رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556033

نورداستریم خوشبخت و و پارس جنوبی سیه بخت

ساعت 24 - ایران و روسیه دو همسایه قدیمی هستند که در ۲۰۰ سال گذشته بارها با هم جنگیده‌اند و روسیه تزاری بخش‌های مهمی از ایران را با کاربرد زور و فریب از ایران جدا کرد. انقلابیون روسیه در سال ۱۹۱۷ توانستند تزارها را شکست داده و کشوری با اقتصاد سوسیالیستی و دعوای عدالت‌خواهی در جهان راه بیندازند.

نورد
dir="RTL" style="text-align:right">ایران و شوروی سابق تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تحت دو رژیم متفاوت همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند و حتی ایران به شوروی وقت گاز صادر می‌کرد. در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی رژیم پیشین را برانداخت و چند سال بعد نیز روس‌ها رژیم کمونیستی را برانداختند. ایرانیان تا سال‌های طولانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هر مراسمی که مرگ بر آمریکا می‌گفتند به دنبالش مرگ بر شوروی نیز می‌گفتند. روسیه اما دوران تلاطم‌های سیاسی داخلی را پشت‌سر گذاشت و ولادیمیر پوتین همان ولادیمیر لنین روسیه را متحد کرده است. روسیه تازه اما برای کسب درآمد ارزی در شرایط نظم تازه جهانی به صادرات نفت و گاز وابسته شد و این وابستگی ادامه دارد. این راهبرد تازه روس‌ها بیشتر از هر کشوری به زیان ایران شده است. روسیه بازار گاز اروپا را برای بلندمدت نشانه گرفت و در این کار کامیاب بود. برخی روسای دولت‌های فرانسه و آلمان که خواستار استقلال سیاسی از آمریکا بودند پای روسیه را به بازار گاز اروپا باز کردند. در حالی که ایران نیز می‌توانست در بازار گاز اروپا باشد و از تجارت این محصول درآمد ارزی و امنیت به دست آورد اما کامیاب نشد. روسیه اما برای اینکه ایران را برای همیشه از بازار گاز اروپا دور کند کشیدن خط لوله گاز نورداستریم را در دستور کار قرار داد. در یک دهه تازه‌سپری‌شده و درست همزمان با تحریم سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در گاز ایران، کار ساخت مرحله دوم این خط لوله گازی روسیه به اروپا نیز با تحریم آمریکایی‌ها از شتاب افتاد. در همه این مدت ایران و پارس‌جنوبی که می‌توانست گاز اروپا را نیز تامین کند تحریم بودند. اما در آلمان آنگلا مرکل بدون اینکه با سه رییس‌جمهور پی‌درپی آمریکا به جدال سخت و آشتی‌ناپذیری بیفتد، چانه‌زنی برای رفع تحریم از مرحله دوم این خط لوله گازی را ادامه داد. در مقابل اما حسن روحانی بالاترین مقام اجرایی ایران حتی یک گام به سوی رفع تحریم گازی پارس‌جنوبی نتوانسته است بردارد.

اما یک هفته بعد از سفر کوتاه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به واشنگتن، سرانجام مناقشه ٩ ساله آلمان و آمریکا بر سر خط لوله گاز نورداستریم٢ به پایان رسید و دو کشور بر سر تکمیل این پروژه هفت میلیارد دلاری توافق کردند. حالا مرکل و روحانی از سیاست آلمان کنار می‌روند. مرکل یکی از آرزوهای دور و دراز خود را حل کرد و رفت اما حسن روحانی در حالی می‌رود که بیشتر از ۹ سال پیش در چاه گازی فرومانده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها