رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555795

صلح ناتمام هسته ای از نگاه دویچه وله

ساعت 24- به گفته علی ربیعی بخش اصلی مذاکرات وین درباره "رفع قسمت عمده تحریم‌ها" انجام شده، اما شورای عالی امنیت ملی آن را با مصوبه مجلس ناسازگار می‌داند. آمریکا نیز گفته که فرصت مذاکره برای ایران به صورت نامحدود مهیا نخواهد بود.

ظریف
dir="RTL" style="text-align:right">علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۹ تیر به این سوال که چرا تفاهمی مجدد بر سر بازگشت به برجام امضا نشد، پاسخ داد. به گفته او، بخش اصلی مذاکرات انجام شد و تفاهم‌های اولیه برای رفع قسمت عمده تحریم‌ها صورت گرفت، اما کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئول تطبیق متن تفاهم‌نامه با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر ۱۳۹۹ است، این تفاهم را با قانون مجلس "ناسازگار" تشخیص داد. به گفته ربیعی، اکنون تداوم و سرانجام مذاکرات به انتقال کامل دولت جمهوری اسلامی موکول شده و «مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود».از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال گفت: «همه تحریم‌های آمریکا همچنان اعمال می‌شوند مگر اینکه در یک روند دیپلماتیک لغو شوند».

وال استریت ژورنال نوشته است که آمریکا در حال بررسی وضع تحریم‌های نفتی سخت‌تر علیه ایران است.پرایس همچنین گفت حال این دولت رئیسی است که باید انتخاب کند که گفت‌وگوها را ادامه دهد. او افزود: «پیشنهاد مذاکره به ایران به صورت نامحدود ادامه نخواهد داشت.»جمهوری اسلامی ایران همواره متهم بوده است که اتباع کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای غربی را برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به گروگان می‌گیرد.اما سخنگوی دولت ایران در نشست خبری امروز سه‌شنبه درباره تبادل ۱۰ زندانی بین ایران و آمریکا گفت که جمهوری اسلامی «بارها و بطور مکرر در سال‌های گذشته برای تبادل زندانیان با هدف حفظ کرامت انسانی افراد محبوس و خانواده‌های آنان اعلام آمادگی کرده» اما این دولت آمریکا است که «آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده».

پیش از او نیز عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای برجام گفته بود که آمریکا و بریتانیا مسئله مبادله زندانیان را به برجام گره زده‌اند. ند پرایس در پاسخ به سوالی در این باره نیز گفت که او حبس شهروندان آمریکایی در ایران را "ناعادلانه" می‌داند و تاکید کرد که آمریکا در این باره «شفاف بوده و برای آزادی این افراد تلاش کرده است».مذاکرات وین تا دو ماه پیش ظاهرا با سرعت بیشتری پیش می‌رفت و طرفین مذاکره بارها درباره رسیدن به توافقی مجدد ابراز امیدواری کرده بودند. اما این مذاکرات سرانجام متوقف شد و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های ایران نیز به دلیل پایان‌یافتن مهلت مقرر قطع گردید. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۹ تیر به خبرگزاری فرانسه گفت که آژانس هنوز "یک سری سوالات" از ایران دارد که تلاش می‌کند آنها را روشن کند و اکنون مجبور است صبر کند تا با تیم دولت جدید در ایران کار را از نو شروع کند.

گروسی افزود: «اینکه مذاکرات وین قرار است پس از روی کار آمدن دولت رئیسی از سر گرفته شود، ما را در موقعیت نامطلوبی قرار داده است».حکومت ایران گفته است اطلاعات ضبط‌شده توسط تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نگه داشته و مادام که مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسیده، اجازه دسترسی به آنها را به بازرسان آژانس نمی‌دهد.رافائل گروسی به انتقاد از این موضع گفت: «این ضمانت‌ها غیررسمی هستند و ما نمی‌دانیم این اتفاق می‌افتد یا خیر اما چاره‌ دیگری نداریم.»

دویچه وله

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها