رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 555915

استعفایی که هدفش ضربه به حزب الله است

سعد حریری در خدمت سناریوی تخریبی فرانسه - امریکا - اسرائیل

ساعت 24-دستور آمریکا – اسرائیل – فرانسه برای شعله‌ور کردن فتیله جنگ داخلی در لبنان صادر شده است و هرکس که غیر از این را می‌گوید لبنان و مثلث ذکر شده و نیت‌های واقعی آنها در قبال لبنان و منطقه را نمی‌شناسد.

خبر
چرا باور داریم عذرخواهی حساب شده سعد حریری از تشکیل دولت راه را به سمت فروپاشی کامل و در نتیجه جنگ داخلی لبنان کوتاه کرد؟ چگونه این جنگ با تمام جنگ های پیشین فرق خواهد داشت؟ آیا به نابودی حزب الله و زرادخانه موشکی‌اش منتهی خواهد شد

سعد حریری پس از رایزنی‌های فشرده با متحدانش در اروپا، ایالات متحده آمریکا و جهان عرب تصمیم گرفت رسما از تشکیل دولت عذرخواهی کند و رویارویی سیاسی و چه بسا امنیتی را با میشل عون و متحدش حزب الله را اعلام کند و دو طرف را مسئول بحران کنونی و پیامدهای احتمالی آن در آینده لبنان معرفی کند.

تمام بهانه‌ها و توجیه‌ها مانند پافشاری میشل عون بر یک سوم معطل (تضمین کننده در کابینه) یا تعیین وزرای مسیحی وغیره همه بهانه‌هایی برای فرار از بیان علت اصلی یعنی هدف قرار دادن حزب الله و زرادخانه موشکی‌اش به نفع اسرائیل و محقق ساختن بلندپروازی این رژیم در برخورداری از امنیت و ثبات و گرفتن سهم بیشتر از ذخایر گاز و نفت لبنان در دریای مدیترانه از طریق تحمیل نقشه‌هایش برای ترسیم مرزهای مشترک است.

این عذرخواهی حریری لبنان را بیشتر از گذشته به فروپاشی همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و در نتیجه جنگ داخلی نزدیک کرد. جنگ آینده در صوت شعله‌ور شدن متفاوت خواهد بود زیرا بازتاب اختلاف دینی (اسلامی – مسیحی) یا ایدئولوژیک (چپ و راست) و نژادی (لبنانی – فلسطینی) و مذهبی (سنی – شیعی) نخواهد بود بلکه میان دو جریان لبنانی است که در آنها بیشتر این ویژگی‌ها فراهم است. چه بسا تحریک لبنانی‌ها از سوی حریری علیه حزب الله و عون و معرفی کردن آنها به عنوان مسئول روشن‌ترین گواه این امر باشد.

گمانه زنی درباره شکل‌گیری رایزنی‌ها نتیجه بخش میان رئیس جمهوری و جناح‌های پارلمانی برای پیدا کردن نخست وزیر جایگزین برای تشکیل کابینه دشوار است زیرا حریری متعهد شده است در برابر تشکیل آن مانع ایجاد کند و در آن مشارکت نکند یا نامزدی را تعیین نکند و اگر هم تشکیل شود به موفقیت نخواهد رسید زیرا مانند دولت کنونی حسان دیاب با مخالفت و بایکوت روبه رو خواهد شد.

دستور آمریکا – اسرائیل – فرانسه برای شعله‌ور کردن فتیله جنگ داخلی در لبنان صادر شده است و هرکس که غیر از این را می‌گوید لبنان و مثلث ذکر شده و نیت‌های واقعی آنها در قبال لبنان و منطقه را نمی‌شناسد.

قیمت یک دلار در برابر لیره افزایش یافته و به 32 هزار لیره رسیده است و چه بسا طی اندک روزهای آینده به 40 هزار لیره نیز برسد. خدمات عمومی مانند بخش بهداشت و سلامت، حمل و نقل، برق و آب به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و بیشتر از دو سوم ملت لبنان زیر خط فقر به سر می‌برند و اگر طرف های داخلی لبنان که در ورای این طرح آمریکا – اسرائیل ایستاده اند گمان می‌کنند به این وسیله انقلابی اجتماعی را علیه حزب الله به راه می‌اندازند، در اشتباه هستند.

علت آنچه گفته شد این است که نقشه‌های مشابه آن با وجود چهل سال محاصره در ایران و حدود سیزده سال در عراق و پانزده سال در غزه موفقیت آمیز نبوده است. اما احتمال می‌رود جنگی داخلی‌ را به راه اندازد که مقدمه جنگ بزرگ منطقه‌ای است و در آن ائتلاف اسرائیل – آمریکا و نمایندگان لبنانی‌شان بزرگترین بازنده خواهند بود.

حریری با آگاهی یا بدون آگاهی آلت دستی برای تشدید شدت بحران‌ها به منظور تسریع روند انفجار آنها با تحریک خارجی و همدستی داخلی بوده است که در نهایت لبنان و منطقه را در جنگ‌هایی غرق می‌کند که طبق نقشه‌ای حساب شده برای سال ها ادامه می‌یابد. طرفی که در افغانستان پیروز نشد و در عراق و سوریه شکست خورد، وضعیت بهتری در لبنان نخواهد داشت.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها