رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555761

واکنش آمریکا به حملات مرموز به دیپلمات‌های این کشور در وین

ساعت24-«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تایید ابتلای شماری از دیپلمات‌های این کشور در وین پایتخت اتریش به یک بیماری ناشناخته، از انجام تحقیقات دولت آمریکا پیرامون این «حملات» مرموز خبر داد.

روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما در هماهنگی با شرکایمان در سایر آژانس‌ها، به طور فعال در حال بررسی اطلاعات مربوط به حوادث غیر قابل توجیه بهداشتی در میان کارمندان سفارت در وین هستیم.

نشریه نیویورکر هفته گذشته در گزارشی نوشت: از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تا کنون، در جریان این «حملات» با علائم مشابه «سندروم هاوانا»، ۲۵ دیپلمات یا مقام آمریکایی در وین اتریش درگیر شده اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، برخی از علائم مربوط به این مشکلات بهداشتی مشابه علائمی هستند که برای نخستین بار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در میان دیپلمات‌ها و جاسوس‌های مستقر در شهر هاوانای کوبا گزارش شد. به نوشته افه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷، هر چند کوبا را به دست داشتن در این حملات متهم کرد اما مشابه این علائم در چین یا واشنگتن نیز روی داده است.

مبتلایان به این سندروم از علائمی مشابه آسیب‌های مغزی، سرگیجه و سر درد رنج می‌برند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی علل این رویداد خبر داد و گفت دولت آمریکا همه کارمندان دیپلمات خود را در حالت آماده باش قرار داده است تا هر گونه علائم مربوط به این واقعه را گزارش کنند.

تا کنون تحقیقات و معاینه افراد مبتلا به سندروم هاوانا نتیجه روشنی به همراه نداشته است. نیویورک تایمز به نقل از «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» نوشت، آنچه در هاوانا و وین شاهد آن هستیم یک «حمله» است تا یک «بیماری».

علت اهمیت فعالیت‌ دیپلمات‌های آمریکایی در شهر وین را باید در حضور سازمان‌های مهم بین‌المللی در پایتخت اتریش دانست. به عنوان نمونه می‌توان به دفاتر سازمان ملل و از جمله به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این شهر اشاره کرد. افزون بر آن دفتر اصلی سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (اوپک) نیز در وین واقع است.

وزارت امور خارجه اتریش نیز اعلام کرده است که این کشور به‌مثابه کشور میزبان با مقامات آمریکایی در زمینه تحقیق پیرامون این موضوع همکاری گسترده‌ای خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها