رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556822

اسپرم گاو و راه شوروی

ساعت 24 - در اوایل دهه ۱۳۷۰ که روزنامه همشهری تازه منتشر می‌شد خبر کوتاهی منتشر کرده بود که ایران برای به نژاد دامی باید اسپرم گاو از خارج وارد کند زیرا توانایی تولید آن در داخل نیست. حالا دکتر عباسعلی زالی وزیر کشاورزی دهه ۱۳۶۰ در گفت‌وکو با «جهان‌صنعت» گفته است ایران هنوز برای به نژادی دام باید اسپرم گاوی را از خارج تامین کند.

استالین

ادر اوایل دهه ۱۳۷۰ که روزنامه همشهری تازه منتشر می‌شد خبر کوتاهی منتشر کرده بود که ایران برای به نژاد دامی باید اسپرم گاو از خارج وارد کند زیرا توانایی تولید آن در داخل نیست. حالا دکتر عباسعلی زالی وزیر کشاورزی دهه ۱۳۶۰ در گفت‌وکو با «جهان‌صنعت» گفته است ایران هنوز برای به نژادی دام باید اسپرم گاوی را از خارج تامین کند. او در ادامه حرف‌هایش می‌گوید این در حالی است که ایران در صنایع نظامی پیشرفت‌های حیرت‌انگیز داشته است. سخنان وی را باید با دقت واکاوی کرد و کمی به عقب برگشت و یاد اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی افتاد. این امپراطوری سوسیالیستی که بخش شرقی اروپا را زیر چتر خود داشت و در دل ۱۵ کشور را جای داده بود که حالا مستقل شده‌اند، در جنگ سرد با غرب، وارد مسابقه‌ای شد که به تهی شدن منابعش منجر شد. آمریکایی‌ها هزینه قابل اعتنایی برای ساخت انواع تجهیزات نظامی اختصاص می‌دادند و پنتاگون آنها را از کارخانه‌های سازنده خریداری می‌کرد. اما اتحادجماهیر سوسیالیستی شوروی که منابع مالی‌اش به اندازه آمریکا نبود توجه نداشت در آمریکا بخش خصوصی نیرومندی وجود دارد که انواع کالاهای مصرفی را تولید می‌کند و بازار این کالاها از مسیر واردات نیز باز است. آن روزها ضرب‌المثلی درست شده بود که روسیه در رقابت با آمریکا در فضا و در دریا جلوتر نباشد، عقب‌تر نیست و در حالی که سفینه‌اش به فضا می‌رود از تولید سوزن چرخ خیاطی عاجز است. افراط در تولید تجهیزات نظامی و نادیده گرفتن سایر صنایع کارخانه‌ای در اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق کار را به جایی رسانده است که در دنیای امروز هیچ کالای روسی وجود ندارد که مصرف‌کنندگان و شهروندان عادی چشم به راه آمدن آن باشند. اگر ایران نتواند اسپرم گاوی تولید کند که نژاد دام‌هایش را بهبود دهد و به جای اینکه از هر گاو به طور مثال ۲۰ کیلو شیر بگیرد، ۴۰ کیلو بگیرد، نیاز به شمار گاوهای کمتری داشت و به این ترتیب واردات علوفه، ذرت، سویا و نهاده‌های دامی کمتری نیاز داشتیم و فشار به ارز نفتی کمتر می‌شد. ایران نباید به راه روسیه برود و باید در هر بستر و زمینه‌ای که مزیت نسبی دارد سرمایه‌گذاری کرده و اقتصاد نیرومندی داشته باشد تا شهروندان نیرومندتر داشته باشد. تخصیص منابع به نیازهای ایران باید بر اساس مزیت‌های بازار باشد و تخصیص منابع ریالی و ارزی با احتساب آینده بلندمدت باشد تا از سرنوشت شوروی سابق عبرت بگیریم.

او در ادامه حرف‌هایش می‌گوید این در حالی است که ایران در صنایع نظامی پیشرفت‌های حیرت‌انگیز داشته است. سخنان وی را باید با دقت واکاوی کرد و کمی به عقب برگشت و یاد اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی افتاد. این امپراطوری سوسیالیستی که بخش شرقی اروپا را زیر چتر خود داشت و در دل ۱۵ کشور را جای داده بود که حالا مستقل شده‌اند، در جنگ سرد با غرب، وارد مسابقه‌ای شد که به تهی شدن منابعش منجر شد. آمریکایی‌ها هزینه قابل اعتنایی برای ساخت انواع تجهیزات نظامی اختصاص می‌دادند و پنتاگون آنها را از کارخانه‌های سازنده خریداری می‌کرد. اما اتحادجماهیر سوسیالیستی شوروی که منابع مالی‌اش به اندازه آمریکا نبود توجه نداشت در آمریکا بخش خصوصی نیرومندی وجود دارد که انواع کالاهای مصرفی را تولید می‌کند و بازار این کالاها از مسیر واردات نیز باز است. آن روزها ضرب‌المثلی درست شده بود که روسیه در رقابت با آمریکا در فضا و در دریا جلوتر نباشد، عقب‌تر نیست و در حالی که سفینه‌اش به فضا می‌رود از تولید سوزن چرخ خیاطی عاجز است. افراط در تولید تجهیزات نظامی و نادیده گرفتن سایر صنایع کارخانه‌ای در اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق کار را به جایی رسانده است که در دنیای امروز هیچ کالای روسی وجود ندارد که مصرف‌کنندگان و شهروندان عادی چشم به راه آمدن آن باشند. اگر ایران نتواند اسپرم گاوی تولید کند که نژاد دام‌هایش را بهبود دهد و به جای اینکه از هر گاو به طور مثال ۲۰ کیلو شیر بگیرد، ۴۰ کیلو بگیرد، نیاز به شمار گاوهای کمتری داشت و به این ترتیب واردات علوفه، ذرت، سویا و نهاده‌های دامی کمتری نیاز داشتیم و فشار به ارز نفتی کمتر می‌شد. ایران نباید به راه روسیه برود و باید در هر بستر و زمینه‌ای که مزیت نسبی دارد سرمایه‌گذاری کرده و اقتصاد نیرومندی داشته باشد تا شهروندان نیرومندتر داشته باشد. تخصیص منابع به نیازهای ایران باید بر اساس مزیت‌های بازار باشد و تخصیص منابع ریالی و ارزی با احتساب آینده بلندمدت باشد تا از سرنوشت شوروی سابق عبرت بگیریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها