رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556128

هیات آمریکایی نرسیده به هائیتی مجبور به فرار شد

ساعت24-هیاتی از ایالات متحده که عازم هائیتی شده بود، به محض ورود به مراسم تدفین رئیس‌جمهور ترور شده این کشور، به دلیل وقوع تیراندازی مجبور به ترک خاک این کشور شد.

کاخ سفید روز گذشته (جمعه) تأیید کرد که هیأتی از ایالات متحده از جمله «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل که در پی ترور «جوونل موئیز» رئیس‌جمهور هائیتی عازم این کشور شده بود، لحظاتی پس از رسیدن به این کشور به دنبال وقوع تیراندازی در مراسم تدفین موئیز مجبور شد بسرعت خاک این کشور را ترک کند.

بنا بر گزارش شبکه سی بی اس نیوز، توماس گرینفیلد و دیگر مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که هیأت آمریکایی در صحت کامل به ایالات متحده بازگشت.

خبر تیراندازی در مراسم تدفین رئیس‌جمهور هائیتی روز گذشته اولین بار توسط خبرگزاری رویترز منتشر شد و «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بعدازظهر روز گذشته اعلام کرد: «در پی تیراندازی‌های گزارش شده در مقابل مراسم تدفین، هیأت ریاست‌جمهوری (به هائیتی) در صحت کامل هستند».

کاخ سفید صبح روز جمعه گزارش کرد که هیأتی به ریاست توماس گرینفیلد برای ادای احترام به فوت موئیز عازم هائیتی شده است.

رئیس‌جمهور هائیتی روز هفتم جولای (۱۶ تیرماه) در خانه خود مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت و ترور شد و همسرش نیز در این حادثه زخمی شد.

طبق این گزارش، علی‌رغم آن که قرار بود مراسم تشییع جنازه روز جمعه رئیس‌جمهور هائیتی موجب ایجاد وحدت در بین مردم این کشور شود اما به دنبال وقوع تیراندازی، این مراسم به ناآرامی تبدیل شد و گاز اشک‌آور و گلوله‌هایی در این مراسم شلیک شد.

هیأتی از ایالات متحده در حالی برای شرکت در مراسم تدفین رئیس‌جمهور هائیتی به این کشور اعزام شدند که گزارش‌هایی در روزهای اخیر منتشر شده است که از نقش آمریکا در ترور موئیز خبر داده‌اند.

روز گذشته، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه تایید کرد که هفت نفر از عوامل ترور رئیس‌جمهور هائیتی توسط آمریکا آموزش دیده‌ بودند

پنتاگون پیش‌تر تایید کرده بود که چند نفر از ۲۶ فردی که بعد از ترور موئیز بازداشت شدند در گذشته توسط آمریکا آموزش نظامی دیده بودند، اما در آن زمان از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

گرچه کربی بارها استدلال کرده که دوره‌های آموزشی آمریکا در این ترور تاثیری نداشته، این ترور جدیدترین مورد در طیف گسترده از کودتاها و توطئه‌های قتل با مشارکت نیروهای خارجی آموزش دیده توسط آمریکا بود.

از سال ۲۰۰۸ تنها در آفریقا دستکم هفت کودتای نظامی که توسط نیروهای تحت آموزش آمریکا هدایت شدند، دیده شد. در بین جدیدترین موارد، دو کودتای مجزا در مالی از اوت ۲۰۲۰ به وقوع پیوست که هر دو را «اسیمی گویتا» سرهنگ آموزش دیده توسط آمریکا هدایت کرد.

در سطح جهان هم رکورد نتایج منفی برنامه‌های آموزشی آمریکا سیاه‌تر است و بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ توسط «جاناتان کاورلی» از کالج جنگ نیروی دریایی ایالات متحده و «جسی ساوجی» از کالج ترینیتی دوبلین منتشر شد، بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۹ شبه‌نظامیان آموزش دیده از سوی آمریکا در ۱۶۵ اقدام به کودتا مشارکت داشته‌اند. گرچه تحقیقات مذکور فقط به دو برنامه خاص محدود بود، اما رابطه محکمی را بین آموزش‌های ایالات متحده و تلاش‌ها برای کودتای نظامی نشان داده است.

گرینفیلد در بیانیه‌ای در خصوص سفر هیأت آمریکایی به هائیتی گفته بود: «مردم هائیتی شایسته صلح، امنیت و آینده‌ای بهتر هستند. هم‌اکنون زمان آن رسیده است که جامعه بین‌الملل برای حمایت از مردم هائیتی در این برهه رنج آور گردهم آیند».

هیأت آمریکایی که برای شرکت در مراسم تدفین موئیز عازم هائیتی شده بودند، شامل لیندا توماس گرینفید سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، «میشل جی سیسون» سفیر آمریکا در جمهوری هائیتی، «گرگوری میکس» رئیس‌ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، «جف فورتنبری» عضو مجلس نمایندگان آمریکا، «دانیل فوته» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در هائیتی و «خوان اس گونزالس» دستیار ویژه رئیس‌جمهور و مدیر ارشد نیمکره غربی در شورای امنیت ملی آمریکا می‌شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها