رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556872

جنگ در حومه هرات بالا گرفت؛طالبان به مرز ایران و ترکمنستان نزدیک‌تر شد/حمله طالبان دفتر سازمان ملل و ورود بمب افکن‌های بی52 آمریکا/خطر سقوط شهر

ساعت 24-نبردهای داخلی در افغانستان میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طالبان روز جمعه با حمله به دفتر سازمان ملل متحد در هرات و درگیری در دیگر نقاط این کشور ادامه یافت.همچنین شب گذشته شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند و هرات در غرب این کشور شاهد حملات سنگین طالبان بود و طالبان موفق شدند وارد برخی مناطقی از شهر لشکرگاه شوند.

به نقل از فرانس‌پرس در حالیکه نبردها در اطراف شهر هرات واقع در غرب افغانستان میان نظامیان این کشور و گروه طالبان همچنان در جریان است ساختمانی در این شهر که دفتر سازمان ملل در آن واقع شده عصر جمعه هدف حمله قرار گرفت.هیئت مامور سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد که در جریان حمله یاد شده یک مامور پلیس افغان جان باخته‌ است.

یورونیوز دراینباره گزارش داد: یوناما، هیئت مامور کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که پلیس افغان ماموریت حفاظت از دفاتر این سازمان را بر عهده داشت و جدا از وی که در حمله روز جمعه جان باخت چند مامور دیگر نیز زخمی شدند.

در این بیانیه آمده است از «عناصر ضد دولتی» به عنوان عاملان حمله به ورودی دفاتر سازمان ملل متحد یاد و تصریح شده که عوامل حمله از قبل این ساختمان را شناسایی کرده بودند.

یوناما می‌افزاید که ورودی دفاتر سازمان ملل متحد با گلوله‌های راکت‌انداز و شلیک مسلسل هدف قرار گرفته و در این حمله به هیچ یک از کارمندان سازمان ملل آسیبی نرسیده است. اما خبرگزاری ایرنا به نقل از منابع میدانی خود از کشته شدن یک نیروی سازمان ملل خبر داد.

منطقه‌ای در هرات که ساختمان سازمان ملل در آن واقع شده روز جمعه صحنه نبرد و درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان بوده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما ضمن محکوم کردن این حمله خواستار شناسایی، دستگیری و بازجویی از عاملان آن شد.

یوناما در بیانیه خود تاکید کرده که حمله به پرسنل غیرنظامی و ساختمان‌های سازمان ملل متحد بر اساس قوانین بین المللی ممنوع است و می تواند به عنوان جنایت جنگی تلقی شود.

تشدید در گیری‌های روز جمعه میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان در اطراف شهر ۶۰۰ هزار نفری هرات که از نظر جمعیت سومین شهر افغانستان به شمار می‌رود شماری از ساکنان را مجبور کرد تا از محل سکونت خود در نزدیکی درگیری‌ها بگریزند و به مناطق دیگر آواره شوند.

شبه‌نظامیان شورشی به تازگی چندین ولسوالی در ولایت هرات و همچنین دو پست مرزی واقع در این ولایت که به حدود مرزی ایران و ترکمنستان نزدیک است را به تصرف خود درآوردند.

فرانس‌پرس در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در محل اعلام کرد که نیروهای افغان و شبه‌نظامیان مردمی به رهبری اسماعیل خان،‌ یک جنگ‌سالار محلیِ مخالف طالبان در اطراف شهر هرات مستقر شده‌اند.

این در حالیست که رسانه‌های محلی در افغانستان پیش‌تر به نقل از مقامات امنیتی در این کشور اعلام کرده بودند که حملات گروهی طالبان به شهر هرات و ولسوالی کرخ در ولایت هرات با مقاومت نیروهای دولتی پس زده شده است.

این منابع در عین حال به گزارش بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان اشاره کرده‌اند که در آن ضمن هشدار نسبت به وضعیت کنونی آمده است در صورت متوقف نشدن روند پیش‌روی‌های طالبان دولت کابل با بحران بقا روبرو خواهد بود.

در این گزارش که طلوع نیوز آنرا منعکس کرد همچنین تاکید شده است: «نیروهای امنیتی افغانستان پس از خروج کامل نیروهای امریکایی تا یک ماه دیگر آماده مقاومت معنادار در برابر طالبان نخواهند بود.»

ایالات متحده آمریکا پیش از این هشدار داده بود که در صورت تداوم تهاجمات شبه‌نظامیان طالبان، حملات هوایی خود را به مواضع این گروه در افغاستان با شدت بیشتر ادامه خواهد داد.

طالبان همزمان با آغاز خروج نیروهای خارجی از ماه مه حملات همه‌جانبه‌ای را در بسیاری از نقاط افغانستان از جمله مناطق مرزی علیه نیروهای دولتی آغاز کرد.

ورود طالبان به لشکرگاه و حومه‌های هرات؛هواپیماهای بی ۵۲ آمریکایی وارد عمل شدند

خبرگزاری ایرنا نیز دراینباره گزارش داد: شب گذشته شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند و هرات در غرب این کشور شاهد حملات سنگین طالبان بود و طالبان موفق شدند وارد برخی مناطقی از شهر لشکرگاه شوند.

گروه طالبان اعلام کردند که شامگاه گذشته موفق شدند به بخش های از شهر لشکرگاه وارد شوند و در مرکز شهر پیشروی کنند و مدعی شده اند حوزه دوم امنیتی شهر لشکرگاه در مرکز استان هلمند را تصرف کرده اند.

اما ژنرال «سمیع سادات» فرمانده ارتش در استان هلمند این ادعای طالبان را رد کرده و گفت که آنها حمله کرده بودند اما با مقاومت شدید نیروهای امنیتی عقب زده شدند و تلفات سنگین بر آنان وارد شده است.

وی شب گذشته در ویدئویی می گوید که در هر ۲۴ ساعت بطور متوسط ۷۰ تن از افراد گروه طالبان در اطرف شهر لشکرگاه کشته می شود و وضعیت کنونی موقتی است و بزودی ارتش اطراف شهر را پاکسازی خواهد کرد.

اما ساکنان شهر لشکرگاه نیز شب گذشته اعلام کردند که وضعیت در شهر وخیم است و شماری زیادی از مردم در حال ترک شهر هستند و به نهادهای امنیتی این کشور هشدار داده اند که اگر به موقع اقدام نکنند، شهر سقوط خواهد کرد.

از استان هرات در غرب افغانستان نیز گزارش شده است که شهرستان های کرخ و گذره در نزدیکی شهر هرات دیروز یکبار دیگر دست بدست شده و طالبان به حومه شهر هرات نیز رسیدند.

عبدالحکیم میرزایی یکی از ساکنان هرات به ایرنا گفت که طالبان بعد از ظهر روز گذشته در بخش های از شهر هرات نیز رسیدند اما نیروهای وابسته به محمداسماعیل خان از رهبران سابق جهادی در برابر آنها مقاومت کرده و آنها مجبور به عقب نشینی کردند.

خبرهای تائید نشده نیز حاکی از آن است که شب گذشته هواپیماهای بی ۵۲ آمریکایی نیز وارد عمل شده و بخش های از مناطق تحت کنترول طالبان در هرات را بمباران کردند.

منابع خبری افغانستان همچنین نوشته اند که دفتر سازمان ملل متحد نیز هدف حمله قرار گرفته و در این حمله یک نیروی محافظ این مقر جان باخته است.

آمریکا و سازمان ملل متحد حمله به دفتر این سازمان را محکوم کرده است و خواستار شناسایی و مجازات عاملان آن شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان درگیری در نزدیکی دفتر سازمان ملل متحد را پذیرفته اما گفته است که آنها امنیت این دفتر را تأمین می کند که حمله به مقر دفتر سازمان ملل متحد و اطمینان اعضای هیأت مذاکره کننده این گروه در دوحه نشان میدهد که سخنان پشت میز بر جنگجویان خط نبرد از آنان حرف شنوی ندارند.

گروه خبرنگاران هرات نیز اعلام کرد که بامداد امروز شنبه جنگ در در منطقه «پل مناردار» بین طالبان و نیروهای دولتی آغاز شده و برخی از ساکنان پل رنگینه می گویند ممکن است جنگ به منطقه آنان کشیده شود که مناطق مربوط به مرکز شهر و پل رنگینه مربط حوزه ششم هرات می شود.

جنگ‌های شب گذشته در شهر لشکرگاه و هرات افغانستان نشان می دهد که گروه طالبان بطور عملی توافقنامه دوحه با آمریکا را برای عدم حمله به شهرهای بزرگ این کشور را کنار گذاشته و آستین برای گرفتن شهرها را بالا زده اند.

محمدرضا بهرامی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در توئیتر خود نوشته است که با امضای توافقنامه دوحه سه اتفاق مهم رخ داده است.

وی افزوده است که شکل گیری روند واقعی صلح محل تردید جدی است، زیرا شرایط را به نفع طالبان رقم زد.

بهرامی افزوده است که وظیفه دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایان یافته و دیگر بخش نظامی طالبان تصمیم می گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها