رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556284

روس‌ها تغییر استراتژیک دادند؛برخورد قاطع با حملات اسرائیل به سوریه/بایدن به پوتین چراغ سبز داده است

ساعت 24- سایت اسرائیلی"دبکا" نوشت، نیروهای روسیه در سوریه از فرماندهی روسیه در مسکو دستور گرفته‌اند که در صورت ورود ‌موشک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی سوریه آنها را رهگیری کنند.

سایت عبری‌زبان دبکا در گزارشی اعلام کرد که برخی منابع وزارت دفاع روسیه موضوع تغییر سیاست‌های روسیه را تأیید کردند و افسران روسی مسؤول سامانه‌های دفاع هوایی در سوریه برای سرنگونی موشک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی در صورت نفوذ به حریم هوایی سوریه تلاش خواهند کرد.

این سایت با اشاره به توقف اجرای توافقنامه محرمانه‌ منعقد شده در اواخر سال ۲۰۱۸ میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اشاره کرد که بر اساس آن جنگنده‌های اسرائیلی اجازه فعالیت آزادانه در سوریه را داشتند و نیروهای روسیه علیه آنها وارد عمل نمی‌شدند.

پایگاه مذکور به تغییر سیاست‌های روسیه در پی حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به حلب و رهگیری هفت راکت از مجموع هشت راکت شلیک شده توسط این جنگنده‌ها اشاره کرد و افزود، پس از آن، حمله دیگر اسرائیل مناطق نزدیک مرز میان سوریه و لبنان را هدف قرار داد که طی آن چهار موشک هدایت شونده از داخل حریم هوایی لبنان شلیک شد و منابع روسی اظهار کردند که این بار همه موشک‌های اسرائیلی رهگیری شدند.

این منبع تغییر در سیاست‌های روسیه را پس از رایزنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با جو بایدن، همتای آمریکایی خود و ابراز مخالفت با تداوم حملات اسرائیل در سوریه عنوان و ادعا کرد که بایدن برای این تغییر چراغ سبز نشان داد.

سایت دبکا نوشت، در این شرایط، تغییر رویکرد نسبت به عملیات اسرائیل در سوریه فقط از سوی روسیه نیست، بلکه همچنین سیاست‌های ایالات متحده در قبال این موضوع تغییر خواهد کرد.

توافقنامه استراتژیک

این وب‌سایت در روزهای اخیر گزارش داده بود که نیروهای روسیه در سوریه روشی را توسعه داده‌اند که اجازه می‌دهد آتشبارهای سامانه‌های دفاع هوایی سوریه"Pantsyr-S" و " Buk-M۲" ساخت روسیه که نسبت به نوع"S-۳۰۰ "و ”S-۴۰۰ " از پیشرفت کمتری برخوردار هستند، قادر به رهگیری موشک‌های اسرائیلی باشند.

منبع مذکور اظهار کرد که توافقنامه استراتژیکی که در زمان تصدی پست نخست وزیری اسرائیل توسط بنیامین نتانیاهو پابرجا بود و منجر به نادیده انگاشتن حملات اسرائیل در سوریه شده بود، دیگر وجود ندارد و روسیه از این پس در مقابله با حملات اسرائیل مشارکت خواهد کرد. اخیرا یک بیانیه روسی منتشر شده که برای اولین بار به حمله جنگنده‌های اسرائیلی در حومه حلب و رهگیری اکثر موشک‌های شلیک شده توسط این جنگنده‌ها پرداخته است.

در همین زمینه، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، چاپ لندن، نوشت، روسیه در حال تغییر رویه اساسی در سازوکارهای مقابله با حملات اسرائیل در سوریه از طریق "بستن حریم هوایی سوریه" به روی جنگنده‌های اسرائیلی است.

این روزنامه به نقل از یک منبع مطلع روس نوشت که مسکو در حال تلاش برای تقویت پدافند هوایی سوریه با تجهیزات مدرن است و کارشناسان روسی به طور مستقیم بر کار آنها نظارت خواهند کرد.

وی افزود: مسکو در گذشته از واکنش‌ به این امر خودداری می‌کرد، زیرا اسرائیل تمام تحرکات خود را با واشنگتن هماهنگ می‌کرد در حالیکه کانال‌های ارتباطی روسیه با واشنگتن قطع شده بود و از تماس‌های کنونی با طرف آمریکایی به نظر می‌رسد که مسکو اطمینان یافت که واشنگتن موافق حملات مداوم اسرائیلی نیست.

این روزنامه به نقل از منبع مذکور نوشت: اسرائیلی‌ها دریافتند که پدافند هوایی در سوریه فعال شده و اینکه عملاً همه موشک‌های شلیک شده منهدم شده‌اند و این امر نشانگر تغییر اساسی در سازوکارهای تعامل با این پرونده است و جنگنده‌های اسرائیلی از آن زمان وارد حریم هوایی سوریه نشده‌اند و حملات را از مناطق مجاور انجام می‌دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها