رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555933

روحانی:پایانه صادراتی جدید نفتی در دریای عمان حائز اهمیت است/ قانون مجلس اجازه نداد تحریم‌ها را برداریم/نزدیک ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن اختصاص دادیم

ساعت 24-رئیس‌جمهور گفت: پروژه‌ای با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه داشته باشیم که در خلیج فارس نباشد و در دریای عمان باشد، بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور امروز در مراسم آغاز طرح انتقال نفت از گوره به جاسک و پس از استماع سخنان وزیر نفت، گفت: به نظر من امروز یک روز تاریخی و بزرگی برای ملت ایران است.

وی افزود: هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله برای مردم روشن می شود. البته الان نیز برای دنیا کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم و ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت آن‌هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه داشته باشیم که در خلیج فارس نباشد و در دریای عمان باشد، طرح بسیار حائز اهمیتی است.

روحانی گفت: از شخص آقای زنگنه و تمامی مسئولین که او از آنها نام برد و همه مهندسین، کارگران و شرکت‌هایی که لوله‌ها را تولید کردند و جابجا کردند و پمپ ها را ساخته اند و نیروگاه های لازم را در اختیار گذاشتند و همچنین لوله ها را در دریا ساختند تشکر می‌کنم.

وی افزود: این کار با این عظمت در زمان حدود دو سال، یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است و ما به ملت بزرگ ایران تبریک می گوییم.

آغاز آئین بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره-جاسک

آئین بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک و نخستین بارگیری محموله صادراتی نفت ایران از دریای عمان دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

این خط لوله که برای نخستین بار در تاریخ صنعت ایران نفت خام را به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام در سواحل دریای عمان می‌رساند از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با طی کردن مسیر هزار کیلومتری و عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، به جاسک می‌رسد.

این طرح که با سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، علاوه بر تنوع بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، باعث آبادانی، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک خواهد شد.

خط لوله نفت خام گوره به جاسک، با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از طریق پایانه جدید جاسک طراحی شده است و در مرحله نخست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را صادر می‌کند.

تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران از اهداف اجرای این طرح است.

طرح لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک شامل یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول یک هزار کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

این طرح با مشارکت ۲۵۰ پیمانکار ایرانی و تولید کننده داخلی و با استفاده ۹۱ درصدی از توان ساخت داخل اجرا شده است و تجهیزات مورد نیاز آن مانند تختال ورق نفت ترش، ورق عریض، شیرآلات نفتی، گوی شناور و انواع پمپ‌هایی که در صنعت نفت بکار گرفته می‌شود با همت متخصصان ایرانی ساخته شده است.

تکمیل می‌شود...

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها