رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555869

تاریخچه عطر

رپورتاژ تبلیغی / تاریخچه عطر و ادکلن، ریشه در کلمه Perfume از کلمه Fume به معنی دود گرفته شده است، چرا که در دوران باستان انسان ها برای به وجود آوردن رایحه خوش از سوزاندن مواد معطر استفاده می کردند. ادکلن ماده‌ای است که برای خوشبو کردن بدن و یا محیط اطراف از آن استفاده می‌شود.

شاید جالب باشد که بدانید تاریخچه عطر و ادکلن نشان می‌دهد که از گذشته‌های خیلی دور تاکنون، در کنار اهمیت دادن به زیبایی چهره، خوشبو بودن نیز یکی از موارد مهم زیبایی محسوب می‌شد. معطر کردن بدن و محیط، به عنوان جلب رضایت خدایان و یا برای جذب جنس مخالف بود. در ابتدا انسان‌ها از سوزاندن چوب‌های معطر استفاده می‌کردند. اما از زمانی که به عطر خوش گل‌ها پی بردند، استفاده از گل‌های معطر نیز در زندگی بشر جای گرفت. این کشف بزرگ زمانی صورت گرفت که انسان در پی یافتن گیاهان دارویی به منظور درمان بیماری‌ها بود. اما شاید جالب باشد که بدانید تاریخچه عطر سازی و تاریخچه ادکلن در جهان با تاریخچه عطر در ایران نیز ارتباط مستقیم دارد، چرا که کاشف الکلی که امروزه در تمام ادکلن های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، زکریای رازی، دانشمند ایرانی بود. در حقیقت پس از کشف الکل، صنعت تولید ادکلن در جهان جان تازه‌ای گرفت و بسیار گسترده‌تر شد.

عطر ها در گذشته از مواد طبیعی و امروزه از ترکیب اسانس‌ها، حلال‌ها، تثبیت کننده‌ها و ترکیبات معطر ساخته می‌شوند. به طور کلی مواد تشکیل دهنده عطرها، از طریق استخراج از منابع طبیعی (حیوانی یا گیاهی) و یا از مواد شیمیایی تهیه می‌گردند. با مراجعه به متون‌ قدیمی و مطالعات و حفاری‌های باستان‌شناسان مشخص شده‌ که در بعضی از تمدن‌های اولیه انسانی وجود داشته‌اند و هنر عطرسازی در زمان باستان از مصر و بین النهرین آغاز شده است. همچنین در سایت در مورد تستر کوکو شنل بخوانید.

قدیمی ترین رایحه ها از سوزاندن چوب ها به وجود می آمدند. انسان های ناندرتال کسانی بودند که برای اولین بار در تاریخچه ادکلن بشر رایحه خوشی که از سوزاندن چوب های معطر به دست می آمد را کشف کردند. از دیرباز تا کنون انسان ها به دنبال کشف داروهای گیاهی بودند تا بتوانند بر بیماری ها غلبه کنند، در این میان مواد معطری نیز کشف می شدند که از آنها رایحه خوش بدست می آمد. بنابراین عطر و دارو دارای خواستگاه مشترکی هستند و در گذشته رشته عطرسازی و دارو سازی از یکدیگر جدا نبوده اند.

تاریخچه عطر در جهان

اولین عطر جهان نخستین بار در تاریخ مصریان، به عنوان بخشی از مراسم مذهبی خودشان استفاده شد. دست خط های باستانی بر روی سنگ قبر ها در مصر باستان و بین النهرین نشان می دهد که عطر در این دو ناحیه از تمدن بشری بیش از 5000 سال قدمت دارد. روحانیون مصر باستان را به عنوان پدران عطر می شناسند چرا که آن ها با استفاده از بوی بد قربانیان پیشکش خود را از بین می بردند. از دوران باستانی تا قرون وسطی عطرها به طور انحصاری به مراسم های مذهبی مانند مومیایی کردن مردگان و غبارروبی آرامگاه ها اختصاص داشتند.

در تاریخچه ادکلن مصری ها اعتقاد داشتند که سوزاندن ادویه جات و مواد خوشبو خدایان را خوشنود خواهد نمود. مصری ها با آتش زدن صمغ، گیاه سمار، سرو کوهی و … سعی می کردند رایحه هایی دل نشین ایجاد کنند تا باعث خشنودی خداوند شده و مطمئن باشند که خداوند خورشید را هر روز از زیر زمین بیرون می آورد! امروزه شما می توانید از اتاق عطر واقع در معبد ادفو در مصر دیدن نمایید جایی که دستخط های باستانی نشان دهنده دستورالعمل های درست کردن انواع عطرها هستند.

استفاده طبقه اشراف مصری، فرعون ها و روحانیون از عطر به گونه ای بوده که حتی پس از مردن آنها را در اتاق های معطر دفن می کردند. رایحه عطرهایی که در مقبره های فرعون استفاده می شده به حدی قوی بوده که وقتی باستان شناسان این مقبره ها را در سال 1897 باز کردند، بوی خوش عطر از آن ها به مشام می رسیده است. مصری ها از گل یاس، صمغ، درخت کندر، سوسن سفید و عسل در ساختن عطرهایشان بسیار استفاده می کردند و جالب اینجاست که هنوز هم این عناصر از مهمترین مواد صنایع عطرسازی هستند. عطر کوکو شنل را از سایت بخرید.

پس از مدتی به تدریج عطر و خوشبوکننده ها از انحصار روحانیون مصری خارج شد و مردم عادی نیز از این مواد استفاده می کردند. مصری ها از هند مواد معطر و ادویه هایی مثل زنجبیل، چوب صندل و فلفل خریداری می کردند و بدین ترتیب در زمینه تولید مواد معطر پیشرفت کردند. امروزه نیز مصری ها در تولید عصاره های روغنی در این صنعت که بخش مهمی از مواد اولیه تولید عطر در دنیا را تشکیل می دهد، جایگاه ویژه ای دارند.

کاربردهای عطر در تاریخ ایران

در حدود ۲۵۰۰ سال پیش ایرانیان باستان از عطر و مواد خوشبو کننده به صورت زینتی و تجملاتی استفاده می کردند. ایرانی‌ها روزانه بدن‌شان را با مواد معطر شست و شو می‌دادند و همچنین در نوشیدنی‌های خود از عناصر خوشبو استفاده می‌کردند. کشورمان ایران از دوران باستان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید روغن‌ها و عصاره‌های معطر گیاهی بوده است. عطرسازان ایرانی با خیساندن گل‌ها و گیاهان معطر در روغن‌های اشباع شده و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، عطریات مختلفی درست می‌کردند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نقش دانشمندان ایرانی در توسعه صنعت عطرسازی

تولید و کار با عطر یک حرفه قدیمی و بهتر بگوییم باستانی است، که نیاز به طبعی لطیف و هنری و مهارت و دانشی خاص و ویژه دارد. مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها همگی با روش‌های تولید عطر آشنا بودند، اما جالب است بدانید، که تقطیر سیستماتیک عطرها در قرون وسطی به وسیله دانشمندان ایرانی کشف و انجام شد. همان طور که گفتیم، در ایران، در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد در محوطه باستانی سیلک تُنگ‌های کوچک از جنس مرمر کشف شده که مخصوص نگهداری عطر بودند و این یکی از نشانه‌های اهمیت دادن ایرانی‌ها نسبت به عطر و رایحه خوش است. قیمت عطر شنل را در سایت گچک ببینید.

ابن سینا پزشک و دانشمند بزرگ و ایرانی، اولین مبتکر روش تقطیر بود. او روش عصاره گیری از گل‌ها با استفاده از تقطیر را که امروزه به طور معمول در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای اولین بار مورد استفاده قرار داد. اولین تجربه عطرسازی ابن سینا استفاده از گل رز بوده است. روش‌های تقطیر در کشورهای شرقی به طور قابل توجهی صنعت عطرسازی و به خصوص علم شیمی را در جهان غرب تحت تأثیر قرار داده است. زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی نیز با کشف الکل، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت عطر و ادکلن و توسعه آن داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها