکت بودجه‌ای را برای تأمین جایگزینی دام‌های سنگین از بین رفته در نظر گرفته است که به زودی تخصیص خواهد یافت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها