رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 556198

خوزستان بحران های ایران را آشکار کرد

ساعت 24 - علی ربیعی سخنگوی دولت در یکی از سایت های داخلی نوشته است : ایران با پنج مسئله کلان مواجه است که ظرفیت تبدیل شدن به بحران را دارد و همه این مسائل در خوزستان خودنمایی کرده‌اند. جمهوری اسلامی در مقابل یکی از بزرگ‌ترین چالش چهار دهه اخیر خود قرار گرفته است.

خوزستان
dir="RTL" style="text-align:right"> دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت در یادداشت خود با عنوان "دردهای خوزستان و مسائل ساختاری ملی" به پنج مسائل کلان اشاره کرده است که ایران در وضعیت فعلی با آن مواجه شده است.در این نوشته به وضعیت آب شرب، گردوخاک و ریزگردها هم اشاره شده که باعث اعتراضات مردم بوده است. ربیعی گفته مسائل کلان کشور در خوزستان خودنمایی کرده است.

تحریم، کرونا و خشکسالی

مسائل پنج‌گانه‌ای که سخنگوی دولت به آن اشاره می‌کند عبارت‌اند از تحریم، کرونا، خشکسالی و کم‌آبی، آسیب اعتماد اجتماعی و بحران‌های کشورهای همسایه.سخنگوی دولت نخستین چالش و مسئله کلان کشور را تحریم دانسته و تحریم‌کنندگان را "جنگ‌افروزان اقتصادی" توصیف کرده و نوشته است، تحریم و جنگ اقتصادی، اندازه اقتصاد را کوچک کرده و فقر ناشی از تحریم بر فقر ساختاری بیش از پنج دهه‌ای ایران اضافه شده است.مقامات جمهوری اسلامی هر زمان که مردم ایران در اعتراض به مشکلات خود به خیابان‌ها ریختند موضوع تحریم‌های آمریکا را بهانه کرده‌اند.دومین مسئله چالش‌برانگیز به گفته ربیعی کروناست. کرونا گریبان همه کشورهای جهان را گرفته و خاص ایران نیست اما ربیعی نوشته، تاثیر منفی کرونا در "ایران تحریم‌زده" بیشتر بوده است.به گفته ربیعی، یک میلیون نفر در ایران به دلیل کرونا بیکار شده و سه میلیون شغل آسیب دیده است.

سومین مسئله کلان از نظر ربیعی "خشکسالی و کم‌آبی" است. او در یادداشت خود خشکسالی و کم‌آبی را یک "عامل طبیعی" می‌داند ولی به مدیریت اشتباه دولت‌های چهار دهه پیش اشاره‌ای نکرده است. در حالی که به اعتراف برخی دولتمردان، مدیریت غلط و سدسازی بی‌رویه در ایجاد خشکسالی و کم‌آبی نقشی اساسی داشته است.به گفته او، مسئله چهارم "اعتماد اجتماعی آسیب‌دیده و پایین آمدن سرمایه اجتماعی" است.سخنگوی دولت عامل پنجم را بحران‌های کشورهای همسایه دانسته است.مقامات ایران در خصوص چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی پیش از این نیز بارها از بحران‌های کشورهای همسایه یاد کرده‌اند. اما منتقدان می‌گویند، ایران خود با دخالت‌هایش در منطقه بر آتش این بحران‌ها می‌دمد.

ربیعی در ادامه یادداشت خود نتیجه‌گیری کرده است که هر نوع حرکت اعتراضی مردم ایران را فارغ از این پنج مسئله کلان نمی‌توان بررسی کرد و هر پنج پدیده بیان شده در شرایط امروز خوزستان تأثیرگذار بوده است.سخنگوی دولت می‌نویسد خوزستانی که بیش از ۸۵ درصد نفت کشور را تولید می‌کند، بیش از ۳۰ درصد آب‌های کشور در آن جریان دارد و ۱۵ درصد محصولات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند این روزها "حالش خوب نیست" و مردم خوزستان به‌حق می‌توانند به ابراز نگرانی خود بپردازند.او به پدیده حاشیه‌نشینی هم پرداخته و نوشته است، خوزستان هم‌اکنون رده دوم کشور در بخش حاشیه‌نشینی را به خود اختصاص داده و معادل ۲۵ درصد از جمعیت این استان در حاشیه شهرها و با امکانات محدود زندگی می‌کنند. او جنگ و سدسازی غلط و به زیر آب رفتن روستاها را عامل حاشیه‌نشینی خوزستان دانسته است.ربیعی خوزستان را لوکوموتیو اقتصاد ایران می‌داند اما تاکید می‌کند که بیشترین تأثیر را از تحریم‌های گسترده گرفته است.به گفته سخنگوی دولت، برای بهبود وضعیت استان خوزستان باید گفت‌وگوی اجتماعی وسیعی را با مردم سامان داد و از شکل‌گیری نهادهای مدنی و کنشگری مدنی حمایت کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها